El tren a Mallorca celebra el seu 150è aniversari entre mamballetes i crítiques
Entitats ecologistes i d’usuaris han denunciat la regressió del servei ferroviari i han reclamat una aposta decidida pel tren com a eix vertebrador de la mobilitat a l’illa


PalmaEl tren a Mallorca ha celebrat aquest diumenge el seu 150è aniversari entre mamballetes dels representants polítics i les crítiques d'entitats ecologistes i d’usuaris que denuncien el retrocés del servei ferroviari. L’acte inaugural ha tingut lloc a Palma, a partir de les 10.30 h, a la plaça d’Espanya, a l’esplanada situada al costat de l'entrada al parc de les Estacions i de l'Estació Intermodal. La jornada ha inclòs un acte institucional, la inauguració d’una exposició sobre el ferrocarril i un tren especial que ha fet el trajecte Palma-Inca. A més, també s'ha celebrat un acte commemoratiu a Inca, a la plaça d’Antoni Fluxà, a partir de les 11 h.
Així, el Govern de les Illes Balears i Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) han celebrat els actes inaugurals a Palma i Inca per commemorar el 150è aniversari de la posada en marxa del tren a Mallorca, amb el trajecte entre Palma i Inca el 24 de febrer del 1875. Durant l'acte institucional a l'estació de Palma, s'ha destapat una placa commemorativa i s'ha inaugurat una exposició sobre la història del ferrocarril a l'illa. En finalitzar la visita de les autoritats, s'ha habilitat un tren especial Palma-Inca-Palma. A la tornada a l'estació Intermodal, s'ha organitzat una vermutada popular amb actuacions musicals, espectacles d'humor, jocs i tallers infantils.
"Un dia de festa"
En la seva intervenció a l'acte, la presidenta del Govern, Marga Prohens, ha qualificat avui com "un dia de festa", ja que se celebren els 150 anys del primer tren que va unir Palma i Inca, "marcant l'inici d'una revolució al transport de Mallorca". "El 24 de febrer de 1875 la companyia de ferrocarrils de Mallorca feia possible una fita històrica, connectar persones i mercaderies de manera ràpida, eficient i segura", ha recordat per després afegir: "Tot sota un nom propi, el d'Eusebi Estada, enginyer de camins, canals i ports, que va ser l'encarregat de dirigir les obres". “Avui, el compromís del Govern amb la mobilitat sostenible i amb un transport públic de qualitat es reforça amb cada nova millora de la xarxa ferroviària”, ha reivindicat. "Amb 86,4 quilòmetres de via, 30 estacions i projectes en marxa per ampliar-los, el tren de Mallorca és ara més fiable, segur i eficient", ha dit.
A l'acte també hi han participat els batles de Palma, Jaime Martínez, i Inca, Virgilio Moreno, i el president de l'Associació d'Amics del Ferrocarril, Miquel Àngel Riera, així com treballadors i representants de SFM.
El Casta
Per encetar un any ple d'activitats, el PP ha tornat a contractar El Casta –que també rebrà el premi Ramon Llull– per actuar durant la vermutada popular. A més, Jaume Anglada també participa amb una actuació musical amb Carolina Cerezuela a la plaça d'Antoni Fluxà d'Inca, com ja va fer durant altres esdeveniments, com ara la presa de possessió de la presidenta del Govern, els Premis Ciutat de Palma 2025 i la revetla de Sant Sebastià, entre d'altres.
SFM ha iniciat així una sèrie d'activitats previstes durant tot l'any, entre les quals hi ha una exposició itinerant, que s'inaugura aquest diumenge a l'estació intermodal de Palma, així com com xerrades i conferències, concursos de fotografia i pintura, i la publicació d'un llibre, entre altres accions.
"Una xarxa en retrocés"
Aprofitant l'aniversari, diverses entitats ecologistes i d’usuaris han denunciat la regressió del servei ferroviari i han reclamat una aposta decidida pel tren com a eix vertebrador de la mobilitat a l’illa. En un manifest conjunt, han explicat que, tot i l’augment exponencial de la demanda, el servei actual és incapaç d’atendre les necessitats dels usuaris, amb combois saturats i freqüències insuficients que deixen viatgers a les andanes en hores punta. "El retrocés de les línies de tren respecte fa 60 anys, esborrona a qualsevol persona conscient de la necessitat del tren", lamenten.
Les organitzacions assenyalen que en els darrers 60 anys Mallorca ha perdut una part significativa de la seva xarxa ferroviària, amb el tancament de línies que connectaven nuclis poblacionals importants com Llucmajor, Felanitx o Santanyí, així com el tren subterrani que arribava al port de Palma. Tot i algunes recuperacions parcials, com el tram fins a Manacor, la major part de la infraestructura desmantellada no s’ha restituït, mentre que els grans projectes d’expansió planificats al segle XX han quedat en paper mullat.
Davant aquesta situació, exigeixen una inversió urgent en el ferrocarril per descongestionar el trànsit rodat i reduir l’impacte ambiental. Amb un clar missatge a les administracions, els signants del manifest –entre els quals es troben col·lectius com GOB, Amics de la Terra, Greenpeace, l'associació d'Usuaris del Tren i la Plataforma Tren de Llevant– reclamen un canvi de rumb en la política de mobilitat. "Prou contaminació i prou col·lapse a les carreteres. Volem més trens i més xarxa ferroviària a Mallorca", conclouen.