El tren Palma-Llucmajor costarà 690 milions i les obres acabaran el 2032
La línia connectarà Palma i Llucmajor en 28 minuts i Palma amb l'aeroport en 11 minuts
PalmaEl futur tren elèctric Palma-Llucmajor, el projecte estrella en transport del Govern balear aquesta legislatura, costarà 690 milions d'euros que aportaran íntegrament les arques autonòmiques i les obres de les quals estan previstes que comencin l'any 2028 i finalitzin el 2032. El Govern prioritza aquest projecte per raó de la seva demanda i l'estimació és que transporti 7,5 milions de passatgers anuals, fet que suposa un augment del 76% dels actuals usuaris de tren i metro (9,9 milions de viatgers el 2023).
La nova línia de 27,45 quilòmetres suposa un increment del 32% del total de 86,4 quilòmetres de la xarxa de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), segons ha informat la mateixa presidenta de les Balears, Marga Prohens, a la presentació d'aquest projecte als mateixos tallers del SFM a Palma. Del total de quilòmetres del recorregut, 7,3 aniran soterrats i 20,15, a cel obert. La línia connectarà Palma i Llucmajor en 28 minuts i Palma amb l'aeroport en 11 minuts. Concretament, la futura línia sortirà de Palma des de l’estació de Son Costa- Son Fortesa, ubicada al carrer de Jacint Verdaguer i actual parada del tren a Inca i sa Pobla, i de la línia de metro a la UIB, que l’any que ve arribarà també al Parc Bit. Donarà servei a diverses zones de Palma i altres indrets en el seu traçat, com Son Oliva, Son Fortesa, Can Capes, Son Gotleu, el Coll d’en Rabassa, l’aeroport, el polígon de Son Oms, el Pil·larí, Bellavista, les Cadenes, l’Arenal i el polígon de Son Noguera, abans d’arribar a Llucmajor.
El Govern ha explicat que han decidit prioritzar aquest projecte d'acord amb la seva major demanda, amb una estimació de 7,5 milions de passatgers anuals, la qual cosa suposa un augment del 76% respecte als usuaris actuals de tren i metro (9,9 milions de viatgers en 2023).
El pressupost total és de 690 milions d'euros, incloent-hi obres, projectes, compra de nous trens i nous tallers, i es reflectirà en partides pressupostàries rellevants a partir de l'any 2026 i, sobretot, del 2027.
Pel que fa al calendari del procés administratiu i burocràtic del projecte, durant la presentació Marga Prohens ha explicat que està previst que el 2025 s'adjudiqui la redacció dels projectes (bàsic i d'obres); el 2026, que s'aprovi el projecte bàsic, amb un nou període d'informació pública, i es dugui a terme la declaració d'impacte ambiental. Per al 2027 està prevista la licitació i adjudicació de les obres, i per a 2028, l'inici de les obres, les quals es preveu que durin quatre anys i, per tant, s'espera que estiguin acabades i es pugui posar en marxa el 2032.
Prohens ha celebrat la posada en marxa d'aquest projecte que ha qualificat de "clau" per a la mobilitat de Mallorca. La presidenta del Govern ha tret pit d'aquesta nova línia ferroviària i ha assegurat que és la prova de l'aposta pel transport públic del Govern actual. "Aquest tren permetrà descongestionar la xarxa viària i els accessos a Palma i oferirà una alternativa al vehicle privat", ha assegurat Prohens.
A més de la nova xarxa ferroviària, durant la presentació han informat, també, que està previst que es construeixin aparcaments dissuasius en les aturades de més afluència i noves connexions dels busos de l'EMT i el TIB per tal de facilitar l'ús del transport públic.