Vera anuncia un pla per reduir les addiccions a les pantalles, per complementar la prohibició dels mòbils

Les intervencions se centraran en la formació preventiva dels pares i els professors

Diversos alumnes d'un institut deixen els mòbils en una caixa abans d'entrar a classe
2 min

PalmaEl conseller d'Educació i Universitats, Antoni Vera, ha anunciat la creació d'un pla per combatre les addiccions a les pantalles digitals, que inclourà, entre altres coses, formacions per als pares i els professors i una intervenció amb els joves amb conductes excessives. Així mateix, pròximament es farà una ponència d'experts en la matèria al Parlament "i la idea és que les conclusions les apliquem a la Conselleria. Primer, n'han de parlar els experts", ha dit Vera

El conseller ha fet aquestes declaracions el dia en què l'esborrany de retirada dels mòbils s'ha presentat a la Mesa Sectorial i a les diferents meses de directors. Els directors de Primària i Secundària de Mallorca han mostrat el seu suport al fons de la instrucció per limitar l'ús dels mòbils als centres educatius, encara que n'han criticat la falta de concreció i la manera com n'han estat informats: "Nosaltres hem rebut l'esborrany 4, però pensam que n'hi ha de posteriors, perquè, tot i que a nosaltres ens diuen que podem requisar els mòbils, ens ha arribat que aquesta part la llevaran", ha dit la presidenta de l'Associació de Directors d'Infantil i Primària de Mallorca, Adipma, Joana Maria Mas. "Si es comencen a llevar punts, al final quedaran dos fulls", ha dit. També ha recordat que a Primària l'ús dels mòbils ja està limitat, i s'opta per mecanismes d'autoresponsabilitat. "Els nins poden dur el mòbil, pero els pares firmen un document, i els dispositius queden guardats en una caixa durant tot el dia", ha dit Mas.

El president de l'Associació de Directors de Secundària (Adesma), Joan Ramon Xamena, ha defensat que l'esborrany ja recull algunes de les intervencions que es fan als instituts, però ha assegurat que "com més normativitzat quedi tot, millor, per tenir un suport legal que ara els centres no teníem, quan hem d'intervenir". "A partir d'aquí, cada centre haurà d'aplicar les instruccions en funció de les seves especificitats i realitats", ha exposat.

L'accés als continguts dels mòbils en casos extrems, a la corda fluixa

Vera ha informat l'article 5.2, que parla de poder accedir als continguts dels mòbils dels alumnes en cas de detectar perills diversos com els ciberassetjaments, està en dubte. "O es llevarà o es modificarà, per evitar problemes jurídics", ha dit Vera. Precisament, Xamena ha considerar que aquest punt, el de poder accedir als continguts "és clau", en aquest tipus de circumstàncies extremes.

En relació amb les queixes d'alguns docents, que consideren que les instruccions limiten la seva llibertat de càtedra per poder treballar amb dispositius digitals, Vera ha considerat que no és així "perquè la llibertat de càtedra fa referència als continguts. Amb tot, la idea d'Educació és tenir el document definitiu a final de mes, per poder-lo presentar a la Mesa Sectorial del Ministeri.

Ara per ara, però, l'esborrany ha obert un període fins dia 31 de gener per tal que les parts implicades hi puguin fer aportacions "amb l'objectiu de fer una norma consensuada" i que estigui a punt de cara la Sectorial d'Educació estatal. Tot i que es va anunciar inicialment que la norma ja seria efectiva aquest curs, finalment la limitació no entrarà en vigor fins al curs vinent, perquè, malgrat que havia de fer-se per mitjà d'una instrucció, finalment es farà amb un decret o una ordre, "que requereix un temps d'elaboració més llarg", ha explica Vera.

stats