Successos

Un viatge quotidià a les fàbriques d’Amancio Ortega convertit en un malson

Més de 650 treballadors del polígon de Tordera agafen una vintena d'autocars com l'accidentat cada dia

El bus accidentat a la C-32, quan els Bombers encara no l'havien pogut despenjar del túnel.
3 min

TorderaCap a les 7 del matí, un autobús recollia a Barcelona una cinquantena de treballadors d'Inditex per portar-los fins a les instal·lacions del centre logístic de Tordera, tot fent parada per diferents punts de l'àrea metropolitana. Era el mateix trajecte de cada dia de la setmana: per entrar a treballar a les 9 h i, a les 18 h, per tornar cap a casa, també amb autocar. El que havia de ser una jornada laboral normal i corrent, però, s'ha acabat convertint en un malson. A mig camí, a la carretera C-32, a l'altura de Pineda de Mar, un autobús ha quedat encastat a l'entrada d'un túnel. Amb la investigació encara en marxa, les imatges que han circulat del sinistre mostren com el conductor de l'autobús hauria perdut el control del vehicle, que hauria fet una giragonsa brusca per la calçada. El vehicle ha quedat completament travessat a l'arc que forada la muntanya, gairebé suspès en vertical, a punt de despendre's contra l'asfalt. El balanç dels fets: tres ferits greus i una vintena més de diversa consideració, que els equips de rescat han traslladat ràpidament als centres sanitaris dels voltants.

Aquest mateix itinerari el fan cada dia una vintena d'autocars llançadora de l'empresa Monbus, llogats expressament per Inditex, per portar de casa a la feina més de 650 treballadors que viuen lluny del polígon de Tordera, on treballen prop de 1.500 persones. Tot i les circumstàncies de l'accident fatal, en aquesta planta, una de les més importants de la marca de roba d'Amancio Ortega a Catalunya, on es concentren les sucursals d'Oysho, Lefties, Massimo Dutti i Bershka, l'activitat laboral ha continuat amb aparent –i fins i tot sorprenent– normalitat. Durant tota la jornada, en les diferents franges horàries de cada torn, s'han anat succeint noves entrades i sortides d'altres autocars plens de treballadors, tots del mateix color i model del de l'accident.

"L'empresa no ens n'ha dit res"

Al polígon regnava la incertesa. “Un dels ferits treballa a Oysho amb nosaltres, és de manteniment, i se l'ha endut un helicòpter perquè estava malferit, esperem que es recuperi; de la resta, la majoria treballaven a les oficines de compra i publicitat”, comenta una treballadora a la sortida del relleu de la tarda. “Els caps de l'empresa no ens n'han dit res, ens n'hem assabentat per la premsa i pels xats entre treballadors, hi ha molta confusió”, afegeix un altre company. Altres treballadors comenten que dins del magatzem no hi poden entrar el mòbil, però, pel boca-orella, les informacions han corregut ràpidament –també els rumors i els balls de xifres de ferits–, mentre que a les pauses o als lavabos aprofitaven per remirar els missatges i reenviar els vídeos dels fets.

Els caps de departament que passaven pel control d'accés del polígon no han volgut fer declaracions i derivaven les preguntes als telèfons corporatius d'atenció al client. Inditex s'ha manifestat finalment a la tarda, en un comunicat en què agraeix la feina als equips d'emergència i explica que ha posat serveis d'atenció psicològica, allotjament i transport a disposició dels afectats i les seves famílies.

Una posició inversemblant

Al lloc dels fets, la imatge de l'accident és realment impactant. La part frontal del vehicle, on ha quedat atrapat el conductor, l'últim a ser rescatat per la dificultat que requeria la maniobra, ha quedat completament sinistrada. Per terra, els vorals i fins i tot als arbres de sota el túnel s'escampen rastres del vehicle, i la porta d'entrada dels passatgers s'amaga entre els matolls a uns quants metres de l'accident. També han quedat trinxats els senyals de llum que avisaven de l'entrada al pas subterrani. A mig matí ja no hi havia fum, no se sentia pudor de neumàtic i s'havien acabat els crits i les corredisses dels serveis d'emergència. Però la tensió encara es palpava a l'ambient. "Podria haver estat molt pitjor, sort que l'autobús ha quedat penjat i no ha caigut", deixen anar els professionals d'emergència un cop evacuats tots els ferits.

Bombers i mossos d'esquadra se'n fan creus de com ha arribat a accidentar-se en aquesta posició tan crítica i inversemblant. És una autovia ampla, de tres carrils, recta i sense aparent complicació en la conducció, així que la principal hipòtesi amb què treballa la investigació podria ser una roda rebentada. Això explicaria els moviments bruscos del volant que l'haurien fet xocar amb la barrera de seguretat de la dreta, amb la mala fortuna que el vehicle s'hauria enfilat pel marc del túnel, que fa pujada i que, com un trampolí, l'hauria fet rebotar fins a penjar-lo cap per avall.

stats