Ciència

Descobreixen gel al cim dels volcans més alts del Sistema Solar

Investigadors troben gebre a l'equador de Mart, on es creia impossible que hi hagués aigua congelada

ARA

BarcelonaL’aigua va ser un element imprescindible per a la formació del nostre planeta tal com el coneixem i la comunitat científica considera que la seva presència és un requisit sense el qual la vida no es pot materialitzar en altres llocs de la galàxia. El 2015 es va confirmar que Mart té aigua en estat líquid i des d'aleshores hi ha hagut nombroses troballes sobre la presència d'aquest element al planeta veí, com el fet que té immensos dipòsits d’aigua glaçada d'origen desconegut. Ara investigadors de la Universitat de Berna (Suïssa) han descobert en un estudi que a Tharsis, la regió marciana on hi ha els volcans més alts de tot el Sistema Solar, hi ha gebre. La novetat d'aquesta investigació, publicada aquest dilluns a la revista Nature Geoscience,és que aquests volcans estan situats a l'equador del planeta, un lloc on es creia impossible que hi hagués gel, per la qual cosa els autors qüestionen les hipòtesis sobre la dinàmica climàtica del Planeta Vermell.

"Pensàvem que era improbable que es formés gebre al voltant de l'equador de Mart, ja que la barreja de sol i atmosfera prima manté les temperatures relativament altes durant el dia, tant a la superfície com al cim de les muntanyes, a diferència del que veiem a la Terra, on es podria esperar veure pics gelats", explica l'investigador Adomas Valantinas, líder de l'estudi. Segons els investigadors, el gebre que han trobat només resisteix unes hores després de la sortida del sol, abans d'evaporar-se amb la llum, i és summament fi, com un cabell humà. Tot i això, es calcula que aquest gebre ocupa una àrea molt vasta que amaga unes 150.000 tones d'aigua que passen de la superfície a l'atmosfera cada dia durant les estacions fredes, cosa que equivaldria a unes 60 piscines olímpiques.

No hay anuncios

De cara a futures missions a Mart i a l'exploració humana és important comprendre on hi pot haver aigua i com es comporta. Per aquest motiu, l'Agència Espacial Europea compta amb l'Orbitador de Gasos de Traça de la missió ExoMars, que va equipat amb el Sistema d'Imatges Estereoscòpiques i en Color de la Superfície de Mart. Des del 2018, aquesta eina observa el planeta i envia imatges en color d'alta resolució de la seva superfície. Gràcies a aquestes imatges, l'equip dirigit per Valantinas ha pogut descobrir gebre marcià per primera vegada molt a prop de l'equador del planeta. Segons l'investigador, l'existència d'aquest gel mostra que hi ha "processos excepcionals en joc que en permeten la formació" i explica que pot ser un romanent d'un antic cicle climàtic al Mart modern, on hi va haver precipitacions i potser fins i tot nevades en aquests volcans.

Els volcans més alts del Sistema Solar

Tharsis, la regió de Mart on es va trobar el gebre, té nombrosos volcans, molts dels quals colossals, que s'eleven fins a alçàries que oscil·len entre una i dues vegades la de l'Everest. El gebre que han trobat s'assenta a les calderes dels volcans, les grans cavitats dels seus cims que es van crear durant erupcions passades, i els investigadors suggereixen que la manera com circula l'aire per sobre d'aquestes muntanyes crea un microclima únic que permet la formació de les fines plaques de gebre. Per tant, creuen que modelitzar com es formen les gelades podria ajudar a revelar alguns secrets de Mart, com ara entendre on hi ha aigua i com es mou, i també la complexa dinàmica atmosfèrica del planeta, essencial per a futures exploracions a la cerca de possibles senyals de vida.

Model 3D dels volcans gebrats