Turisme
Societat21/12/2021

Xoc de posicions en el Pacte per l'acord en l'arribada de creuers: històric pel PSOE i insuficient pels socis de govern

Per part seva, el PP afirma que amb aquesta decisió s'agreujarà "encara més la situació dels comerciants i restauradors"

ARA Balears
i ARA Balears

PalmaTot i l'eufòria del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, en anunciar com a "històric" l'acord entre l'Executiu i les navilieres per limitar l'arribada de creuers a les Illes, els socis de govern no han tardat a criticar l'acord assolit. Tant MÉS com Podem l'han qualificat d'"insuficient, insatisfactori i inadequat". Per la seva banda, el PP ha denunciat que aquesta decisió "agreujarà encara més la situació dels comerciants i restauradors de Palma".

El Govern ha anunciat aquest dilluns que a partir de l'any que ve només podrà arribar un megacreuer al dia al port de Palma. Aquest ha estat l'acord al qual han arribat a Hamburg amb les principals navilieres del món que operen a les Illes. D'aquesta manera, les Balears es converteixen en la primera destinació de l'Estat a aconseguir un compromís d'aquest tipus, que serà efectiu ja el 2022, quan el port de Palma rebrà un 14,5% menys d'escales que el 2019.

Cargando
No hay anuncios

L'acord implica que l'any que ve només arribaran en el mateix dia a Palma un total de tres creuers, i només un d'ells podrà tenir una capacitat superior als 5.000 passatgers. És a dir, únicament coincidiran a Palma el mateix dia un megacreuer i dos vaixells més de menor grandària. D'aquesta manera, el 2022 arribaran al port de Palma 460 embarcacions amb capacitat per a més de 500 passatgers, enfront de les 538 que ho varen fer el 2019, un 14,5% menys. Si es compta el total de vaixells, inclosos els d'una capacitat inferior als 500 passatgers, les escales previstes per a l'any vinent seran 518, enfront de les 594 del 2019, la qual cosa suposa també una reducció d'un 13%.

Cargando
No hay anuncios

No obstant això, MÉS per Mallorca ha manifestat que les xifres de l'acord s'acosten molt a les registrades durant el 2019, quan "la sensació de saturació de la ciutat va ser màxima" i s'arribà a més de 310.000 creueristes en un mes. En aquest sentit, el partit ecosobiranista aposta per limitar els creuers a dos al dia i un màxim de 6.000 passatgers. La portaveu municipal de la formació, Neus Truyol, afirma que "els interessos dels mercats no poden estar per damunt del bé comú, l'interès general i la sostenibilitat humana i ambiental". Truyol ha remarcat que no es poden mantenir "els antics models del passat que mercantilitzen la ciutat i l'illa en favor de l'enriquiment d'un sector turístic amb poca responsabilitat social".

En la mateixa línia que MÉS, el portaveu de Podem a Palma, Jesús Jurado, ha assenyalat que la limitació "hauria de servir per solucionar els problemes reals que provoquen aquest tipus d'estades, i aquest acord no ho aconsegueix". El partit morat considera que el nombre pactat de creueristes (8.500 diaris, però computats setmanalment, és a dir, que es podria arribar a 59.500 setmanals i es permetria) i de creuers (tres diaris, un dels quals podria superar els 5.000 passatgers) no permeten solucionar els problemes de massificació i contaminació tan greus que pateix Ciutat.

Cargando
No hay anuncios

Per altra banda, el president del PP de Palma, Jaime Martínez, ha exposat que aquesta decisió "agreujarà encara més la situació dels comerciants i restauradors, que hauran de sumar els efectes d'aquest nou exemple de turismofòbia per part del PSOE a la situació de crisi actual". Martínez s'ha mostrat preocupat per l'impacte que pugui suposar aquesta mesura, "ja que no serà el mateix si la reducció afecta els creuers que fan escala a la ciutat que si ho fa els que surten directament de Palma".