Xoc de posicions en el Pacte per l'acord en l'arribada de creuers: històric pel PSOE i insuficient pels socis de govern
Per part seva, el PP afirma que amb aquesta decisió s'agreujarà "encara més la situació dels comerciants i restauradors"
PalmaTot i l'eufòria del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, en anunciar com a "històric" l'acord entre l'Executiu i les navilieres per limitar l'arribada de creuers a les Illes, els socis de govern no han tardat a criticar l'acord assolit. Tant MÉS com Podem l'han qualificat d'"insuficient, insatisfactori i inadequat". Per la seva banda, el PP ha denunciat que aquesta decisió "agreujarà encara més la situació dels comerciants i restauradors de Palma".
El Govern ha anunciat aquest dilluns que a partir de l'any que ve només podrà arribar un megacreuer al dia al port de Palma. Aquest ha estat l'acord al qual han arribat a Hamburg amb les principals navilieres del món que operen a les Illes. D'aquesta manera, les Balears es converteixen en la primera destinació de l'Estat a aconseguir un compromís d'aquest tipus, que serà efectiu ja el 2022, quan el port de Palma rebrà un 14,5% menys d'escales que el 2019.
L'acord implica que l'any que ve només arribaran en el mateix dia a Palma un total de tres creuers, i només un d'ells podrà tenir una capacitat superior als 5.000 passatgers. És a dir, únicament coincidiran a Palma el mateix dia un megacreuer i dos vaixells més de menor grandària. D'aquesta manera, el 2022 arribaran al port de Palma 460 embarcacions amb capacitat per a més de 500 passatgers, enfront de les 538 que ho varen fer el 2019, un 14,5% menys. Si es compta el total de vaixells, inclosos els d'una capacitat inferior als 500 passatgers, les escales previstes per a l'any vinent seran 518, enfront de les 594 del 2019, la qual cosa suposa també una reducció d'un 13%.
No obstant això, MÉS per Mallorca ha manifestat que les xifres de l'acord s'acosten molt a les registrades durant el 2019, quan "la sensació de saturació de la ciutat va ser màxima" i s'arribà a més de 310.000 creueristes en un mes. En aquest sentit, el partit ecosobiranista aposta per limitar els creuers a dos al dia i un màxim de 6.000 passatgers. La portaveu municipal de la formació, Neus Truyol, afirma que "els interessos dels mercats no poden estar per damunt del bé comú, l'interès general i la sostenibilitat humana i ambiental". Truyol ha remarcat que no es poden mantenir "els antics models del passat que mercantilitzen la ciutat i l'illa en favor de l'enriquiment d'un sector turístic amb poca responsabilitat social".
En la mateixa línia que MÉS, el portaveu de Podem a Palma, Jesús Jurado, ha assenyalat que la limitació "hauria de servir per solucionar els problemes reals que provoquen aquest tipus d'estades, i aquest acord no ho aconsegueix". El partit morat considera que el nombre pactat de creueristes (8.500 diaris, però computats setmanalment, és a dir, que es podria arribar a 59.500 setmanals i es permetria) i de creuers (tres diaris, un dels quals podria superar els 5.000 passatgers) no permeten solucionar els problemes de massificació i contaminació tan greus que pateix Ciutat.
Per altra banda, el president del PP de Palma, Jaime Martínez, ha exposat que aquesta decisió "agreujarà encara més la situació dels comerciants i restauradors, que hauran de sumar els efectes d'aquest nou exemple de turismofòbia per part del PSOE a la situació de crisi actual". Martínez s'ha mostrat preocupat per l'impacte que pugui suposar aquesta mesura, "ja que no serà el mateix si la reducció afecta els creuers que fan escala a la ciutat que si ho fa els que surten directament de Palma".