Assignatures virtuals al batxillerat

Setze alumnes dels centres de Jesuïtes del Clot, Sarrià i Sant Gervasi cursen l’assignatura de literatura universal en línia

La proposta aporta valor al creixement personal i acadèmic de l'alumnat
3 min

Arran del covid-19, els centres educatius d’arreu van haver de fer un esprint cap a la total digitalització de la docència. La competència d’alumnat i professorat ja era urgent i aquells que no s'hi havien posat prèviament van patir de valent fins que no van veure les seves estratègies digitals consolidades. Altres, com els centres de Jesuïtes Educació, ja feia temps que treballaven en projectes d’innovació pedagògica tals com Horitzó, vigent des del 2014, en el marc del qual aquest curs han decidit incloure una assignatura virtual a l’oferta educativa del batxillerat. Tal com destaca Jordi Rull, director pedagògic de Jesuïtes Sant Gervasi i coordinador de les matèries virtuals de batxillerat de la xarxa, el context pandèmic va servir per demostrar “que les noves tecnologies ens permetien repensar els espais i els temps en els quals es desenvolupen els processos d'ensenyament i aprenentatge, així com que gràcies a les noves tecnologies ens podem plantejar noves formes d'ensenyar i aprendre igual o més eficients en aquesta etapa tan condicionada per factors externs com la selectivitat”.

Així, Jesuïtes Educació ha engegat una prova pilot que, per a Rull, “permet enriquir la proposta de batxillerat mitjançant la virtualitat i el treball conjunt entre escoles, sempre sabent que el nostre model aposta per un batxillerat presencial que s’enriqueix amb la virtualitat”. L’objectiu, apunta Rull, “és disposar d’un campus virtual prou ric en proposta que complementi els itineraris presencials, en què l’alumnat tingui un major nombre d’opcions que donin resposta als seus interessos i necessitats personals i acadèmics”. 

Atenent els interessos detectats a les vuit escoles de la xarxa, la matèria escollida per iniciar aquesta iniciativa ha estat literatura universal, amb un total de setze alumnes dels centres de Jesuïtes del Clot, Sarrià i Sant Gervasi. A la pràctica, una hora a la setmana els alumnes realitzen una classe sincrònica connectats virtualment en directe amb el docent, mentre que la resta d’hores de l’assignatura, emmarcades també en horari lectiu, són de treball autònom.

Treball en xarxa entre escoles

Després de dos trimestres impartint literatura universal en línia, la professora al càrrec, Rosa Esteller, destaca com “la matèria i la metodologia aplicada han anat engrescant a tothom”. Tot i que el primer mes va ser “més fred”, la també tutora de segon de batxillerat recorda com a poc a poc “els alumnes van intercanviar els números de telèfon, s’escrivien correus i estaven iniciant vincles de companys de classe i, en alguns casos, d’amistat. Aquest vincle entre ells, amb mi mateixa i amb el contingut ha estat la clau per poder assolir el segon objectiu: despertar l'interès i la passió per la literatura i els grans autors i fomentar competències tan necessàries com el treball en equip, la planificació i gestió del temps, etcètera”.

Tot i moure's en un entorn virtual, la proposta acadèmica requereix que l’alumnat treballi en grup.

La proposta acadèmica requereix que l’alumnat treballi en grup, i el fet de treballar amb companys d’altres cursos i, sobretot, d’altres centres, subratlla Esteller, “els ha fet sortir de la seva zona de confort”. La docent explica com ja en els primers reptes van voler evitar que els grups de treball fossin entre alumnat del mateix centre o del mateix curs. “També vam promoure que aprenguessin a planificar el temps de treball amb companys amb horaris diferents i el resultat ha estat molt positiu, tant pel que fa al grau d'aprofundiment en el treball com a nivell personal”. 

Creixement personal i acadèmic

“Abans de començar –apunta Jordi Rull– ja estàvem convençuts que la proposta aportava valor al creixement personal i acadèmic del nostre alumnat”. Transcorregut mig curs, el coordinador de les matèries virtuals apunta com algunes de les competències que han sortit reforçades són “l’autonomia, ja que el fet que l’alumnat treballi per reptes i disposi d’hores lliures fa que hagi de gestionar el temps de forma diferent, havent de planificar i prioritzar les tasques, o la competència digital”. D’altra banda, el fet que la matèria estigui plantejada com un seguit de reptes en què l’alumnat assumeix un rol més actiu ”fa que es vegi amb la necessitat de planificar-se, treballar en equip i avaluar-se durant el procés d'aprenentatge”, afegeix. 

La flexibilització del temps que permet cursar la matèria de literatura universal en línia en una etapa tan tancada i exigent és el que més valora l’alumnat, d’aquí que des de Jesuïtes Educació ja s’estiguin plantejant impartir tres assignatures més en format virtual a partir del curs vinent: geologia i ciències ambientals I, psicologia, i llengua i cultura gregues I.

En primera persona: Victòria Miarons, alumna de 2n de batxillerat a Jesuïtes Sant Gervasi

“Vaig escollir literatura universal com a optativa precisament perquè s’impartia en línia, la qual cosa no només afavoreix que els espais on fas classe siguin més còmodes, sinó que també et permet organitzar-te millor el temps i la feina a fer. El que més m'ha sorprès de l’assignatura és l'autonomia que desenvolupes, ja que, com que tenim hores lliures, decideixes tu com gestionar el temps: si t'organitzes bé és superútil, i més al batxillerat, quan cada espai de treball lliure s’agraeix molt. D'altra banda, crec que he après moltíssim a escala cultural: hem llegit clàssics fantàstics. Si hagués de triar un parell d'habilitats que m’he vist reforçades serien la gestió del temps i el treball en equip, ja que al fer projectes amb gent d'altres centres hi havies de confiar i mantenir-te més en contacte. També diria l'autonomia, i que et tornes més crític amb la teva feina per la quantitat de treballs que hi ha i per la forma d'avaluar-los, ja que de vegades són els companys qui et corregeixen i això fa que entre tots detectem els nostres errors".

stats