Assumpta Serna: la coherència de fugir a temps
La carrera i la vida d’Assumpta Serna donen per un bonic llibre de memòries. O de records, que queda millor i no és tan ampul·lós. El relat podria començar el 1988 al plató de Falcon Crest, la mítica sèrie amb la no menys mítica Angela Channing –la gran Jane Wyman– tallant el bacallà a les vinyes de la vall del Tuscany. Serna va intervenir en una dotzena d’episodis i sempre que li pregunten ho recorda amb molta estima, glossa la professionalitat i calidesa de Wyman –als antípodes del seu cínic personatge– i com va aprendre mil coses útils cada dia de rodatge. No té tan bon record de la nit que, en una festa, li van presentar Harvey Weinstein. El va veure assegut envoltat de noies i ho va tenir claríssim: “Fugir”. La mateixa actitud del dia en què li van ensenyar una llista d’estrelles de Hollywood amb qui tenir una aventura a fi i efecte de grimpar dins la competitiva indústria del cinema. Qui hi havia a la llista? Doncs, per exemple, Tom Cruise i Warren Beatty. Altre cop, fugir.
Serna va arribar a Hollywood amb una carrera fulgurant a Espanya. El crimen de Cuenca, amb Pilar Miró, Dulces horas, amb Carlos Saura, La vieja música, amb Mario Camus, Lola, amb Bigas Luna i, sobretot, el protagonisme de Matador, de Pedro Almodóvar. D’aquesta última, Serna guarda certa recança, ja que després de més de trenta anys no ha tornat a parlar amb el director. Els ha quedat una conversa pendent que tant de bo tinguin algun dia. Un cop a Hollywood, ajuntada amb l’actor Patrick Bauchau -a qui havia conegut fent plegats Lola - Serna viu el fulgor de Los Angeles durant dotze anys de residència a la mal anomenada “Meca del cinema”. Molts papers i pocs de memorables però molta mili, molta vivència, molta actitud d’eterna esponja: Orquídia salvatge, aquella espècie de seqüela apòcrifa de Nou setmanes i mitja, una simpàtica bruixa a Joves i bruixes, la psicodèlica Nostradamus i el film d’acció que quasi mai falta a la carrera del neòfit nouvingut a Hollywood: Desafiament final, al costat del musculman Dolph Lundgren.
Fa més de vint anys que no li truquen per treballar a Espanya. Però ella va fent, no s’atura, es reinventa i dona classes de cinema en streaming a través de Familia de cine, la xarxa de sinergies que ha impulsat.