Proves cotxes
Suplements05/03/2023

Audi A1 Sportback Competition 40 TFSI, un GTI vestit de gala

Provem la versió més esportiva de la gamma A1, que equipa un motor gasolina de 2.0 litres i 207 CV

L'Audi A1 és un cotxe que té una carta de presentació molt senzilla però alhora també molt efectiva: utilitari del segment B, de la mateixa mida que un Ford Fiesta o un Renault Clio i que equipa una sèrie d'elements prèmium que el fan sortir de la categoria de vehicle generalista per apropar-se al segment del luxe. Evidentment això té una repercussió directa en el preu, que no és pas econòmic. Però aquesta circumstància no és negativa per si mateixa, ja que senzillament el seu públic objectiu és diferent al que pot adquirir un Citroën o un Opel.

Audi té un avantatge enorme amb l'A1, ja que cap dels seus dos rivals directes (BMW i Mercedes) disposen d'un model similar al mercat. Alhora, també té un problema important: té l'enemic a casa i es diu Volkswagen Polo. Per evitar que tots dos models es puguin molestar, la marca dels quatre anells ha optat per llançar una sèrie de versions força específiques que diferencien el seu A1 ja no només del Polo, sinó de la resta de models del segment.

El primer exemple el vam veure a la prova de l'Audi A1 Citycarver (ara anomenat Allstreet), que fusiona el concepte d'utilitari amb el de crossover. I el segon exemple és el que veiem avui. Ens posem al volant de la versió més potent i esportiva de l'A1, que es posiciona com un dels utilitaris més divertits del mercat amb permís d'altres com el Ford Fiesta ST o el Hyundai i20 N.

DISSENY EXTERIOR

La diferència principal entre aquests dos models i l'Audi A1 Sportback Competition 40 TFSI d'aquesta prova no és pas la potència (tots tenen uns 200 CV) sinó el plantejament estètic. Tant el Ford com el Hyundai aposten per un disseny radical i deixen clar des del primer cop d'ull que són versions de carrer de vehicles de ral·lis. En canvi, l'Audi planteja una estètica molt més discreta però que llueix alguns detalls que realcen la seva esportivitat.

Cargando
No hay anuncios

L'A1 normal ja té una estètica força musculosa i atractiva, però la versió Competition afegeix el sostre i l'aleró posterior pintats en color negre, les òptiques enfosquides, la graella frontal i el logo de la marca negres o uns para-xocs més esportius. També són de sèrie en aquesta versió les llandes de 18 polzades (que amaguen unes pinces de fre vermelles) i elements com els retrovisors, l'espòiler davanter o el difusor posterior en color gris platí. Tot plegat es suma a una carrosseria que, per primer cop fora de models tan esportius com l'R8 o l'e-tron GT, pot anar pintada del color Blau Ascari metal·litzat que il·lustra l'article i que, al meu parer, llueix espectacular.

DISSENY INTERIOR

Com acostuma a passar en aquest tipus de models, la diferenciació exterior és notable però el seu interior és gairebé idèntic al de la resta de versions de la gamma. Sigui com sigui, això en el cas de l'Audi A1 no és una mala notícia, ja que l'habitacle deixa ben clar que estem davant d'un vehicle prèmium... malgrat la seva mida exterior. I és que el primer que ens rep quan accedim al lloc de conducció és un volant amb molt bon tacte, una instrumentació formada per una pantalla de 10,25 polzades i un monitor central orientat cap al conductor de 10,1 polzades.

La qualitat dels materials és senzillament fantàstica, la connectivitat és tan completa com s'espera i l'equipament inclou gairebé tots els assistents a la conducció existents. Audi ofereix de forma opcional la possibilitat d'equipar costures en contrast de color vermell i uns seients entapissats en cuir artificial o Alcantara, la qual cosa serveix per augmentar l'esportivitat interior. Però més enllà de tots aquests detalls, personalment el que més m'ha agradat d'aquest cotxe és que ràpidament fa que el conductor aconsegueixi una posició ideal de conducció i ho tingui tot al seu abast fàcilment.

Cargando
No hay anuncios

HABITABILITAT

No tan positiu és l'apartat de l'habitabilitat. I és que l'A1 acusa el fet d'haver de fer servir encara la plataforma MQB A0 del Grup VAG, molt efectiva quant a comportament dinàmic però no tant pel que fa a espai interior. De fet, sobta que aquest model faci servir encara fre de mà manual... però la plataforma impossibilita equipar-ne l'automàtic. Sigui com sigui, a les places davanteres ens hi trobarem molt còmodes, però a les posteriors l'espai no és tan abundant.

Aquí dos adults podran viatjar sense problemes, però un cinquè només haurà de fer-ho de forma esporàdica. Principalment perquè disposa de molt menys espai tant per a les cames com per al cap i perquè ocuparà bona part de l'espai destinat als dos altres passatgers. Per tant, gairebé podriem considerar l'Audi A1 com un cotxe de quatre places. Finalment, el maleter d'aquesta versió és de 335 litres, una xifra que no està gens malament si tenim en compte que l'Audi A1 té una longitud de 4,02 metres.

MOTOR

Fins ara hem vist que aquest Audi A1 Sportback Competition 40 TFSI és molt similar a qualsevol altre versió i que només es diferencia de la resta de la gamma pel fet d'equipar alguns detalls estètics esportius. Però si al titular diem que això és un GTI vestit de gala és perquè, sota aquest aspecte atlètic però encara elegant, s'amaga un veritable GTI que recorda a les versions més esportives que ha tingut aquest model anteriorment.

Cargando
No hay anuncios

Audi ha optat per muntar sota el capó de l'A1 més potent el famós motor 2.0 turbo del Grup VAG. En aquest cas desenvolupa, sota el nom de 40 TFSI, una potència de 207 CV i un parell motor de 320 Nm. Si tenim en compte que aquest enèrgic motor va associat a una caixa de canvis S tronic de set velocitats i que el pes del cotxe és de tan sols 1.365 quilos, el resultat és una acceleració de 0 a 100 km/h en 6,5 segons i una velocitat màxima de 245 km/h.

A nivell de prestacions està fora de qualsevol tipus de dubte, ja que malgrat disposar de tracció total l'electrònica gestiona a la perfecció la potència i evita pèrdues de tracció acusades quan volem accelerar. Però és que a més, la xifra de consum homologat de 6,7 litres cada 100 km/h es pot arribar a aconseguir. Si bé és cert que ens trobarem habitualment més a prop dels 7 litres que no pas dels 6,5, la despesa no resulta excessiva i les prestacions del motor són contundents. Evidentment si practiquem una conducció més dinàmica la xifra augmenta, però en circumstàncies generals és molt correcta.

DINAMISME

Audi porta molts anys fabricant vehicles de tot tipus. Actualment la seva gamma ho abasta pràcticament tot: utilitaris, compactes, berlines, SUV, esportius, elèctrics... per això no ha tingut cap tipus de problema quan ha hagut de barrejar dues d'aquestes categories, la dels utilitaris i la dels esportius. Amb això el que vull dir és que l'Audi A1 Sportback Competition 40 TFSI d'aquesta prova no només destaca pel seu disseny i per equipar un motor potent, sinó per la seva posada a punt.

Els enginyers de la marca d'Ingolstadt han sabut plasmar a la carretera el que qualsevol usuari d'un vehicle d'aquest tipus demanda: esportivitat i prestacions, però només en determinats moments. Així com durant la prova del Hyundai i20 N ens va quedar clar que era un cotxe molt dur en qualsevol circumstància, Audi ha treballat el xassís i la suspensió per poder presentar un model que té una doble personalitat: d'una banda pot ser un còmode utilitari que resulta còmode per viatjar o per moure's per la ciutat, i d'altra pot ser un esportiu molt eficaç que provoca un somriure a la cara de qui el condueix.

Cargando
No hay anuncios

Aquest A1 disposa dels modes de conducció Efficiency, Auto, Dynamic i Individual (aquest darrer permet configurar aspectes com la resposta del motor i del canvi o la duresa de la suspensió al nostre gust). I mentre que el primer i el segon són ideals per practicar una conducció relaxada i normal, el tercer transforma el vehicle completament. El motor busca en tot moment maximitzar les prestacions, la caixa de canvis inserta sempre la marxa més curta possible per obtenir el major rendiment i la direcció es torna directa i precisa.

No estem davant d'un vehicle radical i evidentment en conducció dinàmica un Hyundai i20 N ofereix sensacions molt més esportives, però el públic objectiu de tots dos models no és pas el mateix. I sincerament, al volant d'aquest Audi A1 Sportback Competition 40 TFSI es pot gaudir moltíssim. La resposta de l'accelerador en sortir dels revolts és fantàstica, el so del motor és addictiu i aspectes com la frenada o la direcció aproven amb un notable alt. No estem davant d'un cotxe complicat de conduir, sinó més aviat davant d'un petit i noble esportiu que ens farà voler evitar el camí més curt de tornada a casa... per escollir el més divertit.

CONCLUSIÓ

Ho deia a l'inici d'aquest article: Audi té l'enemic a casa i es diu Volkswagen Polo. Per evitar que això sigui un problema, la marca d'Ingolstadt ha optat per diferenciar el seu A1 amb versions d'estil crossover o esportives com aquesta. I l'aposta és, al meu parer, molt encertada. Aquest és gairebé l'únic model prèmium esportiu del mercat, i en aquest ambient d'exclusivitat l'A1 Sportback Competition 40 TFSI es sent com a casa. Això sí, aquesta exclusivitat té un preu, i no és gens baix: des de 40.510 euros.

Cargando
No hay anuncios
Audi A1 Sportback Competition 40 TFSI
  • Preu<p>40.510 euros</p>
  • Combustible<p>Gasolina</p>
  • Etiqueta ecològica<p>Etiqueta C (verda)</p>
  • Motor<p>2.0 Gasolina turbo</p>
  • Potència <p>207 CV</p>
  • Tracció <p>Davantera</p>
  • Mides i pes <p>4029mm llarg / 1740 ample / 1433 alt. 1.365 quilos</p>
  • Nota<p>7</p>