- Preu: 38.270 euros
- Combustible: Gasolina
- Motor: 2.0 4 cilindres en línia transversal
- Potència: 178 CV i 280 Nm de parell
- Tracció: Davantera
- Mides i pes: 4.526 mm llarg / 1.800 ample / 1.420 alt. 1.480 quilos
- Nota: 7,5
BMW Sèrie 2 Gran Coupé: reinventant la fórmula
Provem la primera berlina de la història de la marca bavaresa amb tres volums i quatre portes amb sistema de tracció davantera i motor transversal
Quan semblava que les berlines compactes i sedans de tres volums (és a dir amb capó, habitacle i maleter) passaven de moda, BMW ens ha sorprès a tots amb el nou Sèrie 2 Gran Coupé, una berlina del segment C que aprofita la plataforma del Sèrie 1 i que presenta una estètica moderna i original sense renunciar als tres volums clàssics i les quatre portes característiques de les carrosseries de tipus sedan.
De fet, el BMW Sèrie 2 Gran Coupé és una raresa dins de la gamma de la marca bavaresa, impensable fins ara fa uns anys, però que arriba al mercat per fer front als Audi A3 Sedan i Mercedes-Benz CLA Coupé. Arribats a aquest punt també cal recordar que és important no confondre el BMW Sèrie 2 Gran Coupé amb el BMW Sèrie 2 Coupé, ja que tot i la similitud dels noms es tracta de dos models diferents. El Sèrie 2 Gran Coupé que ara provem és un model nou, que porta un any al mercat i té tracció davantera, mentre que el Sèrie 2 Coupé és la versió de tracció posterior que ja porta al mercat uns quatre anys. Per acabar-ho d'enrevessar una mica més BMW també té un monovolum familiar anomenat Sèrie 2 Active Tourer amb un enfocament comercial força diferent.
Els aficionats més puristes de la marca no han rebut el Sèrie 2 Gran Coupé amb els braços oberts, ja que el fet de ser la primera berlina de la marca amb un sistema de tracció davantera –és a dir, que les rodes motrius són les davanteres– i motor en posició transversal i no pas longitudinal no ha acabat d’agradar als seguidors més conservadors de la marca de Munic. Però el món real no és un fòrum d’internet ni un fil de Twitter, i a l’hora de la veritat els compradors potencials d’aquest model no prioritzen el sistema de tracció del cotxe o com reparteix el pes. El comprador objectiu del Sèrie 2 Gran Coupé vol una berlina fresca i diferent, tecnològica i dinàmica, sense entrar gaire en termes de rendiment esportiu i sensacions al volant, i això és el que BMW els ofereix en aquest nou model.
El BMW Sèrie 2 Gran Coupé aprofita la plataforma de tracció davantera i motor transversal FAAR que ja fa servir el Sèrie 1 –derivada de la que va estrenar el Mini d’actual generació– per estalviar costos de desenvolupament i reaprofitar materials, motors i plataformes, però mantenint un estil característic a mig camí entre un cupè esportiu i una berlina elegant i tradicional per generar un producte nou i fresc en el mercat.
Aquesta berlina de tres volums fa 4,53 metres de llarg, 1,80 d’ample i 1,42 d’alt, i presenta un bon maleter de 430 litres de capacitat, 50 litres més que el Sèrie 1 del qual deriva. A més presenta una bona obertura de la porta posterior del maleter, de manera que permet carregar objectes amb comoditat i facilitat. I encara els usuaris poden abatre els seients posteriors mitjançant un botó, operació que permet augmentar la capacitat del model.
Estèticament cal destacar que aquest nou model de BMW estrena el nou llenguatge de la marca, caracteritzat pel doble ronyó de la calandra, els fars led estilitzats i unes nervadures laterals marcades que li aporten presència i caràcter. Tot i que aquesta berlina cupè no manté l’essència més clàssica dels esportius bavaresos, la seva estètica sí que manté les dosis d'agressivitat i esportivitat característiques de la marca gràcies al paquet estètic M Performance, que té la nostra unitat de prova, i que inclou retrovisors amb aspecte de fibra de carboni, cues d’escapament reals fabricades amb acer inoxidable i llandes de 18 polzades.
De fet, trobo que és força atrevit llançar-se a fabricar un model cupè i de tres volums reinterpretant la fórmula clàssica de la marca bavaresa i apostant per una carrosseria més aerodinàmica, amb una línia de cintura ascendent, nervadures molt marcades i una acusada caiguda del pilar C o muntant posterior sobre el maleter.
Pel que fa als interiors i a l'aposta tecnològica, el Sèrie 2 Gran Coupé és pràcticament igual que el nou Sèrie 1, i manté la mateixa disposició dels aparells digitals, com ara la gran pantalla central tàctil de 9,2 polzades, el sostre solar panoràmic opcional, que aporta més llum i visibilitat als interiors, o la possibilitat d’encabir fins a 430 litres d’equipatge al maleter.
El disseny d’interiors del Sèrie 2 Gran Coupé és un fantàstic exercici d’equilibri entre la digitalització tecnològica –pantalla central, quadre d'instruments o control d’ordres de veu que s’acciona en pronunciar les paraules "Hola, BMW", i un sistema de control d’ordres gestuals– i el disseny ergonòmic convencional dels comandaments tàctils amb botons i palanques físiques, agradables al tacte i col·locades allà on cal. També cal celebrar que el Sèrie 2 Gran Coupé mantingui una palanca de canvi més o menys tradicional que es pot accionar en mode seqüencial per fer pujar o baixar marxa, a banda d’oferir unes lleves de bones dimensions inserides al volant esportiu de cuir de la nostra unitat de prova.
A més, la sensació de qualitat percebuda a l'interior és realment elevada, gràcies als materials utilitzats i a l’execució dels acabats, ben acoblats i ajustats. Bona part de culpa en té el paquet opcional M Performance, que inclou seients esportius de tipus bucket fabricats amb pell i cuir, un volant de tres radis signat pel departament M, el sistema head-up display digital que es projecta sobre el parabrises, un sistema de llum ambiental molt ben treballat que es projecta en els panells de les portes i sobre la guantera, o el ja esmentat sistema de control gestual del volum i el sistema d’àudio del cotxe.
Costa força trobar algun defecte, soroll o mal ajustament en l’habitacle d’aquest Sèrie 2 Gran Coupé, i això vol dir que a BMW han fet les coses ben fetes, al nivell que la marca ens té acostumats. També cal destacar que la posició de conducció d’aquest model és senzillament perfecta, amb el seient molt baix, bona visió i una postura lleugerament inclinada a l’esquerra.
Potència i dinamisme sota control
El BMW Sèrie 2 Gran Coupé utilitza motors dièsel i gasolina de tres i quatre cilindres, amb potències compreses entre els 140 i els 306 CV, que es mariden amb un canvi automàtic de set relacions i doble embragatge en les versions bàsiques o de vuit relacions i convertidor de parell en les versions més potents i ben equipades. De la mateixa manera, les variants més potents aniran associades opcionalment o de sèrie a la plataforma de tracció integral xDrive.
El fet de ser una berlina cupè de tracció davantera fa arrufar el nas als seguidors més puristes de la marca alemanya, però des de Munic asseguren que, gràcies a la gestió electrònica ARB –que simula l’acció d’un autoblocant– i la possibilitat de configurar tres modes de rigidesa i duresa de la suspensió (anomenats standard, adaptative i M sport), es poden esprémer una mica més les possibilitats dinàmiques d’aquest nou model.
En el cas de la nostra unitat de prova, que feia servir la motorització 220i amb un motor gasolina de 178 CV associat a un canvi automàtic Steptronic de doble embragatge, es posiciona al centre de l’oferta de la marca, just entre el model d’accés 218i de 136 CV (que es pot associar a canvi manual o automàtic) i el prestacional M235i xDrive de 306 CV i sistema de tracció integral.
He trobat que aquesta versió 220i és prou equilibrada en la sempre complicada dicotomia entre prestacions i consum de carburant. A l’hora de la veritat, gràcies als seus tres modes de conducció (EcoPro, Comfort i Sport) és possible extreure la grapa que té el seu propulsor mantenint consums de carburant prou moderats. Al llarg de la prova vaig obtenir consums d’entre 6 i 6,5 litres per cada 100 quilòmetres per autopistes i carreteres ràpides, d’uns 5,8 litres per les rondes de Barcelona i carreteres de fins a 80 km/h i al voltant dels 9 litres en entorns urbans.
Val a dir que el nou BMW Sèrie 2 Gran Coupé 220i de la nostra unitat de prova té un comportament prou àgil, per bé que no tan esportiu com els Sèrie 2 Coupé que coneixem fins ara –de tracció posterior i repartiment de pes exacte entre els dos eixos–, però en cap cas és un model que no estigui a l’alçada del que podem esperar d’un cotxe amb el logo de la marca bavaresa. D’acord, no és un model extremadament reactiu i que et permeti jugar amb la part posterior del vehicle, però convé recordar que la gran majoria de compradors potencials d’aquest model i d’aquest segment tampoc valoren el dinamisme (i en alguns casos certa complicació al volant) dels models de tracció posterior. En definitiva, cal recordar que la marca s’estalvia diners oferint aquest model sobre una plataforma més senzilla i assequible i pot vendre el seu producte uns 10.000 euros més barat que el model Sèrie 2 Coupé, que, insisteixo, segueix fabricant BMW i que manté el sistema de tracció posterior i motor longitudinal per als conductors més passionals.
Personalment trobo que aquest Sèrie 2 Gran Coupé esdevé un cotxe àgil i de tacte agradable, amb un tarannà suau i confortable per fer desplaçaments per autopistes i carreteres ràpides, notablement menys sec i esportiu que els Sèrie 2 Coupé de tracció posterior però més agradable, previsible i fàcil de fer anar fins i tot a ritme alt i en condicions atmosfèriques complicades tals com pluja o fred. De fet, el BMW 220i Gran Coupé manté el handling o tacte tan característic dels BMW, una posició de conducció magnífica i un motor molt equilibrat capaç d’aportar contundència sense disparar el consum i les emissions.
No és el BMW més radical ni esportiu que mai he provat, però no tinc cap dubte que aquesta berlina de tracció davantera no és cap traïció a l’essència de la marca, i que manté prou bé el caràcter i el llegat dels de Munic. I permeteu-me afegir que aquest model de tracció davantera és més fàcil de fer anar, gràcies a un comportament molt noble i previsible que li aporta el sistema electrònic ARB, la suspensió adaptativa M i els diferents modes de conducció fins i tot en condicions atmosfèriques adverses o amb la presència de gel, boira o pluja en una carretera de muntanya. Per contra, el BMW Sèrie 2 220i Gran Coupé no arriba a emocionar i a fer-me pujar de pulsacions quan enfilo un tram de revolts, però si tenim clar que aquest Sèrie 2 Gran Coupé ni és ni vol ser un M2, és una realitat que entenc i fins i tot comparteixo.
Preu un punt elevat i escassa habitabilitat
El fet de compartir plataforma modular amb el Sèrie 1 fa que l’espai restant dins de l’habitacle sigui molt similar al del model compacte bavarès, amb les limitacions d’espai que això suposa a les places davanteres però sobretot a les posteriors, on la caiguda del pilar C o muntant posterior sobre el maleter farà que les persones que mesurin més de 170 o 175 centímetres no acabin de sentir-se del tot còmodes als seients del darrere. Per si tot això no fos prou, l’amplada resultant a les places posteriors tampoc és gaire gran (només ofereix 133 centímetres), cosa que fa que encabir-hi tres persones sigui una quimera.
I per acabar, convé recordar que aquest BMW Sèrie 2 220i Gran Coupé és un cotxe premium, i això vol dir que no té un preu barat. De sèrie i amb els acabats d’accés presenta un preu d’uns 32.000 euros, però la nostra unitat de prova amb paquet esportiu M, llandes de 18 polzades, sostre solar, head-up display, un preciós color blau metàl·lic, seients entapissats de cuir Dakota i paquet tecnològic Innovation (amb fars led direccionals, Connected Package i BMW Live Connect, entre altres) eleva la factura final fins als 49.977 euros, una xifra realment elevada, tot i que ens permet accedir a un vehicle que aglutina el bo i millor de la marca de Munic. Segurament trobarem molts altres models que corrin més, gastin més o menys el mateix i siguin sensiblement més barats, però no arriben a la qualitat de construcció, execució i posada a punt d’aquest 220i Gran Coupé.
Conclusió
El nou BMW Sèrie 2 Gran Coupé obre una nova etapa en la història de la marca bavaresa. La primera berlina de tracció davantera de la marca bavaresa ha resultat un vehicle equilibrat i assenyat, amb un disseny suggeridor i modern, un gran equipament tecnològic i de seguretat i una qualitat d’execució realment molt elevada.