Consultori laboral
Suplements03/06/2024

Cal pagar el peatge de les xarxes socials?

La consultora Alexandra Masó repassa els beneficis, però també els inconvenients, de les xarxes socials

BarcelonaSoc professional liberal i no existeixo a la xarxa, no tinc web professional i ni tan sols LinkedIn. Em pregunto si avui dia ser-hi és una cosa obligatòria o recomanada. 

Maria, Vic

Obligatori no, recomanable depèn. Si fins avui has tingut projectes i els has aconseguit fora de les xarxes socials, sembla apuntar al fet que ja tens altres canals de relació amb el mercat que són efectius per a tu. Hi ha persones que, per contra, sense xarxes no podrien teixir la seva tasca ni obtenir projectes, i és que les xarxes socials no deixen de ser un canal més de comunicació amb el mercat. Algunes persones se senten més còmodes fent publicitat en revistes, altres assistint a esdeveniments professionals, i d’altres mantenint un perfil actiu en xarxes. Per tant, no és obligatori, però en certs entorns o moments de la carrera professional pot ser recomanable.

Cargando
No hay anuncios

Però què sabem de les xarxes socials en els negocis? Les dades apunten a un clar efecte en la visibilitat i millora del posicionament del negoci pel que fa al mercat, és a dir, més gent et veu i té més clar el que fas. Ara bé, també hi ha estudis que alerten dels efectes nocius de les xarxes en el benestar individual. Com a professional liberal, has de tenir en compte aquestes dues facetes: l’efecte en el negoci i l’efecte en tu mateixa. El 2019 Hunt Allcott, junt amb altres economistes de primer nivell, va conduir un estudi en què van seguir més de 2.000 usuaris de Facebook durant sis mesos per mesurar com els afectava en l'àmbit del benestar desactivar-se d'aquesta aplicació. Els resultats mostren que deixar d’utilitzar la xarxa social deriva en un pensament menys polaritzat i amb més tolerància, millora substancialment la sensació de benestar i, curiosament, es redueix la percepció de beneficis que proporcionen les xarxes socials. 

Així, valora si el peatge de perdre benestar propi és un cost acceptable per a tu en pro de major visibilitat de mercat, o si, per contra, el posicionament de mercat que tens ara sense xarxes socials ja et satisfà quant a retorn de mercat i nombre de projectes que aconsegueixes.