- Ser conscient de tot el que tenim i desfer-nos del que no necessitem. Es tendeix a l’acumulació, només fem servir el 20% del que tenim guardat a casa.
- Analitzar l’espai i organitzar per categories. Intentem barrejar el mínim possible: a la cuina un calaix per als coberts, un altre per a les carmanyoles, no barrejar productes de neteja amb els d’alimentació, etc.
- Contenir i limitar l’espai. Quan hem categoritzat, hem de posar els diferents continguts en contenidors (separadors, recipients, pots o caixes). En els armaris amb lleixes profundes va bé posar-hi caixes per limitar l’espai.
- Limitar amb consciència optimitzant l’espai. Si decidim que l’ocupació òptima d’un calaix són 15 samarretes, no en posarem més. I si entra alguna samarreta nova n'haurà de sortir una de vella. Els espais han de ser funcionals i pràctics sense atapeir-los.
- Evitar el soroll visual. Les superfícies plenes de coses fan sensació de desordre i conviden que n’hi hagi més. Per evitar-ho va bé posar les coses en caixes o safates. Etiquetar els contenidors ajuda a posar ordre.
Saps com fer el canvi d'armari?
Organitzadores professionals ens donen les claus per aprofitar l'espai i endreçar de manera funcional
BarcelonaHa arribat l’època de l’any en què no sabem ben bé com vestir-nos i ja comencem a necessitar roba que és al fons de l’armari o en caixes. És inevitable: toca fer el canvi d’armari. Però, saps com fer-ho per treure el màxim partit a l’espai que tens? No patiu que organitzadores professionals ens donen les claus per fer-ho el millor possible. Per començar tingueu present que no convé fer el canvi de cop. A l’inici de la primavera podeu guardar les peces més gruixudes –abrics, jerseis de llana–, però encara necessiteu alguna jaqueta o jersei. Ara és el millor moment per anar avançant feina.
“L’ordre ha existit tota la vida, les àvies ja feien canvi d’armari. La Marie Kondo no es va inventar res però sí que va revolucionar el món amb l’ordre, ara, per exemple, hi ha molts més articles per endreçar, i també hi ha influencers que ensenyen com fan el canvi d’armari com si fos una cosa espectacular”, assegura Eva Ruiz, coneguda a la xarxa com a Evalaordenada (www.laordenada.com). Ella és organitzadora professional, una professió amb què ha reconduït la seva carrera professional. Amb la pandèmia es va haver de tancar el seu estudi de fotografia i explica que es va adonar "que l’ordre i la neteja eren un bon filó". "L’ordre sempre ha estat amb mi, soc una persona molt endreçada i m’agrada. Havia ajudat amigues a organitzar armaris, la cuina o casa seva, i ara és la meva feina”, diu.
A l’estiu, després d’una formació en xarxes i un curs d’organitzadora professional –tot i que no existeixen titulacions oficials–, va escriure un manual sobre ordre i neteja. A la tardor va començar una assessoria en línia i actualment compta amb més de 45.000 seguidors. La Marta, de 36 anys, ha sigut una de les seves clientes. Admet que despendre’s de roba que havia anat passant d’armari a armari amb els canvis de temporada va ser tot un alliberament: “Amb l’Eva vam anar mirant tots els espais i em va donar pautes per millorar i mantenir l'ordre en el dia a dia”. Qui sol·licita els serveis de les organitzadores professionals són sobretot dones amb família –“les tasques de la llar solen comportar problemes de convivència”, diu Ruiz– o noies que s’acaben d’independitzar i no saben com organitzar-se bé, ja que estaven acostumades a viure amb la família i que a l'arribar de l’escola o la feina ho tenien tot fet.
Organització professional
Les organitzadores professionals coincideixen que l'ordre és una característica personal. Arantza Olasagarre, fundadora de l’empresa d’organització personalitzada In Orden (Inorden.es) i presidenta de l’Associació d’Organitzadors Professionals d’Espanya (Organizadoresprofesionales.com), reconeix que és una professió molt nova i que la majoria de la societat encara la desconeix. “Això de l’ordre és innat en mi i com que és una professió en altres països vaig decidir que també ho seria per a mi", diu. Ella es defineix com "una persona organitzada, metòdica, que planifica, amb una bona visió espacial" i amb facilitat per imaginar-se "organitzats espais que d’entrada són un caos", però destaca que, "encara que tinguis les aptituds, has de formar-te per tenir més eines, tècniques i mètodes de treball, practicar i formar-te per emprendre i ser empresària”.
Verónica Galeote, creadora de Casa_y_orden (www.casayorden.es), és organitzadora professional d’espais des de fa més de quatre anys. Quan es va adonar que tenia una especial habilitat per ordenar, va començar a llegir sobre el tema, escoltar podcasts i va començar organitzant els armaris de la família, per agafar confiança i experiència: “El boca-orella va funcionar i fins a l’arribada del covid feia tallers i assessories presencials. M’encanta treballar en el terreny, empatitzar amb la persona, veure què és el que necessita… No té preu el somriure que els queda quan has fet la feina”. En col·laboració amb l’Eva han creat el projecte CREE EN TI, on donen resposta a través d’un perfil privat a les consultes que reben. “Sempre són dones que no arriben a tot el que voldrien, tenen la sensació que casa seva és un caos i la parella no col·labora prou”, explica l’Eva. Ofereixen assessorament personalitzat durant 7 setmanes (130 €), a més d’accedir als continguts que els ajudaran a posar ordre, saber com mantenir-ho i involucrar-hi la resta de la família.
Per a tots els que vulgueu fer el canvi d'armari i aprofitar per ordenar el vostre espai, us oferim una llista de consells pràctics i fàcils d'aplicar:
Pas a pas:
- La mida importa. En funció de la dimensió de l’armari i/o el vestidor i la quantitat de peces que tingueu, podreu deixar-ho tot al mateix lloc o buscar un espai per desar-hi la roba de la temporada que acaba.
- Emmagatzematge. Guardeu la roba en caixes destinades específicament per a roba, preferiblement de roba o lona. Les de plàstic no s’aconsellen llevat que tinguin ventilació, perquè la roba pot acabar fent mala olor. Cal trobar el lloc on deixar les caixes: pot ser un altell, al canapè, als calaixos de sota el llit o al taster.
- Netegeu l’armari. Comenceu buidant l’armari i netejant-lo abans de tornar-hi a posar la roba i els complements.
- Feu tres piles. No podeu guardar de nou tota la roba, s’ha de fer una tria: la que us quedeu, la que us fa dubtar i la que descarteu per donar, vendre o llençar. Guardeu-la neta i ben plegada.
- Uniformitat. La uniformitat visual dona sensació d’ordre. Per exemple utilitzar el mateix tipus de penjadors crea harmonia.
- Ompliu amb seny. No sobrecarregueu l’armari, si no, no veureu el que hi ha i no us ho posareu. Col·loqueu la roba per tipus de peça –no barregeu samarretes i texans–, pengeu camises, polos, vestits i teles que s’arruguen massa si les plegueu, i la resta plegat. Marqueu amb una pinça o posant el penjador del revés la roba que dubteu si quedar-vos-la, per veure si us l’acabeu posant o no.
- Plegueu en vertical. El plec vertical ocupa menys lloc i permet saber tot el que teniu a primer cop d’ull. També podeu organitzar per tons, és més estètic i sou més conscients del que teniu.
- Sabates. Perfecte si teniu un espai on guardar les sabates de tot l’any. Hi ha caixes semitransparents que permeten veure el que hi ha a dins sense necessitat d’anar obrint-les. Si no teniu prou espai, guardeu-les netes amb caixes al canapè, traster, etc.
- Bosses. Abans de guardar les de fora de temporada feu selecció de les que us quedeu i les que no voldreu.
- Treball en equip. És important que tots els membres de la família col·laborin en el manteniment de l’ordre. Un cop hi ha un ordre de base resulta més fàcil el seu manteniment.