El 2018 Seat va estar a punt d’emportar-se per primera vegada el premi del Cotxe de l’Any (COTY) amb un dels seus models. Aquell any l’Ibiza va quedar en segona posició, i va obtenir d’aquesta manera el millor resultat per a un model fet per la marca catalana des que el 1964 es va posar en marxa aquesta distinció, la més preuada a Europa per tot el sector de l’automoció.
Aquesta vegada les opcions del Cupra Formentor eren molt altes, i semblava que per primera vegada un cotxe sortit de la factoria de Martorell podia guanyar aquest guardó. De fet, el portal Coche Global va organitzar una enquesta popular entre els seus seguidors i aquest CUV va obtenir la primera posició, amb un 46% dels vots. Però, finalment, el Toyota Yaris va ser el guanyador, per davant del Fiat New 500 i del Formentor en una votació que va ser molt ajustada. Tretze dels cinquanta-nou membres del jurat representant de vint-i-dos països van votar com a principal opció el japonès. Onze ho van fer pel català, entre els quals els dos delegats catalans i quatre dels cinc espanyols.
Dels set cotxes finalistes n’hi havia tres del grup Volkswagen, encapçalats pel Formentor. Sigui com sigui, mai en la trajectòria de la marca catalana un dels seus cotxes havia estat tan a prop d’aquest reconeixement, i que amb només tres anys d’història Cupra ho hagi assolit ja és tot un èxit. I és que el Formentor presenta molts valors i qualitats per ser considerat una de les propostes més atractives del mercat actual.
Un CUV sofisticat però “terrenal”
Fa unes setmanes a La Guantera us oferíem la prova del Cupra Formentor VZ. Aquesta versió amb un motor gasolina 2.0 TSI de 310 cavalls ha sigut la triada pel fabricant de Martorell per introduir el seu nou SUV al mercat. Però el seu preu (46.920), i la voluntat confirmada pel president de Seat –Wayne Griffiths– de doblar les vendes del seu segell més esportiu en aquest exercici, els obliga a tenir altres versions econòmicament més assequibles perquè més potencials clients de la marca puguin accedir als seus productes.
Així, després del llançament del VZ ja ha arribat als concessionaris una nova interpretació del Formentor, ara equipada amb un 1.5 TSI de 150 CV disponible amb canvi automàtic DSG de set relacions o manual de sis. Aquesta versió d’accés l’ofereixen a partir de 31.670 euros, dels quals podrem deduir alguns dels descomptes que fan. També hem tingut ocasió de provar aquesta versió, i la veritat és que n’hem obtingut els mateixos nivells de satisfacció que amb la més potent de les aparegudes (de moment) al mercat. Si en la primera prova ens va fascinar el comportament dinàmic del cotxe, en aquesta segona, amb un vehicle que té la meitat de la potència del model inicial, el bastidor es comporta encara millor, amb una solvència absoluta fins i tot en la conducció més exigent, i malgrat equipar uns frens diferents (i més assequibles).
Amb tracció a l’eix del davant, el Formentor “d’accés” porta un motor que ja coneixem d’altres models de la marca germana, Seat. Un propulsor que destaca per un parell motor molt utilitzable, amb una bona capacitat d’acceleració (de 0 a 100 en 8,9 segons) tot i el pes considerable del conjunt (1.463 en l’automàtic). El comportament, per entendre’ns, és més pròxim al d’un León que no pas al d’un Ateca... i això que és un SUV. Amb unes reaccions molt nobles gràcies a la gestió dels modes de conducció –que permeten governar l’enduriment de la direcció i el comportament del canvi– i al sistema XDS, que actua com si fos un control de tracció. Per dins no té el nivell d’espectacularitat del VZ, però aquest Cupra té un aspecte calcat al dels León més ben equipats. És a dir: fantàstic.
Una de les principals virtuts d’aquest cotxe és la seva seguretat. Fa poc va obtenir la màxima distinció en aquest camp, validada pel prestigiós test Euro NCAP, que li va concedir cinc estrelles, la màxima puntuació. El primer Cupra que rep aquesta qualificació s’ha hagut d’enfrontar a les proves noves d’aquest organisme, molt més exigents que les que hi havia fins ara. Entre els canvis dels mètodes d’avaluació hi ha un impacte frontal contra una tanca mòbil amb el vehicle en moviment, que substitueix l’anterior prova contra una tanca estàtica deformable. El protocol nou ajuda a valorar la protecció dels ocupants del cotxe, i la manera com reacciona la part frontal del vehicle en cas d’accident.
Les reaccions en els impactes laterals, sobretot els del costat esquerre (el del conductor), i dels crash tests en general també s'han revisat a fons, i el Formentor els ha superat amb escreix. L'única pega, potser, és la capacitat del maleter, que podria ser una mica més generós en aquesta versió, tot i que compleix el seu paper sobradament.
Aquest Formentor és el primer Cupra per tocar de peus a terra. Per poder-lo comprar, vaja, ja que encara que no té 300 cavalls com el “míssil terra-aire” que és el VZ... També costa força euros menys. I és que el compte de resultats de la marca mana, ja saben: la pela és la pela. La tercera declinació del Formentor que ha arribat als concessionaris, i que també hem provat, és l'híbrida, de la qual parlarem ben aviat a La Guantera. I, a més, aquest cotxe acaba d’ampliar les seves propostes amb les versions de 190 i 245 CV de gasolina, i la dièsel de 150 que encara no hem conduit.
- PreuDes de 31.670 €
- EmissionsDe 141 a 163 g CO2/Km
- Motor1.5 TSI 150 CV
- CanviMan. 6 vel. /DSG 7 vel
- TransmissióDavant
- Mides4.446 x 1.839 x 1520 mm
- Pes1.437 k
- Maleter450 l
- Dipòsit50 l