Eureka!

D'on van sortir les joies Tous? La resposta la té un aprenent de rellotger de Montblanc

La companyia catalana celebra 104 anys de vida i ja factura 477 milions d'euros

EUREKA web
17/04/2024
3 min

El 1920 en Salvador Tous Blavi era, simplement, una de les 5.000 persones que feia vida a Montblanc. Passava les hores tancat en un dels tallers que hi havia a la capital de la Conca de Barberà. Hi aprenia l'ofici de rellotger. Ni ell ni el seu mestre haurien dit mai que la passió per als engranatges el durien a ser l'origen d'una de les marques catalanes més glamuroses i internacionals que existeixen: les joies Tous. El 2023 la companyia de l'osset va tancar una facturació de rècord, amb 477 milions d'euros, i uns suculents beneficis de 50 milions. El 2024, els directius volen superar la barrera psicològica dels 500 milions. "Estem vivint una etapa molt il·lusionant", va exclamar Carlos Soler-Duffo, conseller delegat de la firma, durant la presentació dels resultats anuals.

Amb 637 botigues arreu del planeta, avui Tous és un colós mundial dels complements. Però, com s'ho va fer el jove aprenent de Montblanc per inaugurar la dinastia joiera de Catalunya per excel·lència? Si bé la resposta no és senzilla, sí que hi ha un element que hi va jugar a favor: el seu casament. El 1930 Salvador Tous i la seva família van marxar de les terres tarragonines per instal·lar-se a Manresa, al Bages. Allà, hi va conèixer la seva futura esposa, Teresa Pons, i junts van obrir un taller de rellotges a la ciutat. S'hi van abocar per complet i els va anar bé. Quan van tenir fills, de seguida els van col·locar darrere el taulell. Un dels més espavilats era en Salvador Tous Ponsa: el 1953, amb només dotze anys, ja atenia la clientela que els visitava.

Els matrimonis dels Tous

El bon tàndem matrimonial d'en Salvador Tous i la Teresa Ponsa es va replicar amb el seu fill. El 1965 en Salvador Tous Ponsa es va casar amb Rosa Oriol. La coneixia molt bé: era la noia que saludava gairebé cada dia, quan aixecava la persiana de la rellotgeria. Era la filla dels veïns del davant i es passava el dia obrint i tancant la caixa registradora de la sabateria que tenien els seus pares, enfront mateix de la botiga dels Tous. 

L'esperit botiguer de tots dos va disparar el negoci. "El matrimoni es va saber complementar molt bé", explica Neus Soler, experta en màrqueting i professora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Oriol va crear un petit taller de joieria a la rebotiga de la rellotgeria dels Tous per poder personalitzar les joies que venien als seus clients. "Mentre que ell s'encarregava de la gestió de l'establiment, ella dissenyava els productes i buscava constantment la manera d'innovar", continua Soler. Per a l'experta, tots dos eren molt bons en les seves àrees i funcionaven com un mecanisme de rellotgeria: prenien bones decisions, no es feien ombra i gairebé mai discutien. El negoci els anava com anell al dit. "Treballàvem de dilluns a dissabte a la nit, però estàvem complint els nostres somnis", va revelar Oriol en un llibre publicat coincidint amb les noces d'or de la parella. 

El naixement de l'osset

El 1985, en una de les seves estones creatives, Rosa Oriol va esbossar un osset de peluix en un tros de paper. Aquell dibuix, molt vinculat amb els records que l'empresària guardava de la seva infantesa, va acabar convertint-se en el logotip del negoci. El seu disseny, adaptat a tota mena de joies, va despertar la tendresa de la clientela i es va convertir en un èxit de vendes. En paral·lel, el seu marit va posar fil a l'agulla per portar el negoci més enllà de Manresa. La primera ciutat on es va expandir va ser Lleida. Al cap de quatre anys va aterrar a Barcelona, amb una botiga al Pedralbes Centre. Va causar furor. El salt internacional va arribar al 1996. Aquell any, l'osset de Tous va arribar al Japó. "L'aposta per crear botigues pròpies arreu va ser un encert: van poder controlar millor el tracte amb el client i la imatge de la marca, així com optimitzar la cadena de subministrament", analitza Soler.

El matrimoni va tenir quatre filles, que el 1992 van entrar a formar part del negoci. "Tanmateix, han sabut incorporar al consell d'administració professionals externs a la família, amb experiència en internacionalització, per exemple", diu Soler. El 2000 Tous va diversificar-se amb la venda d'articles de moda, bosses, perfums i colònies. El 2006 va engegar la botiga en línia. Aquest 2024 l'empresa celebra els seus 104 anys de vida.

Les grans dates de la companyia
  • 1920

    Salvador Tous Blavi aprèn l'ofici de rellotger en un taller de Montblanc.


  • 1930

    La família Tous es trasllada a Manresa, hi obre un negoci i es casa amb Teresa Ponsa. 


  • 1965

    El fill de la parella agafa el relleu del negoci i es casa amb Rosa Oriol.


  • 1985

    Rosa Oriol dissenya l'osset de peluix que es convertirà en la imatge de la marca. 


  • 2006

    La marca ja té botigues pròpies en indrets com el Japó, els Estats Units i Mèxic. 


  • 2023

    2023 - 2023 - Tous factura 477 milions d'euros i tanca l'exercici anual amb 50 milions de beneficis. 

    Tous factura 477 milions d'euros i tanca l'exercici anual amb 50 milions de beneficis. 


stats