Seguretat viària

La DGT abaixa el marge d'error dels radars: aquesta és la velocitat a la qual multaran

A partir d'ara caldrà estar encara més atent a l'hora de respectar els límits de velocitat si no volem rebre una multa

Aquest és el nou marge d'error dels radars
3 min

Malgrat el que puguin indicar els límits de velocitat, el cert és que tots els radars que veiem a les carreteres tenen un marge d'error que fa que no puguin multar a menys d'una determinada velocitat, que pot ser superior al límit estipulat per a una determinada via. Fins ara es feia servir la coneguda com a regla del set, que indicava que en zones limitades a velocitats de fins a 100 km/h els radars no saltaven fins que no se superava en 7 km/h la velocitat màxima, mentre que en les limitades a més de 100 km/h calia aplicar un 7% extra. Això es traduïa en el fet que en zones limitades a 50 km/h el radar saltava a partir de 57 km/h, mentre que en autopistes de 120 km/h ho feia a 128,4 km/h.

Però tot plegat ha canviat amb l'entrada en vigor de l'ordre ICT/155/2020, que ha reduït la regla del set a una regla del tres. Però què vol dir tot això i com ens pot afectar a la carretera?

La famosa 'regla del set' ara passarà a ser 'regla del tres'

Com a molt, o 3 o 5 km/h per sobre del límit

La nova fórmula és gairebé idèntica a l'anterior, però amb unes velocitats encara més ajustades a les màximes permeses. Així, si ens trobem amb un radar fix, de tram o instal·lat en un helicòpter tan sols podrem superar en 3 km/h la velocitat màxima (en cas que el límit sigui fins a 100 km/h) o en un 3% (en cas que sigui superior als 100 km/h). De la mateixa manera, si estem davant d'un radar mòbil, el límit augmenta fins als 5 km/h.

Límits de velocitat genèrics i velocitats a les quals salten els radars:

  • Límit de 20 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 23 km/h, mòbils a 25 km/h.
  • Límit de 30 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 33 km/h, mòbils a 35 km/h.
  • Límit de 50 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 53 km/h, mòbils a 55 km/h.
  • Límit de 80 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 83 km/h, mòbils a 85 km/h.
  • Límit de 90 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 93 km/h, mòbils a 95 km/h.
  • Límit de 100 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 103 km/h, mòbils a 105 km/h.
  • Límit de 120 km/h: radars fixos, de tram i helicòpters a 124 km/h, mòbils a 126 km/h.
Els radars de tram tenen el mateix límit que els fixos

Cal tenir present que aquesta nova norma és estatal, de manera que afecta els radars repartits per tot el territori... inclosos els del País Basc i Catalunya. I concretament al Principat hi trobem més de 700 radars, dels quals gairebé 500 són fixos. Pel que fa a les multes, aquestes són les dades que cal tenir en compte per esbrinar quant haurem de pagar si algun radar ens fa una foto:

  • Si superem la velocitat en 1 km/h i fins a +20 km/h: 100 euros i 0 punts.
  • Si superem la velocitat en +21 km/h i fins a +30 km/h: 300 euros i 2 punts.
  • Si superem la velocitat en +31 km/h i fins a +40 km/h: 400 euros i 4 punts.
  • Si superem la velocitat en +41 km/h i fins a +50 km/h: 500 euros i 6 punts.
  • Si superem la velocitat en més de 51 km/h: 600 euros i 6 punts

Si ens enganxen corrent encara més (superant la velocitat màxima permesa en 60 km/h en ciutat o en 80 km/h en carretera) incorrerem en un delicte contra la seguretat vial que comporta penes de presó i retirada del carnet. Així doncs, el millor per evitar qualsevol d'aquests escenaris és no córrer... però aquest també era el millor consell possible quan el marge d'error dels radars era superior.

stats