26/05/2024

"Dona havies de ser": la campanya francesa que trenca tòpics masclistes

A principis dels anys 90, quan la inoperància de la Renfe era un drama que es patia en silenci, les llargues esperes a l’andana van abocar-me a una experiència una mica a la desesperada. A través d’una botiga de queviures del poble s’havia organitzat un sistema rudimentari per compartir cotxe per anar a Barcelona. Després va resultar que només hi participava un conductor que, més que estalviar-se el preu de la benzina, tenia ganes d’anar acompanyat. Vaig ser la segona passatgera a afegir-me al grup, per a alleujament de la primera que, amablement, em va cedir el seient de copilot i va passar al seient del darrere. L’home ens recollia a l’últim semàfor del poble i ens deixava a la zona universitària de la Diagonal i allà agafàvem el metro. La tercera passatgera va trigar unes quantes setmanes a arribar i, tal com va fer la meva predecessora, li vaig fer el regal enverinat de cedir-li el seient de copilot.

Més enllà dels terribles temes de conversa que treia i una certa tendència a la imprudència viària, l’home havia desenvolupat una esbiaixada perspectiva de gènere que confirmava a cada viatge. Es desvivia per avaluar qualsevol anormalitat que detectava en el trànsit: un cotxe que s’esperava més del compte per arrencar en un semàfor, un avançament que ell considerava poc adequat, un vehicle que no es desplaçava a la velocitat que ell trobava pertinent... Quan ho veia, s’agafava fort al volant i contorsionava el cos i el cap per comprovar si aquell conductor incompetent era un home o una dona. Si era un home, sempre hi trobava una explicació: “Deu estar adormit!”, “No podia fer una altra cosa, darrere d’aquell camió!”, “Aquest no té pressa, avui!” Si era una dona, la frase era sempre la mateixa: “Dona tenia que ser!" [sic], exclamava amb sarcasme. El clam és un dels grans clàssics del masclisme ibèric. El seient del darrere, com a mínim, ens proporcionava la llibertat d’un intercanvi de mirades. Si bé en un principi vam intentar discutir-li la tesi i fer-li veure com tergiversava els resultats del seu estudi empíric, no vam trigar a resignar-nos-hi i, amb l’excusa de les vacances d’estiu, vam preferir tornar al drama de la Renfe.

Cargando
No hay anuncios

Ara, una associació francesa de víctimes d’accidents de trànsit ha promogut una campanya a França amb el lema Condueixi com una dona. S’aprofita el tòpic masclista per convertir-lo en una gran virtut. I és que a França, les dones pateixen menys accidents i són de menys gravetat, segons les estadístiques: “El 88% dels joves conductors morts són homes. Conduir com una dona vol dir una cosa: continuar viu”, diu l’anunci. A Catalunya passa el mateix. Segons les dades del Servei Català de Trànsit hi ha una gran desproporció entre homes i dones en els accidents que no es correspon amb la diferència de conductors d’un gènere i l'altre. L’any passat van morir 90 conductors i 13 conductores. Les estadístiques també mostren que les dones causen un 20% dels accidents i que són de menys gravetat. Les dades, per cert, les podrien tenir en compte les companyies d’assegurances.

Segons explicava la professora d’autoescola Imma Gonzalo als informatius de TV3, a les classes de recuperació de punts del carnet de conduir, per haver comès infraccions greus, gairebé no hi ha noies. La notícia incorporava una dada sorprenent: algunes de les poques dones assistents a aquests cursos admeten ser-hi en comptes del marit o del fill, que són els qui realment han perdut els punts. Atribueixen les infraccions a la dona emparant-se en la necessitat que elles no necessiten tant el cotxe. A la vida quotidiana, el lema és el de tota la vida: “Condueix com un home i fes-te fotre com una dona”.