El dur retorn a la normalitat dels guanyadors de la pandèmia
Les 50 multinacionals més afavorides per la covid han perdut 1,5 bilions de dòlars de valoració als mercats en tres anys
L'esclat de la pandèmia va afavorir algunes multinacionals de sectors molt concrets, com ara tecnològiques, farmacèutiques i empreses de comerç online, que van veure com se'ls disparaven les vendes gràcies als confinaments i les restriccions de moviments a tot el món. Aquests increments del volum de negoci es van traduir en més guanys i pujades del preu de les accions a la borsa. Ara bé, la tornada a la normalitat de l'economia ha deixat tocades algunes de les empreses guanyadores de la covid.
Segons un article del diari britànic Financial Times, les 50 companyies cotitzades a borsa que més van pujar de valor durant el primer any de pandèmia havien perdut, a principis d'aquest 2024, 1,5 bilions de dòlars de valoració en comparació amb el final del 2020. Les caigudes del preu dels títols als mercats es deuen al retorn a la normalitat de l'activitat econòmica, però també a una normalitat dels hàbits de feina i de consum dels ciutadans.
De fet, la nord-americana Zoom es va convertir en una de les marques més reconegudes del món durant la pandèmia gràcies al seu servei de videotrucades, tant per a particulars com per a reunions de feina. El cost de l'acció de la companyia es va disparar el 2020 un 765%, però des d'aleshores ha perdut un 80% del que havia guanyat, que representa una pèrdua de 77.000 milions de dòlars de valoració. La raó: el teletreball no s'ha expandit com esperaven els inversors i els directius de l'empresa, fins al punt irònic que l'estiu passat la companyia va obligar els seus treballadors a tornar presencialment a treballar a les oficines.
Tampoc li ha anat bé des del final del 2020 a RingCentral, una companyia de serveis de comunicacions al núvol, que s'ha ensorrat a la borsa un 90% del 2021 ençà. En aquest cas –com també a Zoom–, la caiguda es deu a la dura competència de gegants tecnològics molt establerts, com Microsoft i Alphabet (la matriu de Google), que ofereixen serveis semblants.
Els confinaments també van comportar el tancament de molts serveis presencials, que una part de la població va intentar substituir a casa. És el cas dels gimnasos, que van tancar i van donar un fort impuls a empreses com Peloton, un fabricant de bicicletes estàtiques que va disparar les vendes als Estats Units durant els mesos de màximes restriccions de moviments. Des del pic de valoració al final del 2020, aquest grup ha caigut un 97% als mercats, una pèrdua de capitalització de 43.000 milions.
"Algunes companyies pensaven que el xoc seria permanent. Ara estan patint un rebot dolorós", explica al Financial Times Steven Blitz, economista en cap als EUA de la consultora financera TS Lombard. Igual com el teletreball s'ha estès menys del que s'esperava, també han caigut les compres a través d'internet, cosa que han patit plataformes de comerç electrònic com Shopify, JD.com i Chewy. A més, les pujades de preus i posteriorment dels tipus d'interès han fet recular encara més les vendes.
Igualment, les grans farmacèutiques que van poder comercialitzar vacunes d'èxit com Moderna i Pfizer també han patit caigudes notables a la borsa. Pfizer, per exemple, que va posar al mercat la vacuna creada amb l'alemanya BioNTech, va gaudir de grans increments del preu de les accions el 2020 i el 2021, però ara mateix ja els ha esborrat i el preu es troba en nivells semblants al 2019. Tampoc empreses biotecnològiques xineses com WuXi Biologics, Chongqing Zhifei Biological Products i Alibaba Health Information Technology han registrat guanys a llarg termini.
De fet, el principal guanyador a escala mundial del 2020 va ser el fabricant de cotxes elèctrics Tesla, que va veure com els títols es disparaven un 787% en pocs mesos i deixaven la capitalització al mercat de l'empresa en 669.000 milions de dòlars el desembre del 2020. Actualment, el valor ha caigut fins als 589.000 milions.