Educació emocional: l'assignatura pendent del nou curs escolar

Prop del 80% dels docents consideren que el seu exercici professional se centrarà, en gran mesura, en vetllar pel benestar emocional dels seus alumnes

Alumnes d'una classe de secundària a l'Institut Escola d'Oliana
15/09/2021
3 min

Amb el nou curs escolar en marxa, professors i alumnes es van adaptant a una nova realitat que està en constant canvi. Per això l'educació emocional juga un paper fonamental en el desenvolupament del nou curs, com demostra l'última enquesta a professors feta per Cambridge International. Un terç dels docents afirmen que la proximitat i la confiança amb els seus alumnes ha millorat en aquest temps i que ara es preocupen més per altres aspectes de les seves vides, que van més enllà del seu rendiment escolar. L'enquesta recull els desafiaments a què el professorat espanyol s'ha enfrontat durant la pandèmia i les perspectives de futur per al sector educatiu després de la crisi.

Per a la meitat dels professors enquestats (51%) per Cambridge International, l'àrea afectiva-emocional de l'aprenentatge, que té a veure amb el maneig i l'expressió de les emocions, és la més afectada per la pandèmia, fet que té un impacte directe en el procés d'aprenentatge dels seus alumnes. Així, consideren que bregar amb emocions com la frustració, el desconcert, la tristesa i la incertesa va suposar l'obstacle més difícil per als seus alumnes en aquest període. Per això la cura emocional dels alumnes serà una de les claus de l'educació postpandèmia, segons el 77% dels professors espanyols.

No obstant això, els professors ja van iniciar l'any passat la tasca de mirar de conèixer de més de prop altres àmbits de la vida dels seus alumnes mitjançant avaluacions ultrapersonalizadas, com les tutories 1: 1 (realitzades per més del 58% de professors). A més, la meitat dels docents reconeixen com a menys rellevant el desenvolupament dels estudiants en les assignatures curriculars, com matemàtiques, llengua i ciències.

A l'enquesta els docents ofereixen la seva visió sobre les tendències que seguirà l'educació en els pròxims anys, motivats en gran manera per la necessitat de fer front a una nova situació que redefineix completament l'entorn educatiu. Els resultats adverteixen que els principals reptes d'aquest curs estaran basats en mantenir un tracte pròxim centrat en el suport emocional constant al seu alumnat (48%). En aquest sentit, Cambridge International posa a disposició del professorat multitud d'eines per guiar-los en aquesta nova situació: podcasts, blogs, webinars i vídeos, que serveixen d'orientació a l'hora de motivar els alumnes, afavorir l'aprenentatge i la concentració o conèixer com acostar-se als problemes de cada estudiant.

Nick Mazur, portaveu i senior manager de Cambridge International a Europa, afirma que "els alumnes i els professors han desenvolupat una gran resiliència i han demostrat ser capaços de fer front a les circumstàncies gràcies a la feina en equip i al fet de formar part d'una mateixa comunitat educativa". "Per això, tot i la situació, podem dir que la pandèmia ens ha permès extreure lliçons positives de les coses que funcionen i que s'han de reforçar dins de l'aula, i la connexió entre les persones és una de les claus. És el que realment millora l'èxit i l'aprenentatge dels alumnes".

Els professors necessiten sentir-se connectats amb el seu entorn i requereixen d'un context de suport entre companys; per a 4 de cada 5 (82%), la col·laboració entre col·legues és una de les experiències positives apreses de la pandèmia que volen mantenir també durant aquest curs que comença.

D'acord amb les dades reflectides en l'enquesta, més de la meitat (51%) dels docents afirmen que la seva càrrega de treball augmenta a causa dels difícils moments pels quals han hagut de passar tant en l'àmbit personal com en el social: l'estrès emocional, la incertesa i la por al virus. Per això, ara més que mai, el benestar emocional és clau per afrontar la nova situació educativa.

stats