Suplements30/03/2022

Criar amb calma i en calma. Com?

Aquest món de pandèmies, guerres i inputs constants que ens plouen de totes bandes fa que la mera possibilitat d’una criança tranquil·la (amb tranquil·litat i en tranquil·litat) soni inversemblant, però l’esforç per pujar criatures en un entorn calmat i amb la calma per bandera dona fruits i val la pena.

"Des de la calma i la serenor és des d’on podem, realment, activar el nostre pensament reflexiu per tal d’arribar a acords quan es generen conflictes. A la vegada, es fa més senzill elaborar alternatives i trobar solucions a les situacions i els desafiaments diversos que ens presenta la vida quan tenim el cos, les emocions i la ment en calma i no desbordats per la ira, l’angoixa o la desesperació del moment". Parla la psicòloga sanitària granollerina Patricia Sánchez, especialista en gestió emocional i relacions, creadora del mètode Colibrí. Matisa: "No hauríem de confondre estar en calma amb estar quiets, parats o passius. Pots actuar amb molta activitat i moviment, però sentint-te en calma interiorment. Estàs molt més connectat amb les teves necessitats, sentiments, valors i equilibri, i, a la vegada, és més senzill connectar amb les necessitats i sentiments del teu fill o, fins i tot, de la parella".

Cargando
No hay anuncios

La tranquil·litat per criar, doncs, comença en un mateix. Txell Gelabert és mestra, mare de família nombrosa, coach emocional i formadora, a més de fundadora i directora d’Educare Club a Girona. Afirma: "Els beneficis d’educar i criar en i amb calma van directament relacionats amb l’autoestima i el benestar emocional dels nostres infants, però també dels adults. Ajuda a crear una millor autoimatge del nen i a generar confiança en els adults referents. Millora el desenvolupament de les habilitats socials i comunicatives a través del respecte per un mateix i pels altres. En altres paraules, millora la salut mental, emocional i, per tant, també la física. Disposar d’un ambient calmat afavoreix una millor integració de tots els aprenentatges; un espai per a la reflexió individual o compartida; per al desenvolupament del pensament, del joc i de la imaginació; però, sobretot, un espai d’exemple i pràctica per a l’educació emocional, pedra angular i vital per a la nostra espècie".

És possible? Amb traça i força (de voluntat), sí. Sánchez explica com: "Comença per un abordatge individual, on cada membre de la família ha de fer el possible per mantenir la calma, fer baixar les revolucions de les emocions i pensar què pot aportar per millorar l’estat global familiar. Òbviament, els fills –sobretot si són petits– necessitaran un acompanyament per poder-ho aconseguir. Això significa que hem de tenir molt dominat aquest procés per no perdre la calma, ajudar la nostra criatura a trobar la seva i mediar per cercar una solució o opció equilibrada per a tots. El que passa és que, normalment, no ens n’han ensenyat, ens trobem sense recursos i no sabem per on començar. I tirem del que hem vist fer a casa o de tot el contrari. Però no tenim referents d’una manera d’actuar sana, i fem el que podem. Val a dir que no som perfectes ni hem d’intentar ser-ho. Podem enfadar-nos, però si vivim en un caos i enuig constant ens ho hauríem de replantejar".

Cargando
No hay anuncios

Des de la consciència

Gelabert destaca: "L’educació, com les persones, som éssers vius i en moviment constant, i això fa que els absoluts siguin irreals. Cal donar-se permís perquè no sempre sigui possible i perquè això no sigui motiu de frustració". I dona pistes: "Com aconseguir-ho? Des de la consciència, sobretot. Desconnectant el pilot automàtic i sent conscients del moment, de com està el nen i de com estem nosaltres. Sent conscients, abans d’educar, del present. De l’aquí i ara. I sobretot de l’ells i nosaltres. A la pràctica: abaixant el cos i la mirada al nivell de l’infant, modulant el to de veu, fent servir preguntes senzilles que li generin una resposta o solució reflexiva i empàtica si cal, reforçant positivament quan es pugui, i creant un espai de connexió emocional individual amb cada infant".

Cargando
No hay anuncios

Per ser pràctics, ¿com es pot evitar que us treguin de polleguera? Patricia Sánchez dona tres claus. Primera: "Fent un exercici, o molts, de reflexió interna". Segona: "Sabent què és esperable d’un nen per edat i què no". Tercera: "Centrant-nos a resoldre la situació del moment sense perdre’ns en el que podria arribar a passar si..." I rebla: "I totes es podrien reduir a «Què puc aportar jo per millorar la situació?» Respirar fondo, comptar fins a 10 o 50, i moltes altres tècniques et serviran. Però si no es fa aquest abordatge més profund, hi tornaràs en un tres i no res".

Txell Gelabert insisteix que és normal que, de tant en tant, no ens en sortim: "Hem de partir de la base que la perdrem, la calma. Més d’una vegada i de dues. I això és el que ens fa humans. Si no, seríem robots o vulcanians, com el senyor Spock. La lògica o la raó no són l’única eina del nostre ser o esdevenir. Hem de recordar que, sense emoció, no hi ha aprenentatge significatiu. La neurobiologia ens demostra que el cervell és un òrgan plàstic lligat a les nostres respostes emocionals. Per tant, que ens treguin de polleguera és part, també, de l’aprenentatge adult".

Cargando
No hay anuncios

I per ser pràctics, ¿com poden els criadors (els pares) impedir que els criats (els fills) perdin els estreps? Sánchez recorda: "Ells no tenen tants recursos, i el seu sistema emocional està en desenvolupament. El consell més important, senzill i, de tan bàsic, el que totes les famílies que atenc obliden i passen per alt és: primer em calmo jo; després o paral·lelament, si puc, calmem el nen. Quan estem tots tranquils, llavors, reflexionem, cerquem solucions, alternatives, etc. Els adults, amb les presses, acostumem a fer-ho del revés. I posem llenya al foc en comptes d’actuar com extintors".

Gelabert proposa: "En els moments de bloqueig, és important visualitzar-los així: ells són un globus que s’està inflant per una emoció intensa que no saben gestionar, encara, i si nosaltres provem de parlar-hi o reflexionar-hi, en realitat només estem afegint aire al globus. I, a base d’inflar, inflar, inflar, el globus petarà...; per tant, durant el seu bloqueig, la nostra calma serà la seva guia. Amb el nostre silenci i restant a prop seu, ajudem que aquesta emoció es desinfli. Espereu que vegin la llum calmada del vostre far. Sigueu exemple. Cada nen necessitarà el seu temps. I quan ells recuperin la calma, quatre passos clau: ajudar-los a identificar quina emoció sentien, per què la sentien, validar-la i, sobretot, quina alternativa podria ser més constructiva. I no defallir". Keep calm.

Cargando
No hay anuncios
En només 1 minut
  • Patricia Sánchez"Educar els fills és un aprenentatge que es fa mentre vivim" "Ens equivoquem, aprenem de l’error i intentem fer-ho millor la vegada següent" "Evitar fustigar-se amb els errors" "Evitar el bucle de la queixa i centrar-nos en com podem solucionar-ho o, si més no, millorar-ho" "Si estem calmats i en equilibri, ens sortirà millor, esclar"
  • Txell Gelabert"Practicar l’educació des de la consciència, des del moment present" "Buscar l’equilibri necessari per acompanyar des de la calma" "Ser exemple per a la mainada perquè no hi ha eina més potent que l’educació" "Acceptar que tot està per fer i tot és possible. Acceptar que nosaltres, d'adults, també n'aprenem a ser quan fem camí amb els nostres menuts. Acceptar que, per criar en i amb calma, ens cal pràctica i resiliència"