Seguretat viària

Em poden multar per conduir amb xancletes o sense samarreta?

L'estiu és l'època de l'any més complicada a la carretera a causa de la densitat del trànsit i les imprudències dels conductors

Anna Gonçalves Cerqueira

BarcelonaA l'estat espanyol 8 de cada 10 persones viatgen per carretera durant les vacances estivals i són moments clau en l’augment de la sinistralitat les operacions de sortida i de retorn, les quals es produeixen a principis i finals de cada quinzena dels mesos de juliol i setembre. De fet, durant l’estiu de l'any passat es van comptabilitzar al voltant de 95 milions de desplaçaments, segons dades de la DGT. El percentatge més elevat d'accidents, al voltant d'un 65%, s'acumula a les carreteres convencionals, vies de carril únic amb un únic sentit de circulació. Els accidents més habituals són la sortida de via, seguida de xocs amb objectes o xocs frontals amb altres vehicles, i també les bolcades per excés de velocitat. "Es concentra major sinistralitat en trajectes curts i coneguts pels usuaris a causa d'un excés de confiança", explica Cristian Bardají, director de l’àrea de mobilitat del RACC.

Sigui per les altes temperatures o per una certa relaxació per l’arribada de les vacances, a banda de la densitat a les carreteres, a l'estiu també es poden veure certes pràctiques imprudents al volant com conduir amb xancletes, sense sabates o amb banyador. Al Reglament General de Circulació (RGC) no es menciona específicament la indumentària del conductor, tot i que això no significa que es pugui conduir de qualsevol manera. Els articles 18.1, 17.1 i 3.1 del RGC donen a entendre que aquestes pràctiques no són infraccions recollides en el reglament, però "seran constitutives d'infracció quan impedeixin la llibertat de moviments del conductor, el control del vehicle o generin perill per al conductor o per a la resta d'usuaris de la via". Així doncs, queda a la interpretació dels agents de trànsit considerar la gravetat de la sanció, la qual pot anar dels 80 als 200 euros, ja que circular sense samarreta o embolicat amb una tovallola pot augmentar el risc de distraure els altres usuaris de la via, o bé patir cremades pel frec del cinturó de seguretat. Igual que conduir amb xancletes o descalç, que pot suposar un problema a l'hora d'utilitzar correctament els pedals.

Cargando
No hay anuncios

Bardají sosté que "la seguretat viària consta de tres potes, i perquè aquesta sigui eficaç han de funcionar les tres: els usuaris, els vehicles i les carreteres". Per part dels usuaris, Bardají assenyala els efectes de la calor, la somnolència, les distraccions, la densitat del trànsit, les imprudències i l’augment de vehicles lleugers com les principals causes d’aquest augment d’accidents. Pel que fa als vehicles, el director de mobilitat del RACC destaca l’envelliment de la mitjana espanyola: "Cada cop costa més renovar el vehicle, i la mitjana va augmentant. La mitjana dels vehicles a Espanya és de 14 anys, de les més elevades de la Unió Europea". En conseqüència, aquests vehicles compten amb una tecnologia més endarrerida i una pitjor protecció en cas d'accident.

Tot i que habitualment s'atorga tota la responsabilitat dels accidents a les imprudències dels conductors, l'Associació Espanyola de Carreteres també posa de manifesta el dèficit d’inversió pel que fa al manteniment de les infraestructures viàries: "És una constant que es manté", diu Bardají. Catalunya, Andalusia, Castella i Lleó i el País Valencià es troben entre les comunitats autònomes amb els trams de carretera més crítics.

Cargando
No hay anuncios

Consells per viatjar amb seguretat aquest estiu

  • És imprescindible fer una revisió completa del vehicle abans de viatjar: revisió de bateria, nivells d'oli i líquids, funcionament de tots els llums, que les rodes estiguin en bon estat i amb la pressió recomanada i que tota la documentació estigui en vigor (carnet de conduir, permís de circulació, ITV i assegurança del cotxe).
  • A l'estiu s'incrementa l'ús de vehicles lleugers com ara motos i bicis. Cal augmentar la precaució, sobretot en carreteres convencionals.
  • Un gran volum de vehicles es concentra a les carreteres durant l'operació sortida i tornada. Intenta escollir altres dies per moure't i consulta l'estat de les carreteres abans de sortir.
  • Prepara prèviament la ruta, incloent-hi moments per fer parades que permetin el descans del conductor. En cas d'anar-hi més d'un conductor, és aconsellable fer torns.
  • En cas de viatjar amb mascota, aquesta ha d'anar documentada també, a més de ser transportada de manera que no interfereixi en la seguretat del conductor ni en la de la resta de viatgers.
  • És recomanable vestir sempre roba i calçat adequats. Poden ser sabates fresques sempre que s'adaptin i estiguin fixades per davant i per darrere, però ni el peu ni el calçat no han de relliscar sobre els pedals del cotxe. És adequat portar peces folgades i fresques.
  • La calçada també pateix els efectes de la calor i per aquest motiu es poden produir desperfectes a la carretera. Per tant, és més possible que durant els mesos d'estiu es duguin a terme obres a la carretera i calgui posar més atenció a possibles canvis de senyalització.
  • Amb excés de calor, el cansament, la somnolència i l'estrès augmenten; les conseqüències poden ser greus, ja que poden provocar errors en la conducció. Està demostrat que amb molta calor la capacitat de concentració i de reacció es pot assemblar a un estat ebri i l'agressivitat augmenta considerablement. Fins i tot alguns senyals de trànsit et poden passar desapercebuts. És imprescindible portar (i ingerir quan facis una parada) begudes fresques que no continguin alcohol, per hidratar-te, perquè ajuden a mantenir l'atenció.
Cargando
No hay anuncios
La temperatura ideal per conduir

Segons apunten experts de la DGT, la temperatura ideal per conduir es troba entre els 21 i els 23 graus. Circular a més de 24 graus disminueix les capacitats de reacció i concentració del conductor, i conduir a una temperatura igual o superior a 35 graus és el mateix que fer-ho amb una taxa d'alcoholèmia de 0,5 mg, ja que el temps de reacció s'incrementa i apareix molt abans la fatiga o la son, que afecten el conductor. Així doncs, és important abans de fer un viatge per carretera aquest estiu revisar tant les peces com els nivells de líquids per assegurar la temperatura del vehicle. A més a més d'evitar viatjar les hores més caloroses del dia (entre la una i les cinc de la tarda) i fer servir ulleres de sol per evitar enlluernaments.