Ensenyant "la manera correcta" de beure
No fa gaire, en un acte informatiu per a pares, una representant de la Fundación Alcohol y Sociedad (FAS) va pujar a l’escenari, fora de programa. Les coses que deia em semblaven tan inquietants que ràpidament els vaig buscar a l’internet. Efectivament, és una de tantes estratègies amb les quals les indústries més insanes intenten millorar la seva imatge, evitar lleis incòmodes i augmentar les seves vendes. El que està escrit entre cometes prové de la web de la fundació FAS.
Creada “amb l’objectiu principal d’eliminar hàbits indeguts en el consum d’alcohol”. “Finançada per la Federación Española de Bebidas Espirituosas (FEBE)”. Compte amb el matís: el consum d’alcohol no s’ha de disminuir, evitar ni prevenir; només cal eliminar els “hàbits indeguts”. És a dir, la indústria prefereix el consum “moderat” i habitual de licors cars, i no pas les borratxeres ocasionals amb alcohol de garrafó.
Seriosament: els fabricants d’alcohol, volen vendre menys alcohol, o volen vendre més alcohol? Hi ha cap fabricant de qualsevol producte que faci, voluntàriament i a propòsit, alguna cosa per disminuir les vendes? En el Patronat de la Fundació, a més de la mateixa FEBE, hi ha quatre grans empreses del sector, com Bacardí o Pernod Ricard. En el comitè científic, hi havia algunes figures de prestigi que imagino que no s’adonaven de com eren utilitzats.
Ho permetrem?
“A FAS considerem que els efectes de les polítiques de prevenció ofereixen millors resultats en els grups de risc que les polítiques basades en la prohibició”. És a dir, no volem lleis que ens regulin o ens limitin; millor convèncer tothom que som molt bona gent i podem fer el que volem.
“Ha elaborat un programa pedagògic amb el qual es persegueix un triple objectiu: retardar l’edat d’inici del consum, reduir la quantitat de menors que beuen alcohol i reduir la quantitat d’alcohol que aquests ingereixen”. No que no beguin mai, o que tota la vida beguin poc. Només retardar-ho, que els menors tenen pocs diners i es podrien acostumar a l’alcohol barat i, a més, les seves borratxeres i comes etílics surten als noticiaris i podrien provocar una legislació adversa.
En aquell acte deien que havien arribat a més de 2,7 milions de joves (ho recull el seu Facebook). Dins de centres educatius tant públics com privats, amb l’autorització dels docents (que probablement no han vist qui hi ha darrere la fundació), els fabricants d’alcohol estan ensenyant als nostres fills la manera “correcta” de beure. Ho permetrem?