Suplements22/06/2021

Entorns escolars més segurs. Què proposen els joves?

El concurs Joves i Mobilitat premia els millors treballs sobre la seguretat viària en l’entorn escolar  

El concurs Joves i Mobilitat, organitzat pel RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit i dels departaments d’Interior i d’Educació de la Generalitat de Catalunya, ha lliurat els premis de la seva 14a edició, que enguany s’ha centrat en la protecció de la seguretat en l’entorn escolar.

L’objectiu del concurs és promoure actituds i valors de mobilitat segura, sostenible i responsable entre els nois i noies de 12 a 18 anys. Al llarg de la seva trajectòria hi han participat prop de 19.700 joves de tot Catalunya que han donat a conèixer la seva visió sobre la mobilitat en gairebé 13.000 treballs.

Cargando
No hay anuncios

Enguany, alumnes de cicle formatiu de grau mitjà de l’Escola d’Art de Vic (Osona) han estat els guanyadors de la categoria d’anunci gràfic, mentre que estudiants de 4t d’ESO del Col·legi Montserrat de Barcelona han obtingut la primera posició en la categoria de vídeo per a Instagram i també en la de projecte de millora de la seguretat viària. El jurat ha valorat que els alumnes hagin presentat propostes originals que promouen actituds cíviques i responsables en mobilitat i amb un format i llenguatge entenedors per a un públic jove.

El premi a la classe amb millor participació i un nombre més elevat de treballs presentats ha estat per al grup de 4t d’ESO A de l’Institut Can Jofresa, de Terrassa (Vallès Occidental). Per la seva banda, la professora Helena Marsal, del mateix centre egarenc, ha estat guardonada com a millor docent per la seva dedicació i capacitat de motivació, després de tutoritzar un elevat nombre de treballs presentats. Enguany, la categoria de millor projecte educatiu en mobilitat segura impulsat per un centre docent ha quedat deserta.

Cargando
No hay anuncios

La majoria de les propostes presentades al concurs han reflexionat sobre com millorar la seguretat de la mobilitat en l’entorn escolar amb l’objectiu d’incrementar la protecció dels alumnes quan entren o surten de l’escola o l’institut. En aquest sentit, els treballs s’han centrat en iniciatives per reduir el trànsit en hora punta, com ara compartir vehicle o tallar els carrers dels voltants dels centres escolars, així com projectes de millora de la mobilitat en l’àmbit local, com ara l’impuls de carrils bici.

Malgrat l’impacte del covid-19, aquesta edició ha comptat amb una elevada participació gràcies a l’esforç i a la capacitat d’adaptació que han demostrat tant els joves com els seus professors. De fet, aquest 2021 ja s’han millorat les xifres de participació de l'última edició d’abans de la pandèmia, la del 2019: en total s’hi han presentat 1.346 treballs que han estat elaborats per 2.152 estudiants d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà, així com nois i noies membres de casals de joves o centres de lleure, distribuïts en 608 grups procedents de 35 centres educatius de tot Catalunya.

Cargando
No hay anuncios
Els treballs guanyadors
  • Anunci gràficCarla Ruiz Herreros, alumna de Cicle Formatiu de Grau Mitjà de l’Escola d’Art de Vic, pel treball “Camí a l’escola”.
  • Vídeo per a InstagramBruno Artigau, Aida Cortada i Laura Lis, alumnes de 4t d’ESO A del Col·legi Montserrat, de Barcelona, pel treball “Sempre en verd”.
  • Projecte de millora de la seguretat viàriaAngela Cammarota, Lola Hernandez, Alicia Díaz i Alejandra Pons, alumnes de 4t d’ESO B del Col·legi Montserrat, de Barcelona, pel treball “Semáforo ruidoso. Noisy Light”.
  • Millor classe4t d’ESO A de l’Institut Can Jofresa, de Terrassa.
  • Professor/a més motivador/aHelena Marsal, de l’Institut Can Jofresa, de Terrassa.

El lliurament de premis d’aquesta edició, que es va celebrar telemàticament per la pandèmia, va comptar amb la participació del president del RACC, Josep Mateu; el secretari general del departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Oriol Amorós; el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, i el subdirector general d'Ordenació Curricular del departament d’Educació, Ramon Grau.