Segons un informe d’ACCIÓ amb dades del 2024, el sector dels productes infantils a Catalunya factura més de 4.420 M€, l’1,7% del PIB català i un 30% més que el 2016. Dona feina a més de 21.600 persones que treballen en 448 empreses. En aquests números s’hi inclouen els joves, les joguines, l’oci, la moda i el material escolar així com els productes de puericultura. En aquest cas es calcula que hi ha vint empreses que suposen el 4% de la facturació total del sector, 96 M€, i ocupen 391 persones.
Tres coses útils i tres d'inútils que es regalen quan tens un fill
Les marques s’aprofiten de la ignorància i la inexperiència dels pares novells per oferir productes que sovint són innecessaris
Barcelona“A casa hem estat implacables i molts dels estris que podríem considerar inútils no han ni arribat a entrar”. L’Oriol és així de contundent. Acaba de ser pare del seu segon fill i reconeix que ell i la seva parella han portat a ratlla tots els amics i coneguts per evitar omplir-se de trastos que es queden sense fer servir. “El món dels gadgets neonatals és un gran generador d’inutilitats”, explica. Tot i aquesta actitud alguna cosa se’ls ha escapat i, per exemple, recorda que els van sorprendre amb un escorredor de biberons. “A casa no tenim ni escorreplats, que els posem sobre un drap, imagina’t si he de fer servir un trasto ple de vares per col·locar els biberons molls!” I encara afegeix que com a molt han combinat dos biberons, però que, en general, amb un que renten després de fer-lo servir en tenen més que suficient. Els esterilitzadors, escalfadors i altres “mandangues” sí que els han frenat a temps, diu l’Oriol. Viuen en una casa de 75 metres quadrats, i això també els ha suposat algun problema: amb la primera filla els van regalar un ós de peluix d’un metre i mig d’alçada. “En quin moment t’ha semblat bona idea aquest regal?”, qüestiona amb humor.
Sigui per tradició, per l’alegria que es vol compartir o per convenció, l’arribada d’un nadó a la família no només va acompanyada d’il·lusió, de por, de felicitat, de nervis, de son... i de regals. El sector ho sap i s’aprofita d’una situació de desconeixement per part dels pares primerencs que es veu contrastada amb la quantitat d’invents, objectes i aparells que es venen a les aplicacions de segona mà.
Triar què comprar no sempre és fàcil. El pressupost en limita l’elecció, però aquesta també està, sovint, condicionada per l’experiència de cadascú. El que a un nadó (i una família) li pot resultar imprescindible, a altres llars queda per estrenar. És el que passa amb les hamaques, bressols i fins i tot cotxets, que tot i que sembla un producte sense el qual no pots viure, hi ha llars en què acaba sent un mer objecte de decoració. “Els nadons volen estar enganxats i on han de ser és als braços dels seus pares”, diu la llevadora Laia Casadevall, que argumenta que “és diferent el que necessitem els humans i el que empeny la societat, que vol mares productives tan aviat com sigui possible”. Per això, explica, s’intenta substituir el seu cos per aparells, ginys o estris que facin “infants desaferrats”. Creu que és molt millor regalar un sistema de portament ergonòmic –sobretot destaca que cal que sigui així per evitar lesions als nadons– o una barana per col·locar al llit dels pares i evitar caigudes.
“Tot és molt més simple del que ens imaginem i no calen massa inversions”, afegeix la llevadora. “Si mirem l’essència –afegeix Casadevall–, el que necessita un nadó és el nostre cos i no val diners, però no interessa al consumisme”. De totes les compres que es fan en aquesta època, l’únic que qualificaria d’imprescindible és la cadireta del cotxe. En aquest cas hi invertiria per seguretat, amb un model a contramarxa i que duri al llarg del temps.
Precisament, les cadiretes de cotxe són un dels productes amb més R+D del sector de la puericultura. Els models han anat en pro de la seguretat i també la comoditat de nadons, infants i famílies. “Això és bo –diu Neus Soler, professora col·laboradora dels estudis d'economia i empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i cap del grup i2TIC–. Les marques donen alternatives per generar millors experiències”. Soler reconeix que el màrqueting es critica sovint per crear necessitats, però des del seu punt de vista, les marques permeten que s’evolucioni. Ho compara amb els mòbils i la “democratització” que s’ha produït des que van aparèixer com un producte per a executius i la facilitat de comunicació que han aportat.
Les llistes, el model de negoci dels naixements
Les marques identifiquen necessitats i les cobreixen amb els seus productes per generar beneficis. En la societat actual, amb famílies estressades, les botigues ofereixen l’alternativa a triar productes: la mateixa botiga t’assenyala què necessitaràs i facilita la tria als teus familiars i amics mentre t’ho gestiona tot. Les llistes de naixement són cada vegada més populars i faciliten la vida tant als futurs pares i mares com al seu entorn.
L’Anna i el Marc van ser pares l’abril passat. Havien optat per fer un document amb el que creien que seria prioritari com ara el cotxet –van escollir l’únic model que els cabia a l'ascensor–, la cadireta de cotxe o la trona. “El document ens va ajudar a endreçar el caos mental que teníem”, diu l’Anna. Finalment, aquest document es va convertir en la llista d’una botiga on els van assessorar i van poder veure els productes. Ho van decidir per qüestions pràctiques: els paquets sortien tots del mateix lloc, podien aconseguir algun descompte i podien compartir la llista amb familiars i amics que els demanaven què necessitaven. “Hem estat bastant prudents a l’hora de comprar o demanar i et diria que pràcticament tot el que hem comprat ens ha fet servei”, reconeix l’Anna, que a més a més ha quedat sorpresa de la generositat del seu voltant, que li ha ofert moltes de les coses que necessitaven doblades per tenir-ne a casa els avis. De moment només es penedeixen d’haver comprat un bressol convertible en sofà. “Va ser un regal del Marc i em va emocionar –explica l’Anna–, però no l’hem fet servir perquè la Tanit necessitava contacte”. Tot i seguir una llista, a l’Anna també l’han sorprès amb regals originals. El pare de la Tanit li va regalar sessions de recuperació de sòl pelvià i una parella d’amics els va omplir la nevera a la tornada de l’hospital.
· Escalfador de tovalloletes humides. Es pot trobar per internet per uns 70 euros i serveix per estalviar la fredor de les tovalloletes al cul del nadó, ja que les manté a uns 45 graus.
· Entrades per a un pla de parella. Sovint es vol obsequiar la parella i no el nadó, que no necessita res. És un bon detall, però cal no caure en l’error de pensar en un pla per als dos progenitors. Pot ser difícil deixar el nadó i potser no és el millor: les entrades es poden perdre fàcilment.
· Sabates per a nadons. Un nadó amb botes, vambes de puntera o sandàlies fa molta gràcia, però no només no les necessita sinó que impedeix el desenvolupament natural dels peus.
El paper del màrqueting
Soler explica que les marques s’aprofiten de la ignorància i la inexperiència dels pares per obtenir un benefici, però recorda que en les empreses aquest és l’objectiu. En aquest sector, destaca la dificultat, per part de les marques, d’obtenir productes que puguin tenir un vessant funcional i un altre d’emocional, és a dir, cal que perquè un producte tingui èxit sigui funcional –serveixi per a alguna cosa– i alhora pugui despertar certa emoció a qui el regala.
El màrqueting s’encarrega de fer una comunicació persuasiva i destaca el tret diferencial de cada producte mentre omet la resta. Soler creu que per evitar caure “al parany de comprar inutilitats” cal fer compres “racionals i planificades”, igual que quan es va al supermercat el millor és anar amb una llista del que fa falta a la nevera, fixar el pressupost i estudiar totes les opcions possibles. Soler recorda també que les famílies tenen cada vegada menys fills i, en canvi, la il·lusió és cada vegada més gran. Això, en el cas dels pares primerencs, els juga en contra.
· Sessions de recuperació de sòl pelvià per a la mare a un any vista: no té el glamur d’una mussolina, ni el tacte d’un peluix, però pot ser molt més útil, sobretot si és sense data de caducitat. En aquesta categoria també hi entraria una assessoria de lactància o un massatge.
· Menjar preparat i de qualitat. Quan un nadó arriba a casa sembla que et desapareix el temps. Que et portin el dinar durant una setmana és un luxe.
· Una sessió de neteja a la llar. Igual que el menjar preparat, enviar algú que faci una neteja de la llar pot alleugerir la càrrega de la mare acabada de parir i del pare en procés d’adaptació.