14/06/2024

Extirpacions

El premi Amadeu Oller ha estat, durant més de mig segle, un indicador útil a l’hora de descobrir algunes de les joves veus importants de la poesia catalana. Tot i que s’hagin creat nous guardons, com el Francesc Garriga o el Salvador Iborra, i se n’hagin potenciat d’altres, com el Joan Duch o el Martí Dot, continua essent de referència i manté el seu prestigi. De fet, i en el marc d’aquesta celebració anual a la parròquia de Sant Medir, s’han donat a conèixer noms rellevants que van des de Lluís Calvo fins a Juana Dolores, passant per Andreu Gomila o Laura Torres. Fa poc hem sabut qui n'és la darrera guanyadora: Greta Sibling. La seva investigació en poesia, com diria J. V. Foix, és una mirada càustica, incisiva i immisericorde que porta per evocatiu títol Ecografia.

Si amb el volum Necròpsia Andreu Vidal va voler entendre el sentit de la mort d’Andreu Cloquell tot magnificant-ne els enigmes, amb el seu primer poemari Greta Sibling s’aventura a entendre’s en relació amb tres trames que li provoquen daltabaixos emocionals. És des d’aquesta escriptura convertida en lluita i en radiografia psíquica que el discurs del subjecte líric es troba a l’entorn de tres temàtiques predominants: el desconcert de viure (treballat a partir de la metàfora ambiental de transitar paisatges desassossegants), la conflictiva relació amb la mare (exemplificada amb poemes que no dubten a l’hora de matar-la simbòlicament) i el descobriment àvid del sexe (transformat en una obsessió gairebé malaltissa al més pur estil David Cronenberg i Claire Denis). Destaquen els lligams literaris amb Anne Carson i Ezra Pound, a més de les referències a les obres de l’artista Craig Stewart, que ha treballat al voltant del trauma que significa créixer, halo que també sobrevola bona part dels poemes d’Ecografia.

Cargando
No hay anuncios

En aquestes pàgines que incomoden i malden per arrabassar-se fragments carregats de mal també hi trobam càstigs físics; operacions quirúrgiques dolorosíssimes; ventres devastats; mares que moren dins d’escorces d’arbres talment els personatges de La mort i la primavera de Mercè Rodoreda; o cossos de dona que s’enfronten –en totes les edats– a les problemàtiques del desig en la nostra societat hipersexualitzada, un dels fonaments d’una pel·lícula recent com Creatura d’Elena Martín. L’imaginari d’aquestes composicions bestials entra en consonància, a través de crits foscos i escandalosos, amb els implacables universos hermètics d’Anna Gual (Implosions), Lucia Pietrelli (Violacions) o Silvie Rothkovic (Helicòpter). Amb aquesta obra que impacta i estremeix, Greta Sibling ha segellat un bateig de foc i de sang que batega amb el furor d’una veritable metagenealogia jodorowskyana o brutal acte de psicomàgia extrema.