Fins a quina edat podem conduir?
És un dels grans temes tabú de la nostra societat. A hores d’ara tothom sap que els conductors perden facultats físiques amb el pas dels anys i que, a partir d’un determinat moment, és preferible que una persona gran deixi de conduir. A aquesta realitat biològica cal sumar-n'hi una de social: les societats occidentals s’estan envellint cada cop més a causa de la baixa natalitat i l’augment de l’esperança de vida dels ciutadans, cosa que farà que la proporció de conductors grans sigui cada cop més alta.
En l’actualitat els conductors de cotxes i motocicletes han de renovar el carnet de conduir cada cinc anys a partir dels 65, o cada tres en el cas de vehicles pesants. El debat sobre la conveniència de l’actual model l’ha obert la mateixa Direcció General de Trànsit (DGT) de la mà de la subdirectora d’Educació i Formació Viària, María José Aparicio, que ha avançat que la DGT està estudiant reduir el termini de la renovació del permís de conduir per a les persones més grans de 65 anys, una mesura que forma part de la nova Estratègia de Seguretat Viària 2021-2030.
¿Les persones grans són un perill al volant?
Un estudi de la Universitat de Granada publicat aquesta tardor apunta que els dos col·lectius que més víctimes col·laterals produeixen en cas d'accident de trànsit són els homes de menys de 25 anys i els de més de 65. En el cas dels nois joves queda clar que l’accidentalitat va associada a una conducta imprudent al volant, però en el cas dels homes de més de 65 anys les causes cal buscar-les en una pèrdua de les capacitats auditives i de l'agudesa visual, així com en un augment del temps de reacció.
¿Vol dir això que totes les persones de més de 65 anys –especialment homes– són un perill real per a la resta de conductors? No necessàriament, però un estudi de la fundació per a la seguretat vial Fesvial apunta també que els conductors de més de 65 anys són molt més proclius a saltar-se un senyal que obliga a aturar-se o a cedir el pas, i que el risc d’impacte lateral o d’atropellament és molt més elevat que no pas en altres grups d’edat. No tot és negatiu, però: els conductors més veterans també respecten més els límits de velocitat i cometen moltes menys infraccions relacionades amb les distraccions, com per exemple mirar el mòbil mentre es condueix.
Els experts adverteixen també sobre els riscos que implica englobar tots els conductors de més de 65 anys en un sol grup, ja que les habilitats físiques i la rapidesa visual, així com la capacitat per respondre als estímuls, és molt diferent en una persona de 66 anys i en una de 90, per posar només un exemple. Els resultats també poden variar força dins d’un mateix grup d’edat, i cal prendre consciència que la nostra població cada cop viu més anys i arriba a la vellesa en millors condicions que en generacions precedents, per la qual cosa els experts apunten que caldria aprofundir molt més en l’estat físic i psicotècnic d’una persona, almenys més que només en la seva edat.
I és que les proves físiques i el reconeixement mèdic que es fan als conductors a l’hora de renovar el carnet ara mateix són exactament igual per a un jove de 28 anys i per a una persona de 90, i la majoria d’estudis realitzats per diverses companyies asseguradores apunten que no són proves especialment complicades, ja que les superen el 98% dels conductors que es presenten als exàmens i tests psicotècnics. La idea de la DGT és escurçar el temps per a la renovació del carnet per a les persones de més de 65 anys, i endurir-ne els requisits i continguts. És a dir, la DGT ja ha obert la porta a la possibilitat de preparar unes proves específiques per als conductors més grans, per poder valorar el seu estat físic real i avaluar amb més indicadors si aquella persona pot o no seguir al volant d’un vehicle. És molt probable que aquesta reforma de la renovació del carnet cada dos anys per als conductors de més de 70 anys sigui una realitat abans del 2030.
Per acabar, cal esmentar també que les projeccions de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) per a l’any 2068 apunten que més del 30% de la població espanyola tindrà més de 65 anys, i que aquest envelliment demogràfic podria traduir-se en un augment de la sinistralitat i de la mortalitat a les carreteres.
- Descansar cada hora i mitja
- Conduir per carrers i carreteres que ja són conegudes
- Evitar conduir de nit
- Evitar conduir amb condicions atmosfèriques adverses (pluja, boira, neu..)
- Fer revisions periòdiques de vista i oïda
- Evitar conduir si es prenen medicaments que poden provar somnolència
- Evitar conduir just després de realitzar àpats importants