La fruita lletja (però molt bona) que arriba fins a la porta de casa teva
Talkual rescata fruita i verdura per atendre 4.500 comandes setmanals i dobla la seva facturació en un any
“Monetitzar la part de la collita que no arriba als lineals”. Aquest és l’objectiu de Talkual, segons explica un dels seus socis i conseller delegat Marc Ibós. Amb el seu soci Oriol Aldomà van posar en marxa aquest projecte a Bellpuig l’any 2020. Aquest any preveuen una facturació superior als 5 milions d’euros, el doble que l’any passat, i la seva plantilla supera les 30 persones. El creixement els ha obligat a fer una inversió de 70.000 euros per ampliar les instal·lacions.
Ibós és fill i net de pagesos i, quan cal, també agafa el tractor i ajuda al camp. Però portava l’esperit emprenedor a dins i va traslladar el model de les start-up tecnològiques dels Estats Units, nascudes en un garatge, al sector primari. Va començar a treballar en un racó del magatzem de la central fruitera. El model és aprofitar la fruita i la verdura que les grans cadenes de distribució rebutgen pel seu aspecte exterior, i vendre-la directament al client final.
“Tothom hi guanya”, explica, perquè el client rep a casa seva un producte “de proximitat, barat, fresc, d’alta qualitat i amb molt bon gust”, i el pagès pot obtenir uns ingressos per un sobrant que, molts cops, es llençava o es venia a un preu irrisori a la indústria o en mercats de carrer. “El somni de qualsevol pagès és monetitzar el producte imperfecte”, explica. Com que es ven directament al client final i no hi ha intermediaris, es pot pagar a l’agricultor per un producte que abans no tenia sortida. De fet, el negoci ha estat rendible des que va néixer i s'ha expandit amb autofinançament, sense buscar recursos externs.
Producte de temporada
El negoci consisteix a comprar als pagesos fruita i verdura que, per les seves característiques, no arriben a la botiga. Per exemple, pomes d’un calibre inferior del que estableixen els distribuïdors, pebrots que tenen una forma estranya o són de dos colors, o varietats que els consumidors no volen. “Però sempre és producte de temporada i acabat de collir”, explica Ibós. Aquests productes s’envien a la nau de Bellpuig, des d’on s’envien als clients.
Per a fer la comanda, els clients reben divendres l’oferta de quins productes hi ha disponibles (per si n’hi ha algun que no els agrada) i poden demanar un enviament de fruita, de verdura, o mixt (amb productes dels dos tipus). Aquests productes s’envien a casa del client mitjançant diversos proveïdors logístics; per exemple, a Barcelona, Mensakas, que fa el transport en bicicleta. Perquè tot sigui més sostenible, les caixes són de cartró i en cap pas del procés s’utilitzen plàstics. Hi ha tres tipus de caixes: de 7, de 10 i de 15 quilos. Els preus van de poc més de 19 euros a uns 30, en funció de la caixa.
Model de subscripció
El model de negoci és de subscriptor i es pot demanar rebre una caixa cada setmana o cada dues. Els subscriptors s’estalvien quasi dos euros en cada comanda. Segons Ibós, la companyia ja té 8.300 subscriptors actius. A més, hi ha una segona línia de negoci, que és B2B, de venda a negocis. La companyia fa enviaments de fruita a empreses que la compren per als seus treballadors. Actualment, són unes 150 empreses les que fan aquesta compra cada setmana, companyies de diferents mides, algunes de grans que adquireixen un volum important de caixes. Entre els clients hi ha botigues d’Apple, Decathlon o l’empresa de certificacions ITV Applus.
Des de les instal·lacions de la companyia cada setmana surten unes 4.500 comandes. Els grans mercats són Madrid i Barcelona. Per exemple, a la capital catalana s’envien unes 800 comandes setmanals. Però els productes arriben a tota la Península, explica Ibós. Els proveïdors també són pagesos de tot l’Estat, cosa que permet allargar l’oferta d’alguns productes. Per exemple, ara ja es cullen prunes a Extremadura i, en canvi, a Catalunya la collita d’aquesta fruita és més tard. Així, els clients poden gaudir de les prunes més temps.
Per fer-se una idea de l’evolució de la companyia, es pot dir que des de la seva fundació ha comercialitzat uns tres milions de quilos de fruita que, d’altra manera, mai haurien arribat al client final. El seu primer exercici, el 2020, Talkual va facturar 350.000 euros, i un any després ja havia arribat als 800.000 euros. El 2022 l’empresa va facturar 1,3 milions i l’any passat es va acostar als 3 milions d’euros. La previsió és que aquest 2024 se superin els 5,4 milions d’euros.