Moda

El germà petit de Munich duu vambes veganes

La marca de calçat ecològic del grup català obre una botiga insígnia al Born en ple rècord de vendes

Munich veganes WEB
3 min

BarcelonaAls últims casaments on l'han convidat, Xavier Berneda sempre s'hi ha presentat en vambes. Només en una ocasió recent, a Itàlia, un codi de vestimenta estricte va obligar el copropietari de la marca de calçat catalana Munich –juntament amb el seu germà David– a canviar un dels seus models esportius per una sabata de pell més clàssica. Ja és la tercera generació al capdavant de la firma, que viu l'onada de popularitat de les vambes i el 2021 va registrar el millor any de vendes en la història d'una empresa fundada el 1939. Però gestionar una companyia que cada any s'acosta més al seu centenari també ha forçat la direcció a buscar maneres d'adaptar-se als nous hàbits de consum per no quedar-se enrere.

El 2015 va néixer discretament el germà petit de les vambes Munich: Duuo. Xavier i David Berneda van batejar la nova marca amb aquest nom perquè feia relativament poc temps que el duo de germans havia agafat les regnes del grup familiar fundat pel seu avi. En un primer moment la firma es va enfocar en ampliar el públic i acostar-se a les dones, amb models de sabates esportives de colors més càlids i materials naturals. A poc a poc, Duuo va trobar el seu reclam en la sostenibilitat i el veganisme.

A les seves vambes hi ha un percentatge zero d'origen animal: la pell i altres components se substitueixen per productes reciclats als quals es dona una segona vida. "Volíem donar un valor a la marca i fer un producte de proximitat. Que sigui autèntic i al màxim de sostenible, també en la relació amb els proveïdors", explica Berneda. La majoria de la producció de les vambes Duuo es fa entre Alacant i Barcelona, encara que una "petita part" es confecciona a Tunísia amb materials d'aquí.

Aquesta filial eco de Munich es va consagrar el mes de març amb l'obertura de la seva primera botiga insígnia al barri del Born de Barcelona. Però els seus propietaris no van buscar un emplaçament qualsevol. El local és situat en un edifici modernista del 1910 obra de l'arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia, amb una façana històrica, a la plaça de les Olles.

"Si vols comprar samarretes a dos euros i que siguin sostenibles, no has entès de què va això. Com a marca hem d'anar educant la gent que el producte sostenible no és barat", reivindica Berneda. Els seus models de vambes oscil·len entre els 70 i els 120 euros. El directiu ha entès que amb processos antics no es pot sobreviure i per això han posat en marxa els tràmits per aconseguir el segell B Corp, que certifica que les empreses compleixen determinats estàndards ambientals i socials. "No és un botó que sigui immediat. És un procés que dura anys, però també estem canviant pel que fa a la petjada de carboni del transport i hem designat una persona dedicada exclusivament a la sostenibilitat dins l'empresa", afegeix.

Totes les vambes de Duuo són veganes i totes porten almenys un percentatge de materials sostenibles (encara que aquesta proporció pot variar força), com el paper de fumar, la fibra de pinya o teixit de parapents vells que han acabat als peus d'una persona abans que a les escombraries. "No hi ha absolutament res de pell. Hem trobat mil alternatives", assegura Berneda. La marca també compta amb una altra botiga al centre comercial Viladecans The Style Outlets i a Igualada, on tornaran a ser presents al festival de moda REC.0 que se celebra aquesta setmana. Això no obstant, el directiu insisteix que no hi ha un pla d'expansió de botigues per a Duuo i la firma se centra sobretot en el creixement online. L'últim any s'han duplicat les vendes a través d'aquest canal i un 40% de la facturació ja prové de les exportacions en països com Alemanya, Suïssa i Finlàndia, on l'etiqueta sostenible té molta tirada.

"Estem sobre l'onada de les sneakers i encara no en baixarem durant molts anys", afirma el propietari de Munich. Aquest últim any, Duuo ha patit els problemes en la cadena de subministrament i Berneda admet que no han arribat a les xifres que volien. "En farem gairebé el doble una altra vegada. No som tan agosarats, penso que l'ambició et porta a llocs molt foscos; tancarem l'exercici bé, però sense tornar-nos bojos", apunta. A diferència d'altres competidors, Munich no compta amb fons de capital risc al darrere ni accionistes externs a la família.

El grup va arribar a una facturació de 52,6 milions el 2021 (no desglossen quina part correspon a Duuo), un 28% més que l'any anterior, i compta amb una plantilla de 78 treballadors. A banda de la sostenibilitat, els últims anys també han trobat un nou filó en la bogeria pel pàdel i la seva col·lecció de sabates pensades específicament per a aquest esport.

stats