Proves motos

Harley-Davidson Sportster S 1250, nous camins per arribar al gran públic

Provem la Sportster S 1250, una moto de gran cilindrada amb què Harley-Davidson vol atreure una nova fornada d'aficionats a la marca

Harley-Davidson Sportster S 1250
06/03/2022
8 min

L’entrada en vigor de la normativa ambiental Euro5 a partir del dia 1 de gener del 2021 va provocar que alguns models de moto deixessin de fabricar-se. Un dels models més icònics afectats va ser la Harley-Davidson Sportster, un model mític de la marca de Milwaukee que estava en producció d’ençà 1957. Per sort, no va ser un comiat definitiu, sinó més aviat un fins després o a reveure.

La primera Sportster es va presentar l’any 1957 i amb ella la marca nord-americana volia contrarestar l’arribada de motos angleses al seu territori. Van anar passant els anys i la Sportster va saber adaptar-se i va anar creant una saga mítica. Al Vell Continent, gràcies al fet que era el model més assequible, ha estat sempre un model top en vendes, i és per això que l’anunci de la seva desaparició va fer trontollar els fonaments de la marca. Uns fonaments que, convé dir-ho, ja venien tocats per la reducció de vendes i beneficis de Harley-Davidson durant els darrers anys.

Per a molts l’explicació al problema era fàcil. La majoria de harlistes s’havien fet grans i el nou jovent, tot i que es pot sentir atret per la marca, el seu estil i la seva historia, no vol motos pesades, lentes, que vibren molt, i un llarg etcètera d’elements que resultaven anacrònics per als nous compradors de motocicletes. Així doncs, la marca ha hagut de fer un canvi de rumb per adaptar-se als nous temps. Aquest canvi generacional i de públic objectiu ha provocat recentment la presentació de dos models de moto inèdits històricament a Harley-Davidson, la 100% elèctrica, LiveWire, i la Maxi-trail Pan America 1250. Però això no acaba aquí, a poc a poc la resta de models de la marca aniran canviant per anar-se adaptant al que busca el nou i futur harlista, tal com ja vam poder veure recentment en la prova de la Sport Glide.

L'evolució de les Harley-Davidson els darrers anys ha estat molt significativa.
L'evolució de les Harley-Davidson els darrers anys ha estat molt significativa.

"From evolution to revolution"

L’eslògan comercial de la nova Sportster S 1250 no podia ser més encertat i ja ens aporta un petit tast del que ens hem d’esperar en la nova generació de la mítica Sportster. A Milwaukee tenen clar el seu nou perfil de client i esperen acostar-s'hi més amb aquest nou model. Aquest client busca un look espectacular, propi de Harley-Davidson, però alhora busca una moto moderna en la seva conducció i molt actualitzada i moderna tecnològicament. Busca una moto fàcil de conduir, lleugera de pes, suau en els seus comandaments. I busca també prestacions. Tots aquests ingredients venen de sèrie amb la nova Sportster S 1250. A ulls dels harlistes de tota la vida, segurament el nou model no els acabi de convèncer, però cal acceptar aquesta evolució totalment necessària.

Fent un símil automobilístic, va passar el mateix quan Porsche va presentar l’any 2002 el nou Cayenne. Avui dia, justament 20 anys després, els amants de la marca i del 911 estan molt contents de l’arribada del primer SUV de la marca, ja que amb el seu volum de vendes permet que se segueixi produint el 911, un model no tan rendible econòmicament. Segurament passarà el mateix amb Harley-Davidson. Les vendes dels nous models ajudaran a mantenir en el catàleg models mítics de la marca com ara la Fat Boy, la Road King o la Street Bob, per citar-ne alguns. Així doncs, llarga vida (i vendes) a la nova Sportster.

Potser no agrada a tothom, però és la moto que Harley-Davidson necessitava.

Una estètica espectacular

Estèticament la nova Sportster S impressiona i, tal com veurem, comparteix alguns detalls amb algunes de les seves germanes. Es veu baixa i curta, però molt musculosa. Aquí hi tenen molt a veure els seus neumàtics amples. El neumàtic de davant de 160/70 amb llanda de 17 polzades és igual d’ample que el de la Fat Boy i el de darrere, de 180/70 amb llanda de 16 polzades, té una mida de cotxe. Però hi ha més detalls a destacar en aquesta nova Sportster. El llum frontal de tipus led i de formes rectangulars recorda el de la seva germana Fat Bob, un dels models més esportius de la marca. La forquilla invertida de 43 mm amb parafang retallat també ens recorda molt aquest model.

La seva planta és espectacular.

Pel que fa a la vista lateral, cal remarcar el dipòsit de benzina (11,8 litres), força pla i allargat, i, com es podia esperar, el seu motor, que presenta una estètica i uns acabats fantàstics. Hi veiem també un dels canvis importants respecte a les seves germanes. Històricament els cilindres del motor V-Twin de Harley tenen una inclinació de 45 graus, però, igual que en el motor de la V-Rod de Harley, en el nou motor Revolution Max 1250T els cilindres del propulsor tenen un angle de 60 graus. Un altre element diferenciador és la sortida del tub d’escapament, ja que ve col·locat en una posició que recorda la de les motos de tipus scrambler. Just a sobre hi trobem el petit seient i la cua de la moto, molt curta i que deixa al descobert mig neumàtic. Finalment, cal comentar un altre punt diferenciador d’aquesta nova Sportster respecte a les seves germanes. Parlem de l'ús intensiu del plàstic. La voluntat de fer una moto més lleugera i àgil, fàcil de fer anar, ha obligat a prescindir del ferro en moltes parts de la moto.

Detall nova Sportster S 1250.

Quant a la instrumentació, comptem amb una pantalla rodona LCD TFT de 4 polzades amb connexió Bluetooth i un atractiu interface. La seva visibilitat és molt bona i podem connectar-hi el nostre telèfon mitjançant una aplicació específica de la marca. Per moure’ns pels menús i canviar els modes de conducció i funcions diverses comptem amb unes pinyes molt completes, més de moto touring que no pas de moto custom.

Detall pantalla digitalitzada.

En aquest punt volem ressaltar un detall més de l’evolució (revolució) que la marca li ha volgut donar a la nova Sportster. Històricament les Harley Davidson sempre han portat dos botons per connectar els intermitents, un a cada costat segons si girem a la dreta o l’esquerra. Però en la nova Sportster S hi ha un únic comandament a la pinya esquerra, com és habitual en la majoria de motos. Llàstima que vingui una mica desplaçat per la presència d’altres botons i per accionar-lo haguem de desplaçar massa la mà, la qual cosa pot provocar que a vegades prescindim de posar l’intermitent, cosa que no hauríem de fer.

Detall comandament pinyes integrades al manillar.
Detall comandament pinyes integrades al manillar.

Una Harley-Davidson es condueix i es gaudeix

El comportament dinàmic de la nova Sportster S ve molt condicionat per la seva estètica. Com és habitual en la majoria de motos Harley-Davidson, el punt estètic quasi sempre es més important que la dinàmica, la comoditat o la practicitat. Amb aquest nou model, això no ha canviat. És cert que el model pesa poc (228 quilos) i que gràcies a la reduïda alçada del seient (765mm) dominem bé la moto, però no ens enganyem, la nova Sportster continua tenint gens de Harley-Davidson. A diferència de la majoria de motos actuals, que sembla que van soles, una Harley-Davidson no. Una Harley-Davidson es condueix. Si ens posem en marxa amb la nova Sportster i comencem a rodar com ho faríem amb qualsevol altra moto, ens trobarem amb una moto molt poc àgil i complicada de moure d’un costat a l'altre. Però només caldrà que apliquem una de les tècniques de conducció més útils i conegudes per començar a dominar-la. Parlem del contramanillar, una tècnica necessària amb motos grans i pesades o, com en aquest cas, amb motos amb neumàtics grossos. Una lleu pressió sobre el manillar en la direcció contrària a la que volem girar i la Sportster es tombarà i girarà cap on volem anar fàcilment. Un cop ja la tinguem per mà, començarem a gaudir-la i li trobarem un cert tacte esportiu.

És un plaer circular per carreteres amb poc trànsit al manillar d'aquesta moto.

Un cop en marxa el primer que sorprèn, gràcies a l’absència d’un far rodó i la presència d’un parafang retallat, és veure el neumàtic davanter de 160 girant sobre l’asfalt. Sembla una piconadora. Però, òbviament, portar una roda tan grossa al davant i al darrere té conseqüències en la conducció. Els sotracs es noten molt més i en algunes situacions, com quan passem per asfalt moll, l’adherència arriba al seu límit més aviat que amb un pneumàtic més prim. Pel que fa a la posició de conducció, novament hem de dir que és més estètica que pràctica. Anem amb els braços estirats endavant buscant el manillar, asseguts ben enrere i amb els peus lleugerament avançats. És una posició molt atractiva, però és més ideal per passejar-nos per ciutat que no pas per sortir a la carretera. Un cop passem de 90-100 km/h, la posició arquejada del nostre cos i dels braços una mica oberts fa que el vent comenci a ser molest.

Prestacions

La nova Sportster comparteix motor amb la Pan America. Parlem d’una V-Twin anomenada per la marca com a Revolution Max 1250T. Si bé en la maxi trail de la marca la seva potència arriba fins als 150 CV, en la Sportster es queda en uns força espectaculars 122 CV, que de tota manera arriben molt abans en el compte de voltes que en la Pan America. En aquest aspecte i fent la comparació amb la seva antecessora, veiem que més que una evolució estem davant d’una revolució total. L’anterior Sportser 1200 no arribava als 60 CV, i ara pràcticament amb la mateixa cilindrada doblem la potència. Però encara direm més. La musculosa i potent V-Rod queda també per sota en potència i parell motor. Espectacular!

El motor arriba ara als 122 CV.

Tot i la seva potència descomunal, el que té de bo és que és força controlable i dosificable. La pregunta és si realment cal tanta potència veient el tipus de moto que és. Segurament no, però quina pujada d’adrenalina més bestial que procuren les seves acceleracions! La Sportster accelera moltíssim anem amb la marxa que anem gràcies sobretot al seu increïble parell motor de 125 Nm. Així doncs, tant en ciutat com en carretera oberta caldrà anar amb compte, perquè ràpidament podem circular per sobre dels límits legals sense adonar-nos-en.

Detall cues d'escapament.

La nova Sportster S té uns molt bons arguments de venda. Estèticament i mecànicament, com hem vist, és senzillament brutal. Però tot això té un preu i no és precisament barat. La Sportster fa anys que representa el model d’entrada a la marca. L’anterior versió s’anunciava per poc més de 9.000 € amb el motor V-Twin de 883 cc i per uns 11.000 € amb el motor 1.200 cc. Òbviament hi ha diferències importants entre els anteriors models i aquest. Molta més tecnologia, més potència, entre d'altres. Però amb un preu de sortida de 17.500 €, la diferència és important i això fa que el nou model no estigui a l’abast de tothom. Però, tranquils, la previsió és que, aprofitant la mateixa base, Harley-Davidson presenti nous models de la Sportster. Amb l’actual model S està clar que la marca ha volgut començar pel model més esportiu, així que segur que en un futur pròxim veurem arribar altres versions, possiblement amb un preu més baix. Per a aquest 2022 els colors disponibles són el negre Vivid Black, el blanc White Sand Pearl i el verd Mineral Green Metallic.

stats