Automoció

Els 'haters' de Musk no són l'únic problema de Tesla

Les vendes del fabricant d'automòbils també s'estan enfonsant per altres motius

Elon Musk i Donald Trump amb diferents models de Tesla davant la Casa Blanca
The Economist
13/03/2025
3 min
Regala aquest article

Els amics s'ajuden mútuament. L'amo de Tesla, Elon Musk, podria haver estat agraït quan Donald Trump va dir que compraria un dels seus vehicles elèctrics l'11 de març. Tanmateix, era el mínim que podia fer el president per al seu flagell en cap contra la burocràcia. El dia abans, Trump havia contribuït a provocar una caiguda de més del 15% del preu de les accions de Tesla enmig d'una venda més àmplia provocada per les seves polítiques comercials i la seva advertència que l'economia nord-americana s'enfrontava a un "període de transició". L'aval trumpiàposterior no va ser suficient per frenar la caiguda de les vendes dels cotxes i del preu de les accions de Tesla.

El suport de Musk a la segona candidatura presidencial de Trump semblava un moviment empresarial intel·ligent. La seva recompensa va ser dirigir el departament d'Eficiència del govern (DOGE). Els inversors creien que la seva influència política faria bé a Tesla. El seu valor de mercat va assolir un rècord d'1,5 bilions de dòlars al desembre.

Des de llavors, la seva proximitat amb Trump i el seu suport a causes d'extrema dreta han provocat una reacció negativa. Les protestes contra el paper de Musk al cor de l'administració i els acomiadaments massius de funcionaris públics han agafat força als Estats Units. Hi ha piquets als concessionaris de Tesla, amb vidres destrossats i vehicles vandalitzats; una estació de càrrega de Tesla també va ser atacada. Fora dels Estats Units, els actes de Musk també han provocat protestes contra el fabricant d'automòbils. L'home i la marca estan tan estretament entrellaçats que els propietaris, avergonyits, recorren a adhesius anti-Musk per distanciar-se d'ell.

Les altres causes

Però el comportament de Musk només explica parcialment els problemes de Tesla. Les vendes ja queien abans que portés una motoserra al sector públic nord-americà. L'any passat, Tesla va abandonar el vell objectiu de fabricar 20 milions de cotxes anuals l'any 2030 i va registrar el seu primer descens en les vendes anuals en molts anys: una caiguda de l'1%, fins als 1,79 milions de cotxes.

Les vendes han continuat baixant en els últims mesos, en un moment en què el mercat dels vehicles elèctrics en general encara creix. Barclays calcula que les vendes del primer trimestre a Europa podrien baixar al voltant d'un 30%. A Alemanya, on Musk va generar controvèrsia donant suport a un partit d'extrema dreta a les últimes eleccions, les vendes van caure un 76% interanual al febrer.

No obstant això, Barclays considera que les vendes del primer trimestre als EUA, on l'antipatia a Musk sembla ser més alta, acabaran planes. Les vendes a la Xina també van caure gairebé un 14% al gener i al febrer, però és poc probable que sigui una reacció política. En general, a Musk se'l considera pro-Xina. A la Gran Bretanya, on la seva intromissió política també hauria de ser un factor important, les vendes de Tesla van augmentar gairebé un 21% al febrer.

Això suggereix que la reacció dels consumidors a les excentricitats de Musk és només un dels motius per a la caiguda de les vendes. Acaba de sortir a la venda una nova versió del model Y, el vehicle més venut de Tesla. Sens dubte, els clients han aturat les compres fins que el cotxe nou estigui disponible.

El problema més gran, però, és que Tesla s'ha convertit en el que Philippe Houchois, de Jefferies, un banc d'inversió, anomena un "fabricant d'automòbils reticent". La major part de les seves vendes es basen en dos models, el 3 i l'Y, mentre que els gegants mundials com Toyota en tenen molts més per satisfer tots els nínxols del mercat. A l'octubre, Musk va decidir no llançar un model 2 més barat; en lloc d'això, es va centrar en robotaxis i robots humanoides. Mentrestant, la competència dels fabricants d'automòbils establerts i els nouvinguts xinesos està augmentant.

La valoració de Tesla fa temps que ha perdut qualsevol connexió amb els fonaments i és més una aposta per la capacitat de Musk per revolucionar qualsevol negoci que dirigeixi. Ara afirma que els robotaxis i els robots faran de Tesla l'"empresa més valuosa del món amb diferència".

Això pot ser una altra explicació de la caiguda del preu de les accions de Tesla. En una entrevista a Fox News el 10 de març, va parlar de les "grans dificultats" que ha tingut per dirigir Tesla i les seves altres empreses mentre treballava per al govern. Trump ha carregat contra els manifestants haters de Tesla per "perjudicar una gran empresa nord-americana". No obstant això, gran part de la culpa d'aquest dany l'ha tingut el seu amic, el senyor Musk.

stats