10 consells (i una reflexió) per triar l'escola dels teus fills
El clima escolar, la manera com la direcció explica el projecte educatiu o les dimensions del centre són alguns dels criteris a tenir en compte, segons famílies i experts

BarcelonaTriar l’escola on els fills iniciaran l'etapa educativa és una decisió que requereix plantejar-se a consciència. A l’escola hi passaran gran part de la infantesa i també serà allà on, a més de l’educació que rebran, començaran el seu procés de socialització. És un moment que les famílies han de viure d’una manera positiva, però també informant-se com cal per prendre la decisió. En tot cas, Núria Pedrós, doctora en pedagogia i membre de la Xarxa d’Expertes del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, assegura que l’escola ideal no existeix. “No trobarem un model ideal que s’ajusti perfectament a totes les nostres necessitats, interessos i valors. Tot i això, per elegir escola, cal pensar, mesurar, planificar i treballar. És una decisió vital, perquè afectarà la vida del nen”.
Enguany, el període d’inscripció per al curs 2025-2026 serà del 12 al 26 de març per a l’educació infantil i educació primària, i del 14 al 26 de març per a l’educació secundària obligatòria. Si encara us trobeu en el procés de decisió, us oferim algunes recomanacions a tenir en compte.
Proximitat i conciliació laboral
La proximitat és un aspecte important a tenir en compte si ajuda a evitar que els infants hagin de fer desplaçaments llargs cada dia per anar i tornar a l’escola. A més, afavoreix la conciliació laboral de les famílies. “També facilita poder tenir més temps de qualitat amb els nostres fills, sobretot si tenim en compte que la seva educació no acaba entre les quatre parets de l’escola, sinó que continua al barri, a la plaça, al carrer... El fet de tenir una escola a prop facilita totes aquestes connexions”, assenyala Lidón Gasull, directora de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC).
Demanar consell a l’escola bressol
“Si hem estat contents i l’escola bressol ha complert totes les nostres expectatives, els podem demanar quina escola segueix la seva línia, valors i manera de fer”, recomana Núria Pedrós, doctora en pedagogia i membre de la Xarxa d’Expertes del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya. Tenir en compte el parer d’altres persones és important, diu, sobretot si són mestres o pedagogs.
Deixar de banda modes i prejudicis
L’Escola Nova 21, el mètode Montessori, l’educació sistèmica... Hi ha molts mètodes educatius a tenir en compte a l’hora d’escollir escola, però Pedrós recomana no fixar-se només en un de concret i no tenir prejudicis vers els altres. Per això, creu que és fonamental aplegar abans tota la informació possible del centre on ens agradaria que estudiessin els infants: visitar l’escola, fixar-se en la comunicació que estableix a través de les xarxes socials o de reunions, preguntar als professors... “I estar atents a tot allò que ofereix als alumnes, però també a les famílies”.
Aprofitar les jornades de portes obertes
És habitual que moltes famílies visitin més d’un centre escolar abans de prendre una decisió. Padrós recomana prendre apunts per recordar cada aspecte que ha cridat més l’atenció en cada visita per tenir-lo en compte després. “Anar a aquestes jornades, si hi ha més pares que la visiten, també ens donarà una idea de quines famílies volen accedir-hi. És important parlar-hi per saber si compartiu les mateixes inquietuds, el tipus d’ensenyament i de línia pedagògica, de valors que voleu que rebi el vostre fill. En aquest sentit, cal considerar els tipus de família amb les quals es relacionaran els vostres fills”. Al cap i a la fi, les portes obertes també serveixen perquè allò que coneixies a distància entri pels ulls, per les impressions i les sensacions que desperta aquell entorn on els infants passaran uns quants anys.
Pública, privada o concertada?
“No s’ha de tenir prejudicis per cap tipus d’escola. Hi haurà famílies que optaran per la pública i unes altres per la privada, per exemple. En aquest segon cas, n’hi ha moltes de religioses i potser el seu ideari és molt important per a ells i el preferiran. De la mateixa manera que ho faran altres famílies que vulguin que els seus fills s’eduquin en una altra llengua”, comenta Pedrós. Només cal considerar què aporta cada tipus de centre i si s’ajusta de manera coherent a allò que busquen les famílies.
Diversitat
“El nostre criteri a l’hora de triar escola era que havia de ser pública i de proximitat. Vivim en un barri d’alta complexitat i amb molta immigració i això ens va fer dubtar, però, com ens van dir des del centre el dia de portes obertes, qualsevol escola pública que triem serà de qualitat. I la veritat és que n'estem molt contents”, recorda la Rosa. La seva filla, la Nora, va començar I3 el curs passat en una escola del barri del Carmel de Barcelona. “És cert que a l’escola hi ha certa complexitat, però ja la teníem a l’escola bressol i creiem que també ens enriquirà”.
Lidón Gasull recorda que els centres educatius són els únics espais que queden de socialització forçada. “Tenim la possibilitat de conviure i socialitzar amb persones i famílies que són diferents i això és una riquesa per als nostres fills, perquè s’educa en un context real. No hi haurà una gran diferència entre la convivència i la socialització que hagin tingut a l’escola i el que després es trobin a la societat”, remarca.
Continuïtat escolar
“Nosaltres pensem ara que I3 és el més important i ho és, però hem de pensar que aquest nen s’anirà fent gran. Així que hem de saber quin tipus d’escola volem: volem una escola que s'acabi a sisè? O una escola on també s'imparteixi l’ESO o el batxillerat?” Pedrós recomana també reflexionar sobre aquest aspecte i valorar si es vol que els fills tinguin opció a diversos models pedagògics en diverses escoles o no.
Adaptar-se a les necessitats dels nens i les famílies
Segons Gasull, les famílies han de tenir en compte que el millor projecte educatiu sempre serà el que s’adapti millor a les necessitats que té l’infant en cada moment. “L’educació pública garanteix la inclusió, però això no vol dir només pensar a donar resposta a aquells infants que puguin tenir detectada una necessitat específica, sinó adaptar-se a les necessitats de cada nen”. En el cas de la Núria i el Miquel Àngel, la seva tria inicial va ser escola pública i de proximitat. Però les seves filles són bessones i havien de tenir en compte uns altres paràmetres. “Vam descartar les escoles d’una línia, així com les que separaven els germans bessons i no plantejaven barrejar classes en cap etapa educativa”. D’acord amb les seves preferències, van optar per un centre que els oferia la flexibilitat d’anar barrejant classes i alumnes, a més d'activitats internivell amb altres cursos.
Instal·lacions
Des del departament d’Educació i Formació Professional es recomana també tenir en compte aquest aspecte: fixar-se en els espais oberts, que els centres tinguin aules amb llum natural i bona ventilació que esdevinguin espais generadors de coneixement, que potenciïn l’aprenentatge de l’alumnat, i també l’accés a espais polivalents, accessibles, comunitaris o agradables.
Confiar en l’escola triada
Pedrós recorda que la tria del centre l’ha de fer la família de manera conjunta, perquè és una decisió important. “Han d’estar d’acord i quan ho hagin decidit, han de confiar plenament que l’escola escollida serà la millor per al seu model familiar”. I és molt important després que les famílies s’impliquin en el dia a dia de l’escola. “S’han de preocupar de poder-se involucrar en la mesura de les seves possibilitats en el dia a dia educatiu, en l’AFA, i participar en la vida del centre”, recomana Gasull.
Es pot canviar d’escola
“Quan fem la tria, pot passar que ens equivoquem. De totes maneres, ens equivocarem poc, perquè valorar tots els aspectes que hem comentat i d'altres que puguin sorgir comporta esforç i prendre-s’ho molt seriosament. Però pot passar alguna cosa que no teníem controlada que faci que el nostre fill hagi de canviar d’escola”, diu Pedrós. En aquest cas, recomana tornar a començar el procés: informar-se bé i saber exactament què busca cada família. “L’edat de la criatura ja serà diferent i es podran valorar unes altres coses perquè també tindrem més experiència”.