Xarxes

Per fi hi ha 'booktokers' que parlen català

BookTokCat és el 'hashtag' de TikTok que agrupa els vídeos en català sobre literatura

Les principals booktokers catalanes
Natalia Avellan
07/08/2024
3 min

BarcelonaNo es pot afirmar que els joves no llegeixen. Amb el hashtag #BookTok, milers d’usuaris de tot el món fan servir la xarxa social de moda, TikTok, com a club de lectura. Les recomanacions de llibres, que tradicionalment venien de la crítica literària i del boca-orella, es fan ara a través del boca-pantalla. El fenomen es va estendre primer als països anglosaxons, però per fi el català s’ha fet un lloc en la comunitat literària digital.

Feia temps que Instagram i YouTube anaven plens de ressenyes de bookstagramers i booktubers, però l'any 2020, quan les descàrregues de TikTok es van multiplicar arran del confinament, l’aplicació es va convertir en el punt de trobada per als joves i va generar el seu propi nínxol de crítics literaris. En els últims anys, els vídeos de ressenyes de llibres han anat escalant fins a posicionar-se entre els continguts més virals. I, tot i la curta durada de les peces, d’entre quinze i trenta segons, els booktokers juguen amb una àmplia varietat de formats: representacions d'escenes, rànquings, paròdies o lectures de fragments, entre d'altres. A més, recomanen una gran diversitat d’autors, des de la revisió dels clàssics fins al descobriment de veus emergents.

Divulgadores pioneres

Una de les pioneres en la creació de continguts literaris en català a TikTok –on els últims anys s'han popularitzat els hashtags BookTokCat i BookTokCatalunya– és Marta Sangrà (@mardellibres), amb 3.600 seguidors a TikTok (també és a YouTube amb 1.700 subscriptors). Sangrà (Barcelona, 1997) es va adonar que als seus prestatges només hi havia obres en castellà i va decidir proposar-se un repte personal: llegir únicament llibres en català durant tot un any. "Per fer-ho més seriós, vaig voler publicar-ho a les xarxes, i així vaig començar", explica Sangrà. La jove recalca que la seva "petita comunitat" de TikTok podria créixer exponencialment si s'adrecés al públic castellanoparlant, però no és el seu objectiu. "TikTok ha arribat a un punt molt interessant, perquè la gent no ha de justificar si fa contingut en català, simplement existeix. Per exemple, la llengua abans era la marca personal que m’identificava; ara ja no. S’està normalitzant entre els joves el contingut digital en català", assegura Sangrà.

Alguns comptes prioritzen els continguts de literatura a TikTok, com aniaposada (5.800 seguidors), nuriaribass (5.000), Blanca_n7 (2.600), Lasaraholmes (1.200) i Contracoberta (824). D'altres, com Carla Clavera (@carlaclavera), pengen tota mena de contingut personal i d'estil de vida, i de tant en tant hi inclouen una ressenya dels llibres que han llegit. Clavera (Sant Cugat, 1997) va començar penjant vídeos en castellà a les xarxes socials, però reconeix que se sentia impostada i cometia faltes. Més endavant va canviar a la seva llengua materna i es va adonar que hi havia un públic lector molt fidel a Catalunya. "Si el meu contingut fos en castellà, no necessàriament tindria més visualitzacions. Fer-ho en català també et diferencia de la resta, perquè ja hi ha moltíssima gent que parla de llibres en castellà a TikTok", opina Clavera, que té gairebé 27.000 seguidors a TikTok i també és Instagram amb prop de 20.000 seguidors.

Les editorials catalanes posen l'ull a les xarxes

Els hàbits de consum cada vegada estan més condicionats per les tendències a les xarxes. Un exemple és la frase que s'ha popularitzat recentment entre els joves: "TikTok m’ha fet fer-ho". Els usuaris culpabilitzen l’aplicació de generar-los necessitats que no tenien abans. Per aquest motiu, més enllà de potenciar l'hàbit de lectura, les opinions dels booktokers també repercuteixen de manera directa en les vendes. Els joves ja van a les llibreries buscant aquell autor viral que han descobert gràcies a l'etiqueta BookTok i poden acabar posicionant-lo entre els més venuts. "Durant la primavera de l’any passat, va haver-hi un boom a Catalunya amb la recomanació del llibre Demà, demà i demà, de Gabrielle Zevin. El llibre és bo, però es va generar tanta expectativa a les xarxes que tothom l’anava a comprar. Ara està passant el mateix amb la literatura victoriana", explica Clavera.

Davant d'aquesta dinàmica, les editorials catalanes no han dubtat a treure profit del poder de les xarxes i envien llibres gratuïts als perfils amb més seguidors a canvi de generar contingut. Ho fa, per exemple, el segell editorial català Viena, que té una comunitat molt forta a TikTok, o Univers i La Galera, que se centren més en les publicacions d'Instagram. En el cas dels llibres escrits per autors catalans o traduïts al català, és determinant que els booktokers també parlin aquesta llengua per tal d'arribar al públic objectiu. Després, els creadors de contingut poden acceptar o rebutjar l'oferta. "Jo acostumo a dir bastant que no, perquè els llibres que em proposen sovint no encaixen amb el meu perfil", reconeix Sangrà.

stats