Qui hi ha darrere la marca CAT que es veu a totes les obres de Catalunya?
Carterpillar va començar fabricant tractors i va substituir les rodes per cadenes
BarcelonaDe tant en tant, els veïns de la Sagrada Família en veuen córrer alguna dins el recinte en obres del temple. També es belluguen per la Sagrera, la Via Laietana i la ronda Sant Antoni, a Barcelona. De les Glòries, ja n'han marxat. Quan en algun indret hi ha obres, és molt freqüent trobar-hi les excavadores grogues CAT. Les tres lletres de la marca llueixen tatuades al braç articulat d'aquestes màquines pesants, però també als laterals de camions d'obra, pales carregadores, compactadores, dragalines i més vehicles de gran tonatge per a la construcció. Malgrat que pugui semblar-ho, CAT no té res a veure amb Catalunya ni amb la paraula anglesa per referir-se als gats. De fet, abans que amb els felins, la companyia guarda una estreta relació amb un animal més petit: CAT és la marca principal de Caterpillar, que vol dir eruga en anglès.
Amb gairebé 140 anys d'història, és el fabricant de maquinària per a la construcció més gran del món. Les xifres són d'escàndol: té més de 10.000 treballadors i l'any passat va facturar 62.492 milions d'euros. A més, va tintar els comptes de verd, amb 9.631 milions de beneficis. Per als experts, els aliments que engreixen aquest gegant són la innovació contínua, la diversificació i la presència global. "Qui no coneix Caterpillar? Fins i tot és habitual veure infants jugant amb rèpliques de les seves excavadores als sorrals dels parcs", corrobora Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF - Barcelona School of Management.
Dels cavalls als tractors
L'origen de Caterpillar cal anar-lo a buscar a finals del segle XIX, a Califòrnia. El 1890, l'inventor Benjamin Holt va posar a la venda el primer tractor de vapor del món. Conduint-lo, els agricultors podien augmentar la productivitat i abaratir els costos de la collita. Com que les rodes del primer model sovint quedaven atrapades al fang, Holt va empescar-se un sistema de cadenes com el que avui utilitzen els tancs. Va patentar-lo i va batejar-lo amb el nom de Caterpillar, per la semblança que tenien els vehicles amb la manera de moure's de les erugues.
El primer competidor que li va aparèixer va ser l'enginyer i empresari Clarence Leo Best, que va llançar una línia de tractors que funcionaven amb gasolina. En comptes de barallar-se, van decidir ajuntar-se. El pas el van fer el 1925, un cop acabada la Primera Guerra Mundial. Best tenia molta experiència al mercat domèstic, una gamma de productes molt extensa i una xarxa de distribució sòlida; Holt, unes instal·lacions d'última generació i la reputació mundial que li havia donat la patent del seu Caterpillar. Amb el nom de Caterpillar Tractor Company, la fusió va fer que sortissin enfortits de la postguerra. L'aposta per innovacions com els motors dièsel va acabar-ho d'arrodonir: a mitjans del segle passat, Caterpillar era el fabricant més important del món d'aquest tipus de motors.
El perquè del groc
Si avui, quan pensem en una excavadora, ens la imaginem de color groc és gràcies a Caterpillar. Fins al 7 de desembre del 1931, totes les màquines que fabricava la companyia eren de color gris amb tocs granes. Però, a partir d'aquell dia, van optar per pintar-les de groc, un color que permetia identificar els seus vehicles a molta distància. El 1950 va arribar-hi el retoc final: en comptes d'escriure-hi Caterpillar hi van posar CAT, més ràpid de llegir i de recordar. "El seu logotip és reconegut mundialment i transmet qualitat i fiabilitat", analitza Luis-Bassa.
Durant el segle XX, les seves màquines van ser clau per construir les autopistes interestatals que travessen els Estats Units, aqüeductes com el que abasteix d'aigua la ciutat de Los Angeles i fins i tot els grups electrògens que van alimentar la missió Apollo XI a la Lluna. Quan, després de la Segona Guerra Mundial, el sector de la construcció es va reactivar als Estats Units, Europa i l'Àsia, CAT va créixer com l'escuma i va obrir empreses subsidiàries a tot el món. Avui continua sent molt popular. "Ha apostat per donar a conèixer la marca al públic en general des dels primers anys de vida, amb la venda de models en miniatura i joguines de la seva marca", assenyala Luis-Bassa: "També inverteix en espots televisius, participa en fires, publica a les xarxes socials i comercialitza roba de treball amb el logotip de la marca".
-
1890
L'inventor Benjamin Holt construeix el seu primer tractor amb motor de vapor.
-
1904
Holt col·loca cadenes a les rodes i els seus vehicles reben el nom de Caterpillar.
-
1910
Clarence Leo Best competeix amb Holt amb tractors de gasolina.
-
1925
Holt i Best es fusionen i constitueixen la Caterpillar Tractor Co.
-
1931
Els vehicles de Caterpillar passen a ser de color groc.
-
1970
Les vendes de la companyia a l'exterior superen les vendes als Estats Units.
-
2023
Amb més de 10.000 treballadors, l'empresa factura més de 60.000 milions d'euros.