Entrevista

Marc Lesan: "Hi ha gent que per utilitzar les xarxes hauria de passar un psicotècnic"

Creador de continguts

Marc Lesan, a El menjador de la Beckett
3 min

Barcelona"El primer perfil de Twitter me’l vaig fer amb 12, no era ni adolescent, era niño rata", confessa Marc Lesan, creador de continguts digitals i un dels tuitaires de referència de l’internet en català. Mentre remena amb una cullereta el cafè amb llet que ha demanat a El Menjador de la Beckett, explica que va entrar a Twitter com un acte de rebel·lió. "No em van deixar tenir Facebook i vaig dir: «Me’n vaig Twitter, que allà no hi ha ningú i puc dir qualsevol burrada». Volia sortir a una pàgina que es deia Visto en las redes, que treien els millors tuits. Els millors tuits consistien a fer bromes enginyoses sobre el PP i sobres. Així he acabat, mermat", diu. D’alguna manera aquell acte de reafirmació preadolescent va posar la llavor d’una de les seves fonts de subsistència econòmica: una de les feines actuals de Lesan és la gestió de les xarxes socials del programa APM?, de TV3.

"El concepte que més em defineix ara mateix és tuitejador compulsiu. Veig més l’ocell blau de Twitter que alguns membres de la meva família", explica aquest fill orgullós de la Prosperitat, on "hi ha un sentiment d’arrelament molt fort, i una cultura de barri i de moviments populars que falta a molts altres llocs". Lesan va cridar l’atenció de la comunitat catalana a internet quan durant la pandèmia va fer un vídeo sobre la desaparició del 3XL, el canal juvenil de TV3. Era el seu primer contingut en català perquè fins llavors tot el que havia publicat era en castellà. "Ho feia tot en castellà perquè amb els amics de l’institut parlava en castellà, i ells eren el meu públic objectiu. Però el tema de TV3 era un tema català i l’havia de fer en la meva llengua. A partir d’aquí vaig entrar en una nova bombolla de contactes, a parlar més en català i em vaig adonar que no té cap mena de sentit començar a fer continguts en una altra llengua per aconseguir una potencial viralització", argumenta el creador de continguts, que en el moment de publicar aquell vídeo estava estudiant realització audiovisual.

No només va canviar de llengua en els seus continguts, sinó també en les converses amb els seus amics. "L’estiu passat uns amics del barri amb els quals sempre havia parlat en castellà em van dir: «Escolta, parlem tots català a casa amb els nostres pares. Per què parlem en castellà entre nosaltres?»", explica. Ara no només parlen en català, sinó que han posat en marxa un podcast, L'Arrabassada, també en català. Lesan està convençut que malgrat el pessimisme general que hi ha al voltant de la llengua, s’està gestant una renaixença. "Som una generació que ja no es planteja per què fa les coses en català, simplement les fa. Ens trempa fer coses en català", assegura Lesan sobre els creadors de continguts sorgits de l’entorn del canal Malaia.

Ell continua fent tuits polítics, tal com feia en els seus inicis a la xarxa social, i assegura que mai li ha fet por donar la seva opinió, tot i que la seva mare a vegades ha patit per si es tancava alguna porta. Diu que mai ha tingut problemes, però remarca que com a community manager sí que nota el hate que hi ha a les xarxes. "Encara hi ha molts comentaris masclistes i xenòfobs. Hi ha gent que per utilitzar les xarxes hauria de passar un psicotècnic", afirma.

"Ser enginyós les 24 hores del dia és esgotador i és impossible", reconeix Lesan, que remarca que la cerca de la viralitat constant és estressant. Un dels seus moments de fama digital més recents va tenir lloc fa uns mesos, quan va anar com a convidat a 8TV i va denunciar des de plató que la cadena privada utilitzava les seves xarxes socials –el seu perfil en castellà a TikTok té 292.000 seguidors– per blanquejar la ultradreta. "Si tens cert nombre de seguidors, tens una responsabilitat, ho vulguis o no", afirma contundent.

stats