Renault Twingo, la història d'un petit utilitari en format monovolum
El petit model francès va ser presentat l'any 1992 i va revolucionar el món del motor gràcies al seu disseny simpàtic i a la seva habitabilitat
La història del Renault Twingo és la història d'un vehicle petit i simpàtic que, quan va ser presentat l'any 1992 al Saló de l'Automòbil de París, va demostrar que era perfectament compatible un disseny molt compacte amb un concepte juvenil i pràctic. Amb un nom format per la unió de les paraules Twist, Swing i Tango, el Twingo tenia la missió de substituir el Renault 4, un model que havia aconseguit un gran èxit comercial però que ja acusava el pas dels anys i que ara la marca francesa té previst tornar a comercialitzar en format 100% elèctric.
El concepte del Twingo era molt senzill: es tractava d'un vehicle del segment A que disposava d'una carrosseria de tres portes, d'un interior amb quatre seients i d'un petit motor en posició davantera transversal. Amb una estètica molt particular desenvolupada per Jean Pierre Ploué i Patrick le Quément, el Twingo era un cotxe que no només no s'assemblava a cap altre Renault, sinó tampoc a cap altre model del mercat. I això era el que buscava la marca francesa: un vehicle que destaqués per l'aprofitament de l'espai i per la seva personalitat.
Màxima practicitat i senzillesa
Cal tenir present que el Renault Twingo de primera generació tenia una longitud de tan sols 3,43 metres, però el seu disseny al més pur estil monovolum (amb una porta del maleter molt vertical i un capó molt curt i elevat) li permetia oferir una habitabilitat realment destacable. La segona filera de seients es podia desplaçar per guanyar espai o bé al maleter o bé a les places posteriors, i de fet la marca va realitzar diverses campanyes publicitàries anunciant que el petit model podia transformar el seu interior en un enorme llit format pels quatre seients.
Renault va apostar per oferir una gamma de colors plena de tonalitats inusuals i molt cridaneres que també es replicaven al seu interior. Això maximitzava el seu aspecte juvenil i el convertia en un cotxe que atreia mirades allà per on passava. En qualsevol cas, la marca del rombe va apostar per un concepte de senzillesa màxima, amb un quadre de comandaments bàsic que integrava un velocímetre digital per guanyar encara més espai.
Pel que fa a la gamma de motors... gairebé no podem anomenar-la com a tal, ja que en un primer moment el Renault Twingo només estava disponible amb un motor gasolina d'1.2 litres i 55 CV de potència. És evident que aquest propulsor no aconseguia que el Twingo tingués les prestacions d'un Ferrari, però tampoc són vehicles comparables (si no, que li preguntin a Shakira) i amb aquests 55 CV el petit utiliari francès en tenia més que suficient per moure's amb facilitat per qualsevol ciutat.
2,6 milions d'unitats venudes
Malgrat les primeres unitats del Renault Twingo no permetessin escollir gairebé cap element opcional i fossin realment senzilles, l'èxit comercial que va registrar va permetre la marca francesa anar introduint alguns petits canvis en el model. El disseny es va mantenir gairebé invariable amb el pas dels anys (perquè era un dels seus principals atributs), però es van estrenar noves motoritzacions més potents, versions especials anomenades Benetton i Oasis i fins i tot un model, denominat Easy, que muntava una caixa de canvis robotitzada sense embragatge.
L'any 2007, 14 anys després de l'inici de la seva vida comercial, Renault va jubilar la primera generació del Twingo amb la introducció d'una segona versió que, si bé augmentava l'equipament i la seguretat del primer model, no tenia la mateixa personalitat que el Twingo original. Fins aquell moment la marca havia venut gairebé 2,5 milions d'unitats a tot el món, però el fet que la producció de la primera generació continués a Colòmbia fins l'any 2012 va permetre al petit model utilitari superar les 2,6 milions d'unitats venudes. Sens dubte, una història d'èxit d'un model utilitari que avui en dia, malgrat tenir els dies comptats, continua a la venda en versió 100% elèctrica.