Kawasaki presenta un prototip de moto amb motor d'hidrogen
Sobre la base d'una Ninja H2 la marca japonesa ha adaptat el motor de quatre cilindres i 998 cc per fer servir hidrogen com a combustible
Tot i que la majoria de vehicles que circulen pels nostres carrers fan servir motors de combustió interna que cremen gasolina o gasoil, el cert és que aquests hidrocarburs tenen els dies comptats. Ja sigui per l'arribada dels motors elèctrics a l'automoció, pels combustibles sintètics, per l'hidrogen o per qualsevol altra alternativa, tot sembla indicar que la lluita contra el canvi climàtic ens obligarà a desfer-nos d'aquests motors en pro d'altres menys contaminants.
A l'Ara Motor n'hem parlat en diverses ocasions, d'aquestes alternatives. Obviant la dels cotxes elèctrics, que ja són una realitat, recentment hem tractat el tema dels combustibles sintètics i sovint ens hem referit al vehicle d'hidrogen. I no només al Virante, el primer cotxe d'hidrogen català, sinó també al Toyota Mirai o al Hyundai Nexo, els dos únics vehicles a la venda que fan servir aquest element com a font d'energia. Però el que no havíem vist encara és un prototip de motocicleta que fes servir hidrogen com a combustible. Fins ara, esclar.
Kawasaki Ninja H2 Hydrogen, la primera moto d'hidrogen del món
No sabem si és casualitat o no que una moto que s'anomena H2 hagi estat l'escollida com a primera moto que fa servir hidrogen del món, però el cert és que la marca japonesa Kawasaki l'ha triat com a base per desenvolupar una tecnologia realment innovadora: la del motor de combustió interna que crema hidrogen en comptes de combustibles fòssils. No estem parlant d'un tipus de propulsor que no hagi estat ja inventat, ja que un altre fabricant japonès (en aquest cas Toyota) fa anys que treballa en un prototip similar, però el cert és que canvia notablement l'esquema de funcionament dels vehicles d'hidrogen citats anteriorment.
Tant el Toyota Mirai com el Hyundai Nexo fan servir pila de combustible d'hidrogen, la qual cosa es tradueix en cotxes que a la pràctica són elèctrics i que obtenen l'energia a través d'aquesta pila de combustible que converteix l'hidrogen en electricitat. En canvi, el nou prototip de Kawasaki no utilitza aquest esquema, sinó que fa servir el mateix hidrogen com a combustible introduint-lo a la cambra de combustió.
La moto que ha triat la marca japonesa per desenvolupar aquesta tecnologia ha estat la Ninja H2, que equipa un motor sobrealimentat de quatre cilindres en línia i 998 centímetres cúbics. A més, per poder injectar l'hidrogen a pressió com si es tractés de combustible tradicional, Kawasaki ha instal·lat uns dipòsits a la part posterior de la moto que per fora tenen un aspecte similar al de les maletes del model de combustió tradicional.
A la venda a principis de la dècada de 2030
Kawasaki ha aprofitat la carrera de resistència de les 8 hores de Suzuka per presentar el seu nou prototip, de manera que no només l'hem pogut veure en estàtic sinó que també s'ha deixat veure rodant pel circuit. Tota una fita si tenim en compte que es tracta d'un projecte que va iniciar-se ara fa poc més d'un any, concretament el març del 2023. I, malgrat tot, el fabricant asiàtic sap perfectament que aquest tipus de tecnologia encara té un llarg camí per recórrer, de manera que preveu iniciar la producció d'una moto d'hidrogen a principis de la dècada de 2030. Això sí, Kawasaki reconeix que aquesta data podria variar en funció de variables com la infraestructura o les regulacions legals de cada país.