Empreses

L'empresa catalana que il·lumina els concerts de Bisbal, Sabina i Richie Hawtin

Ledscontrol és una companyia de serveis d'il·luminació que factura al voltant d'uns tres milions d'euros

Un escenari de Ledscontrol.
07/05/2023
4 min

BarcelonaUn fil de so greu inunda la sala. Ho fa en plena foscor i, al fons, s'entreveu la figura d'un home esprimatxat. La música s'accelera per moments i milers de cares s'il·luminen al seu ritme. És un dijous del 2012 a Space Ibiza: al mixter hi ha les mans de Richie Hawtin, un reputat DJ i productor de música electrònica, i al control de l'escenografia lumínica, Rebeca Sánchez.

"Molta gent ens demanava un Amnesia", explica Sánchez, en declaracions a l'ARA. Ella és la fundadora de Ledscontrol, una empresa barcelonina que va néixer el 2009 dedicada a la consultoria en il·luminació led i sistemes de control d'il·luminació. Només dos anys després, el 2011, aquesta companyia rebia l'encàrrec per a una instal·lació massiva de leds a la discoteca més internacional d'Eivissa. "Va agradar molt i des d'aleshores es va convertir en una tendència", recorda Sánchez, sobre una col·laboració que els va obrir molts mercats.

La seva passió per la creativitat lumínica va aflorar abans d'estudiar comunicació audiovisual. Quan encara vivia a Mèxic, Sánchez va assistir en una festa de batxillerat en un local llogat. Allà va ser quan va descobrir la combinació entre sons i efectes lumínics que la va portar a entrar a la sala de comandament. "Vaig veure molts botons i com se sincronitzava la llum amb la música. Així és com vaig descobrir com funciona la llum. Amb aquella harmonia", relata. Va ser l'inici d'un nou hàbit passional que la va fer tornar una vegada i una altra a aquella sala: el tècnic li ensenyava a manejar els efectes i ella aprenia pel seu compte. La falta d'estudis formals a la universitat en matèria d'il·luminació va portar-la a estudiar més tard comunicació visual, cosa que li va permetre entendre bases de disseny. En paral·lel, va començar a treballar en una empresa que distribuïa controls per a la il·luminació.

"Aleshores va ser quan vaig venir a Barcelona, on vaig començar donant classes d'un programari, també vaig treballar d'operadora d'il·luminació, em contractaven per a concerts i esdeveniments", explica Sánchez, que va estudiar dos postgraus en disseny d'il·luminació i va posar-se a treballar en una fàbrica d'il·luminació led, on va especialitzar-se en la matèria, sobretot aplicada a l'arquitectura. "Allà va ser quan vaig convertir-me en una especialista en el control de la llum led per a l'arquitectura i espectacles: venia de l'entreteniment, és a dir, discoteques i esdeveniments, i vaig fusionar les dues disciplines", explica.

Al cap d'un temps, després de passar per Vossloh-Schwabe Panasonic, Sánchez funda Ledscontrol: "La llum sempre és un element per ressaltar l'arquitectura, serveix per vestir i elevar l'experiència. La llum és comunicació, també brànding, i marca els nostres estats d'ànim".

L'empenta que la va portar a adquirir coneixements per la seva banda quan feia batxillerat és també la que li va obrir la porta a col·laborar amb un dels màxims exponents de la música electrònica a escala global: "Jo no tenia res a veure amb el tecno, no el coneixia, i Hawtin em va cridar l'atenció per una col·laboració que havia fet amb Anish Kapoor, un escultor contemporani. Em va seduir que un productor de música electrònica estigués tan vinculat amb aquest art". Paral·lelament, una altra curiositat aflorava: Sánchez va decidir estudiar nanociència i al cap de poc es va llançar a la piscina: va escriure directament a Hawtin per traslladar-li una proposta d'escenografia lumínica per als seus concerts inspirada en els quarks. Va ser l'inici d'una relació col·laborativa que va durar quatre anys, fins al 2016.

Ledscontrol també va fabricar, per al reconegut col·lectiu d'artistes japonesos Teamlab, una instal·lació d'art digital a Singapur: un canelobre tridimensional de 15 metres d'altura sobre una superfície de pantalla led interactiva de 17 metres de diàmetre. També van pilotar un espectacle lumínic que congeniava fins a 43 gratacels del districte financer de Shenzhen, unes propostes d'art digital que la companyia ha combinat amb la decoració i escenografia amb llum led dinàmica d'algunes gires d'artistes com David Bisbal, Joaquín Sabina, Pablo López i Antonio Orozco.

"És part de la decoració, una capa més. Al final tot concert requereix moltes capes d'intervenció de mitjans mixtos, com la llum i també el vídeo", raona Sánchez. Ledscontrol també ha treballat pel Djakarta Warehouse Project, el festival més gran de música electrònica en el sud-est asiàtic, on van ocupar-se de l'escenografia i el control de la il·luminació durant sis anys.

Ara Ledscontrol s'ha centrat també en empreses, amb qui treballen aspectes de brànding: un exemple és el disseny de les estructures lumíniques del logo que col·loca Standard Chartered Bank als seus gratacels i continguts artístics inspirats en els valors de la marca. La presència de la companyia se situa sobretot a l'Àsia, però no per motius estratègics, sinó perquè una cosa els ha portat a l'altra. "Després d'Amnesia ens van trucar d'Indonèsia, i això va ser el que ens va obrir al mercat asiàtic".

Ledscontrol ocupa 8 persones i factura al voltant d'uns tres milions d'euros. "És un projecte driven by passion. He estat molt afortunada d'haver trobat el que m'agradava en una edat molt primerenca".

stats