Alimentació
Suplements28/01/2023

L’empresa que vol que els envasos es mengin

La terrassenca Bio2Coat crea cobertures comestibles per conservar els aliments frescos durant més temps

BarcelonaL’excés de plàstic en molts productes és un fet constatable per a qualsevol persona que faci la compra al supermercat. El seu impacte ambiental es considera, des de fa temps, un problema a escala global i, a més, representen un problema per la gestió que s’ha de fer dels residus, el seu reciclatge i el cost que se’n deriva. Ara bé, Bio2Coat, una start-up de Terrassa, té una possible solució al problema: que ens mengem els envasos.

“Quan ens vam conèixer teníem una preocupació, que és el malbarament i l'ús excessiu del plàstic”, comenta Farayde Matta Fakhouri, cofundadora de Bio2Coat, sobre la creació de la companyia amb el seu soci, José Ignacio Velasco. Tots dos són professors i investigadors de la UPC, la universitat on van començar la recerca que els ha portat a enllestir els seus primers productes. L’empresa, que es va fundar el desembre del 2020, és per tant una spin-off de la UPC que compta amb suport i capital de la universitat, però opera com una societat independent.

Cargando
No hay anuncios

La pregunta és, però, com es poden menjar els envasos? De moment, Bio2Coat té dues línies de negoci diferents. La primera és una “cobertura” que s’aplica sobre aliments frescos que es fan malbé amb rapidesa, sobretot verdures i fruites, indica Matta Fakhouri. Es tracta d’un producte que s’escampa líquid al damunt dels aliments que es vol protegir i crea una membrana semipermeable al damunt, creada a partir d’un procés de “dissolució i solidificació”, explica. Aquesta pel·lícula és “inapreciable” a la vista i al paladar. La solució està creada a partir de productes “100% naturals i comestibles” i “sense additius”, apunta la cofundadora de Bio2Coat. Concretament, l’empresa utilitza ingredients i excedents de la cadena alimentària com vegetals, fruita, hortalisses o tubercles.

Cargando
No hay anuncios

L’efecte que té la solució sobre l’aliment és que n’augmenta de manera significativa la vida útil, afegeix la científica. De fet, en alguns casos, els aliments poden arribar a aguantar sense podrir-se fins a dues setmanes més de l’habitual, tot i que depèn de l’aliment pot ser menys temps, aclareix Matta Fakhouri.  

Aquesta línia de producte és la més avançada que té la companyia, que espera treure-la al mercat en els pròxims mesos. La idea dels responsables de Bio2Coat és, segons Matta Fakhouri, oferir-la a “productors, distribuïdors i minoristes”, incloent-hi els grans grups de distribució, per permetre’ls reduir la quantitat d’envasos de plàstic que utilitzen per als aliments frescos i alhora allargar-ne la data de caducitat.

Cargando
No hay anuncios

L’altra línia de negoci es basa en safates o bosses comestibles que puguin substituir les que es fan servir actualment de plàstic o foam. De moment l’empresa encara treballa amb prototips i no preveu treure-les al mercat en un futur pròxim, però la novetat principal d’aquestes safates és que hi afegeixen gustos amb “extractes vegetals”. Un exemple seria un envàs per a l’arròs que tingui gust de tomàquet, de manera que es pugui bullir el paquet sencer i en resulti l’arròs ja amb l’afegit del tomàquet.

Cargando
No hay anuncios

De moment, Bio2Coat dona feina a sis persones. Velasco és químic i Matta Fakhouri és enginyera d’alimentació, igual que altres dos empleats, tot i que els dos treballadors restants es dediquen a la banda financera i de desenvolupament de negoci. 

A part de la UPC, l’impuls inicial de Bio2Coat va venir sobretot amb programes públics d’ajuda a les start-ups, tant per part d’Acció –l’agència per a la competitivitat de l'empresa de la Generalitat– com del govern espanyol, sobretot de l’Institut de Comerç Exterior (Icex). Els diners inicials han permès a la companyia desenvolupar els seus primers productes, però per continuar creixent necessiten més fons.

Cargando
No hay anuncios

“Estem ara en una primera ronda”, explica Matta Fakhouri. Amb aquesta operació es marquen obtenir 700.000 euros addicionals per seguir ampliant les línies de negoci cap als envasos. L’empresa ha picat a la porta d’inversors privats i de fons d’inversió d’impacte.