L’esperit de la Palma eterna

2 min

Guy Debord no només va radiografiar la societat de l’espectacle, també va ser un dels impulsors de la Internacional Lletrista i de la Internacional Situacionista, organitzacions revolucionàries que tenien l’objectiu de canviar el món per fer-lo avançar cap a la Utopia a través d’un replantejament dels espais i d’una gestió social més justa i més lliure. Defensaven l’abolició dels museus perquè l’art envaís els carrers i convidaven a ocupar les ciutats a partir d’accions poètiques com, per exemple, travessar Berlín seguint les indicacions d’un mapa de Londres. A partir d’aquestes performances, Debord va fundar el terme 'psicogeografia', una altra manera d’explorar l’entorn mitjançant les connexions personals, sentimentals, intuïtives, imaginatives…

Una manera per poder perpetrar o prendre consciència de les rutes psicogeogràfiques pròpies és dur a terme una 'deriva', una tècnica d’investigació sorgida a partir de l’abandonament dràstic dels moviments habituals per crear-ne de nous: desautomatitzar per desentranyar. Una altra implica fer un seguiment minuciós a partir d’un diari personal per tal que cada racó de món especial adquireixi el seu pes psicoemotiu gràcies a l’escriptura. Tot això ha aconseguit Biel Mesquida amb Passes per Palma, deliciós volum publicat a Vibop Edicions amb les fotografies bellíssimes de Jean Marie del Moral, col·laborador habitual, que no dialoguen pas amb els textos, sinó que creen noves sinapsis a partir d’instantànies que també són derives, maneres de fugir de la superfície i del tòpic. La intenció no és fer una guia turística i nostàlgica de la capital administrativa de les Illes Balears, sinó reinventar-la. 

En aquest cas, la deriva de Biel Mesquida suposa un esforç sorprenent: abandonar l’estil barroc i rococó que el caracteritza. El resultat és una veu directa, claríssima, nova, però tan enlluernadora com sempre. Perquè l’escriptor no s’allunya de la ficció, car tot art és construcció i artifici, sinó que disfressa l’escriptura amb la màscara del realisme i del gènere autobiogràfic sense renunciar a tints d’invenció, fantasia, deliri i furor, com quan Tristan Tzara balla amb Blai Bonet a una disco del barri del Terreno. Així els carrers de la Ciutat de Mallorca es converteixen en magdalenes proustianes on reverberen records, vivències i meravelles que l’autor ha experimentat al llarg del seu apassionant periple vital i creatiu. Passes per Palma, que es podria haver titulat Viatges amb la meva padrina Joana tot sucumbint a l’envit de Graham Greene, són unes meravelloses, desestabilitzadores i incitadores memòries psicogeogràfiques de Biel Mesquida, un dels escriptors que més han sabut retratar les essències mediterrànies des de totes les vessants possibles.

'Passes per Palma'. Fotografies de Jean Marie del Moral. Editorial VIBOP. 143 pàgines. 20 euros.
stats