Viatges

Júlia Juste Calduch: "L'èxit d'un viatge depèn de tu, del que fa ressonar dins teu"

'Influencer' de viatges

Júlia Juste, creadora d'Outliers i influencer de viatges
02/08/2023
3 min

BarcelonaLes vacances d'estiu, per a molts, equivalen a viatjar. O a somniar amb el viatge perfecte, a viure noves experiències, a completar la vida amb nous racons que omplin l'ànima. A trobar el valor atípic, l'experiència completa. Això és el que es proposa Júlia Juste Calduch (Barcelona, 1995), que a través de la seva web Outliersguide.com recomana allotjaments idíl·lics a milers d'usuaris cada mes. Tot i que no li acaba d'agradar definir-se com a influencer de viatges, aquesta és, probablement, la descripció que més li escau. "Vaig estudiar IBE i, a classe d'estadística, vaig aprendre la paraula outlier –la paraula que dona nom al seu projecte–, que vol dir valor atípic; això és el que busco en els allotjaments que recomano: que siguin especials, un tret diferencial", explica Juste.

"Sempre m'havia agradat molt viatjar, provar hotels, restaurants... Era la típica amiga a qui tothom demanava consell quan havia d'anar a algun lloc", recorda. Filla de dissenyadors, en gran part aquesta inquietud li ve de casa, per la passió per viatjar que li han inculcat els seus pares. "De petita vam viatjar molt en família, per sort. Sobretot per Catalunya, i fins i tot els meus pares van fer un llibre de cases rurals, i més endavant van engegar el projecte d'intercanvi de cases de disseny Behomm", explica Juste. Tot això li va donar l'oportunitat de conèixer nous mons i, sobretot, "d'educar la mirada per saber apreciar la bellesa, els espais, la natura", explica. "És per això que, quan veig un lloc atractiu visualment, em remou".

Outliers va néixer el 2016, primer com un compte d'Instagram, que va anar creixent. Actualment acumula més de setanta mil seguidors. Però no va ser fins a la pandèmia que es va decidir a convertir-ho en una pàgina web, amb l'aspiració de fer un cercador d'allotjaments en diversos destins del món. Estant en confinament, primer va decidir centrar-se en Espanya, perquè encara trigaríem molt de temps a poder agafar un avió. Això, de fet, va ser clau per al seu èxit: "La gent em va començar a conèixer perquè a l'inici del desconfinament només es podia viatjar pel territori espanyol i Outliers els va servir i es va fer popular". "M'agrada poder donar una mirada local al fet de viatjar; sempre ens hem entestat en buscar llocs fora, i aquí tenim indrets preciosos", reivindica.

Els allotjaments que recomana no són els habituals. "Sempre he intentat buscar llocs que surtin de la norma", explica. "El criteri principal per triar és estètic, tot i que tinc molt clar que l'estètica és molt subjectiva. M'agrada trobar allotjaments que siguin projectes liderats per gent local, crec que dona molt valor a l'experiència de viatjar i que va més enllà de simplement dormir en un lloc", explica. "A tots ens ha passat que hem viatjat a algun lloc i ens ha captivat per les persones que hi ha darrere, és el que marca la diferència", destaca. "I a més, hem de tenir clar que el lloc on poses els teus diners quan viatges té una repercussió molt gran. Aportar als negocis locals és la manera de viatjar de manera sostenible", reflexiona.

De fet, aquest projecte també li ha donat una nova manera d'entendre el fet de viatjar: "Un viatge també depèn de tu, implica un viatge interior, és el que veus, però també el que et fa ressonar dins teu". Juste explica que, al mirar enrere, els moments que més l'han marcat a la vida generalment han sigut viatjant: "Primer, perquè quan viatges estàs de vacances, i lamentablement a la nostra societat de vegades cal estar de vacances per estar present, perquè ho entenem com un moment tan efímer que volem aprofitar-lo al màxim. I segon, també pels vincles: gairebé sempre he viatjat acompanyada i es crea un vincle molt bonic. Conèixer noves cultures, gent local, històries, els estímuls visuals, que són el que em remou per dins".

Pel que fa a l'efecte de les xarxes socials en els viatges, Juste reflexiona: "Hi ha llocs que han sabut fer molt màrqueting, i al final hi va tanta gent que és contraproduent per al destí. D'altres, igual de bonics, es desenvoluparien més si tinguessin una mica de turisme. Hem de tenir clar que la tria del viatger té un paper molt important en el destí, i per això a la meva web intento seleccionar destins no tan comuns", conclou.

stats