Llibres que ajuden a educar
Si bé no existeix un manual d’instruccions per educar el nostre fill, sí que és possible accedir a lectures que ens fan entendre i reflexionar sobre la nostra actitud educativa
En l’actualitat la psicologia està a l’abast de tothom. Qui més qui menys ha pogut llegir algun llibre d’autoajuda, ha anat a algun taller de autoconeixement o de millora personal, ha escoltat un podcast o ha vist un directe d’Instagram sobre la temàtica. Però no sempre el que ens proposen serà el més efectiu (ni el més adequat). De fet, el treball terapèutic és molt seriós i depèn únicament de professionals de la salut mental experimentats, que dominen la patologia i que poden abordar amb seguretat problemàtiques que podrien empitjorar sense una intervenció adequada.
Però, per sort, no sempre les dificultats han d’esdevenir un problema. De fet, si implementam solucions adequades, aquestes es diluiran i podrem continuar amb la nostra tasca educativa. Si bé no existeix un manual d’instruccions per educar el nostre fill, sí que és possible accedir a lectures que ens fan entendre i reflexionar sobre la nostra actitud educativa i quines són les accions més adients a l’hora d’intervenir davant dificultats o problemes que sorgeixen en el dia a dia. Per això, a continuació, us recomanam cinc llibres molt interessants, pràctics, amb un enfocament únic centrat en la intervenció en solucions i que poden ser de gran ajuda.
‘Con la mejor intención: cuentos para entender lo que sienten los niños’
Marisol Ampudia, psicòloga que va desenvolupar la seva trajectòria professional a la Unitat de Paidopsiquiatria de l’HUMI de la Vall d’Hebron, ens explica a través de contes breus com els pares, amb les millors intencions del món, intentam solucionar dificultats de la vida diària i sense adonar-nos-en contribuïm a complicar-les. Proposa un canvi de perspectiva perquè, com a pares, puguem entendre com funcionen determinats problemes i intervenir per tal de fer-los desaparèixer.
‘Ajudar els pares a ajudar els fills. problemes i solucions per al cicle de la vida’
Giorgio Nardone, psicòleg i psicoterapeuta, és una autoritat indiscutible en el camp de la psicoteràpia el ‘problem solving’. Dirigeix l’escola de Teràpia Breu Estratègica d’Arezzo, és autor de nombrosos llibres i divulgador de la seva teràpia altament efectiva per tot el món. Ens proposa un manual autèntic de consulta ràpida i clara per a pares. Abarca tot el cicle de la vida. Una primera part dirigida a l’etapa de desenvolupament, dels 0 als 14 anys, i una segona de l’adolescència cap endavant. Podràs consultar-hi temes com l’alimentació, la son, les rebequeries, els abusos de les tecnologies o com comunicar-nos sanament en família.
‘Cómo criar hijos tiranos: Manual de antiayuda para padres de niños y adolescentes’
Mark Bellebach i Marga Herrero són terapeutes sistèmics i de teràpia breu centrada en solucions i que aporten la seva experiència en el treball amb famílies des de fa 25 anys. En aquest llibre els autors mostren una a una les estratègies que seguim els pares en l’educació dels nostres fills, i assenyalen els patrons perjudicials amb la intenció d’ajudar-nos a identificar-los i a transformar-los a través d’un conjunt de recomanacions concretes i operatives.
‘PNL y terapia familiar para una vida en familia con más armonía’
Valérie Mounier és terapeuta familiar sistèmica i formadora de PNL i fa constar en aquest llibre la seva experiència d’acompanyament a les famílies. Des del seu model absolutament respectuós, ens fa veure que cada un de nosaltres (també com a pares) tenim una representació del món particular i que, a l’hora de relacionar-nos amb els nostres fills hem d’implementar canvis des d’un altra perspectiva, modificant la mirada, i atenent a conceptes transformadors com la intenció positiva o la funcionalitat dels problemes.
‘Cuando el amor no basta’
Andrea Fiorenza és terapeuta estratègic i familiar i un exponent representatiu de la teràpia breu a Europa. Ens relata casos reals de famílies normals que passen per períodes difícils i que han après amb ell a posar ordre a les relacions entre pares i fills. Ens fa veure que mai és tard per intervenir en dinàmiques i comportaments consolidats perquè, amb freqüència, un petit canvi pot provocar reaccions en cadena que ens serviran per rompre i solucionar dinàmiques i situacions que a vegades semblen insuperables.
Esper que les lectures permetin descobrir una nova manera de mirar els nostres infants i adolescents.
Totes aquestes lectures tenen un enfocament estratègic i sistèmic. Estan centrades en el present i no en el passat, amb la finalitat de promoure un canvi en les emocions i conductes dels nostres infants i no de cercar la causalitat, que, encara que és important, no modifica la problemàtica que volem abordar. També aquest enfocament incideix més en la manera com funciona el problema que en el perquè, a través de l’anàlisi de reductors de complexitat com són les solucions que hem intentat posar en marxa com a pares per superar aquell entrebanc i que no ens resulten útils, ja que el problema es manté o fins i tot s’empitjora. Aquesta manera de veure les dificultats dels nostres fills de manera distinta obre un ventall de possibilitats diferent a un altre tipus d’orientacions, i s’aconsegueix, amb la implementació d’estratègies, canvis eficaços i eficients en temps breus, cosa que permet descobrir una nova manera de mirar els nostres infants i adolescents.
Helena Alvarado és psicòloga sanitària a l’Institut Balear de Pediatria