Manual per parar els peus als 'whatsapps' de feina fora de l'horari laboral
Alexandra Masó explica com plantejar a l'empresa els nostres límits de connexió digital
A l’empresa on treballo és habitual que ens enviïn 'whatsapps' i mails fora de l’horari laboral i sovint s’espera de nosaltres que els contestem. Em pot perjudicar protestar? Com ho plantejaries amb l’empresa?
Patricia, Girona
Clarament, s’estan vulnerant els teus límits i els dels teus companys; per tant, cal protegir-los. Però serà ben rebuda, aquesta petició? No ho sé, i ara és irrellevant. Imagina’t que has sembrat el teu jardí i constantment l’estan trepitjant. En aquesta metàfora, el jardí representa les teves habilitats, i qui el trepitja sovint no és conscient que, fent-ho, dificulta que aportis tot el teu potencial a la feina. Així que, ara mateix, has de protegir el teu espai. Quan tot torni al seu lloc i es respectin els teus límits, aleshores podràs tornar a la diplomàcia... i fins i tot regalar algunes flors.
Quan plantegis el tema, assegura’t d’estar amb l’interlocutor adequat, és a dir, qui pot canviar les coses. Introdueix el problema de manera descriptiva i proposa una solució. Per exemple: “Estar constantment pendent de la feina afecta la motivació i redueix la productivitat. Necessitem marcar una hora per enviar totes les comunicacions que sorgeixin fora la jornada”. A continuació, explica com t’afecta a tu i repeteix la solució proposada. Per exemple: “Estic angoixada perquè no em sento eficient responent fora de la jornada. Seria més eficient si m’envieu tots els dubtes i propostes en un únic whatsapp a l’inici de la jornada”. Utilitza les mínimes paraules possibles i evita culpabilitzar el teu interlocutor. Quan diem coses com “els teus missatges em fan sentir angoixada”, la gent se’ns posa de cul.
Insisteix-hi tantes vegades com vegis necessari. T’anticipo que no seràs l’alegria de l'oficina; tampoc és l’objectiu. Es tracta de fer-te valorar davant l’empresa i, sobretot, de recordar el teu propi valor... a tu mateixa. És normal fer coses per demostrar la nostra vàlua a la feina, però si no anem amb compte acabem cedint en aspectes que ens juguen en contra i que no aporten més valor a la companyia. Pren-te aquesta reclamació com un reconeixement a la teva professionalitat.