Maserati celebra els 75 anys de l’A6 1500
És considerat el primer Gran Turismo de la història
Durant el mes de març del 1947 Maserati va presentar el flamant A6 1500 al Saló de l’Automòbil de Ginebra. Va ser un cotxe innovador i revolucionari, que marcaria un abans i un després en la història de la marca del trident i en la manera com s'entenien els turismes potents. Fins aleshores els cotxes més potents volien ser esportius, radicals, pensats per obtenir un bon rendiment sobre l’asfalt, però amb l’A6 1500 Maserati va canviar el paradigma amb un model potent, però pensat per fer grans viatges amb comoditat i amb espa per als ocupants. Va esdevenir, de fet, la llavor dels Gran Turismo o GT, una expressió italiana que designa els vehicles pensats per cobrir distàncies llargues sense castigar l’esquena dels ocupants i que s'ha fet popular als cinc continents.
El Maserati A6 1500 o Tipo A6 va ser un model que la marca va començar a preparar durant la Segona Guerra Mundial, però el conflicte bèl·lic el va aturar temporalment. Només un cop derrotat el feixisme, Maserati el va recuperar del calaix. El motor era un propulsor de sis cilindres en línia i 1.500 cc de cubicatge –d’aquí ve el nom– que oferia 65 CV de potència i empenyia el cotxe a uns més que respectables 150 km/h de velocitat màxima. La lletra A, per la seva banda, era un homenatge a Alfieri, un dels germans Maserati fundadors de la marca.
Però l’objectiu d’aquell primer model no eren les prestacions, tal com hem dit. Per això Maserati va treballar en un nou sistema de suspensió davantera independent de trapezis oscil·lants i retalls helicoïdals, llandes de disc de setze polzades i eixos rígids de ballesta que milloraven el confort de marxa. Els frens, d’accionament hidràulic, també servien per aturar el vehicle amb seguretat i de manera progressiva. Un cop elaborat el xassís del Tipo A6 o A6 1500, els responsables de Maserati el van fer vestir pels especialistes carrossers de Pininfarina, que van crear una carcassa a l’altura del cotxe.
El Maserati A6 1500 o Tipo 65 va enlluernar tothom durant el Saló de Ginebra del 1947, i va fer que la marca donés llum verda al model de producció definitiu. En total, Maserati va fabricar només 58 unitats del primer Gran Turismo o GT de la història, una xifra relativament petita per a un model que va tornar a catapultar a la fama la marca de Mòdena. I és que el cotxe era realment bonic. I, 75 anys després, conserva intacta la bellesa atemporal i quasi és impossible trobar-ne dues unitats idèntiques, perquè Maserati permetia que els clients escollissin una carrosseria específica gràcies al treball d’especialistes com Pininfarina, Bertone, Ghia, Zagato, Vignale i Frua.