Exposició

Les mil cares de Gala Dalí, protagonistes de l'exposició de La Roca Village

La instal·lació redefineix una Gala moderna per fer reflexionar l'espectador

Laura Minguella
5 min
Un dels murals de l'exposició, 'Muchas caras de Gala Dalí'.

BarcelonaLa identitat camaleònica de Gala Dalí és la gran protagonista de l'exposició a l'aire lliure Moltes cares de Gala Dalí, inaugurada avui a la Roca Village i que compta amb la mirada d'artistes contemporanis com la pintora Carla Fuentes i el fotògraf Jordi Bernadó. El resultat d'aquesta reconstrucció de la figura de Gala és una intervenció artística a gran escala que es podrà visitar fins a finals d'any als bulevards d'aquest espai dedicat a les compres. El projecte ha implicat la Fundació Gala-Salvador Dalí i La Roca Village, i reivindica tant l'impacte de Gala en la cultura i la moda actual com l'empoderament femení, l'artesania i el poder transformador de la moda.

Moltes cares de Gala Dalí forma part d'un projecte conjunt per redescobrir la identitat de Gala que es desenvoluparà simultàniament en dos espais. El primer és el castell de Púbol, situat al municipi de la Pera, al Baix Empordà, on fins a finals d'any hi ha l'exposició El despertar del mite: Gala Dalí, que recull 24 peces clau del seu arxiu de moda. El recorregut continua al segon espai, La Roca Village, transformada en un llenç a l'aire lliure dedicat a la creativitat amb l'exposició que s'inaugura ara i gràcies a la qual l'espai de compres es converteix en un nou destí de l'eix dalinià que ja formen el castell de Púbol, el Teatre-Museu Dalí de Figueres i la Casa Salvador Dalí de Portlligat.

Murals i fotografies

La il·lustradora Carla Fuentes ha fet uns murals que presenten una Gala del segle XXI i que connecten amb la forma de vida de les noves generacions, ja que l'ha pintada protagonitzant escenes quotidianes actuals: fent-se una selfie amb Dalí a l'ascensor o prenent el sol a la platja. "Volia portar Gala al present i que els més joves es poguessin sentir identificats amb el personatge. Penso que avui dia hauria estat una dona molt inspiradora i també molt activa a les xarxes socials. Aquest és el mix que he volgut representar", assegura Fuentes. A través de la seva mirada, Gala reapareix com una dona poderosa i amb una força creativa moderna i influent. Segons explica, els vistants que observin els murals podran apreciar, en cada un d'ells, matisos del personatge. A més, a les pintures, algunes de les peces claus del seu armari hi apareixen reinterpretades amb accessoris icònics de les passarel·les actuals.

Instal·lació fotogràfica de Jordi Bernadó.
Jordi Bernadó, fotògraf; Elena Foguet, directora de negoci de Value Retail Spain; Fèlix Roca, director general de la Fundació Gala-Salvador Dalí, i Noelia Collado, directora de continguts de La Roca Village.
Una de les obres de Carla Fuentes

El discurs estètic de Fuentes contrasta amb les fotografies de Jordi Bernadó, que ha entrat al castell de Púbol per retratar la musa absent a través de la seva col·lecció de moda. El fotògraf ha retratat els 24 vestits de la col·lecció de Gala perquè "impliquin l'espectador i el facin pensar en l'aspecte polièdric del personatge, ja que parlen d'ella com un personatge gairebé performatiu", assegura. Hi ha fotografies de peces de Dior, Loewe o Schiaparelli. "Vaig posar els maniquins en diferents llocs, en diferents posicions dins de la casa i aleshores ja canvia tot perquè, d'alguna manera, és com un intent d'evocar el personatge de Gala", afegeix.

Precisament les fotografies de Bernadó es poden veure a l'exposició del castell de Púbol, tot i que, per a la instal·lació que decora els carrers de La Roca Village, el fotògraf ha volgut afegir un element nou: "En algunes d'aquestes fotos, el que faig és fer com un joc. On tocaria veure la cara de Gala retallo la fotografia sobre un mirall i aleshores s'activa un joc en què si l'espectador vol, es pot posar en el lloc de la cara i veure's a ell mateix", explica el fotògraf. Per a ell, la fotografia, l'art i la creativitat són una via idònia per ajudar a crear la curiositat dels espectadors per descobrir la figura de Gala.

Qui era Gala Dalí?

La figura de Gala ha estat sempre envoltada de misteri i d'una certa controvèrsia. Coneguda com a dona i musa de Salvador Dalí, el seu veritable nom era Elena Ivanovna Diakonova i va néixer el 7 setembre del 1894 a Kazan, a Rússia. Al llarg de la seva vida es va relacionar amb nombrosos intel·lectuals, i la seva identitat es va construir a través d'artistes: des dels poemes de Paul Éluard, el seu primer marit, fins a les obres de Salvador Dalí, i a través de les lents de fotògrafs com Man Ray, Brassaï, Horst P. Horst i Cecil Beaton.

El 1912 Gala, malalta de tuberculosi, ingressa al sanatori de Clavadel (Suïssa), on coneix Eugène Grindel (que després es canviaria el nom a Paul Éluard), amb qui es va casar cinc anys després, i el 1918 tindria la que serà la seva única filla, Cécile. El seu marit es relaciona amb els capdavanters del moviment surrealista i ella també assisteix a moltes de les trobades. El 1922 comença una relació de només dos anys amb l'artista alemany Max Ernst, que la pinta en diversos retrats. En aquella època també manté amistat amb el poeta René Char i l'escriptor René Crevel.

'Retrat de Gala', de Salvador Dalí

Gala no va conèixer Salvador Dalí fins al 1929. A la presentació a París d'Un chien andalou, el poeta i galerista Camille Goemans presenta Paul Éluard a Salvador Dalí. El pintor els convida a ells i a altres artistes (com el matrimoni de René Magritte i Georgette Berge) a passar l'estiu a Cadaqués. Va ser allà, a Portlligat, on Gala va conèixer Dalí. A partir d'aleshores la seva biografia va anar lligada a la del geni surrealista, del qual va ser musa i protagonista de moltes de les seves obres. Gala també va esdevenir consellera, administradora i comercial de l'obra de Dalí, de qui supervisava totes les idees. És per això que el pintor surrealista firmava algunes de les seves obres amb el nom de tots dos: Gala Salvador.

L'any 1969 Dalí li va regalar el castell de Púbol i ella li va posar la condició que no hi entrés si no rebia una invitació prèvia. El castell es va convertir en un espai on va poder créixer i florir com a escriptora i com a artista d'objectes surrealistes. Gala va escriure les seves memòries deixant entreveure el seu talent com a escriptora, i fa uns anys l'editorial Galaxia Gutenberg les va publicar amb el títol de La vida secreta. Diari inèdit. Gala va morir el 10 de juny del 1982 i està enterrada al castell de Púbol, on encara es pot visitar la seva tomba.

stats