La mort de Taskbob, la plataforma per esquivar les feines de casa
La 'start-up' nascuda a Bombai oferia tot tipus de serveis domèstics, però va tancar pels marges massa escassos
BarcelonaAlgú que vingui a cuinar-te el dinar cada dia. Algú altre que, en poques hores, es planti a casa teva per arreglar-te la rentadora, desembussar-te la pica del lavabo o regar-te el jardí. Un xofer que et porti en cotxe per tot arreu. Aquests eren alguns dels serveis que oferia Taskbob, la start-up nascuda a Bombai –la ciutat més gran de l'Índia– que prometia fer la vida més senzilla a tothom qui utilitzés la seva plataforma. Al darrere hi havia quatre joves emprenedors que havien fet carrera en grans multinacionals com la consultora McKinsey o l'empresa de serveis financers Normura i que havien decidit muntar junts una aplicació de serveis. "Avui en dia és comú trobar plataformes que posen en contacte persones treballadores amb usuaris que necessiten contractar un servei domèstic, però aleshores encara no era gaire habitual", contextualitza Andrei Boar, professor de la UPF - Barcelona School of Management.
Els fundadors s'havien adonat que, quan algú volia contractar algun servei domèstic, solia topar amb tres esculls. D'entrada, no hi havia cap gran plataforma que els agrupés tots, però també costava trobar professionals que poguessin atendre els encàrrecs amb poc marge de temps i que donessin garanties de fer bé la seva feina. Taskbob volia solucionar-los oferint serveis fiables i de qualitat. Tothom qui s'anunciava a la pàgina passava un exhaustiu control de l'empresa que incloïa, fins i tot, una verificació policial que assegurava que no tenia cap antecedent. El negoci de seguida va despertar l'interès dels inversors.
L'abril del 2015 Taskbob va tancar la primera ronda de finançament. El febrer del 2016, la segona. Al maig, la tercera. En total, va aixecar 5,8 milions de dòlars amb aportacions de fons de capital risc com IvyCap Ventures o Mayfield. També va entrar a formar part del Google Launchpad Accelerator, el programa del gegant tecnològic que finança i acompanya start-ups amb alt potencial de creixement. "El mercat dels serveis domèstics ja ha fet el salt al món digital, però nosaltres volem aportar-hi garanties de puntualitat, fiabilitat i qualitat", insistia aleshores Aseem Khare, un dels quatre fundadors. "En Taskbob, els inversors hi van veure una bona idea de negoci, però també un mercat potencial enorme, amb possibilitats de replicar-se fora del país", afegeix Andrei Boar.
Durant els dos primers anys, a Taskbob s'hi van contractar 150.000 serveis. El gener del 2017, però, Aseem Khare va enviar un correu inesperat als professionals de la plataforma. "Arran d'unes circumstàncies imprevistes, el 19 de gener tancarem", hi deia. La start-up s'havia quedat sense diners. "Taskbob tenia un punt dèbil important: operava amb uns marges de benefici molt reduïts, per la qual cosa era molt susceptible a l'elasticitat del mercat", analitza l'expert. L'aparició de competidors directes com UrbanClap i HouseJoy els va complicar l'accés a nou finançament. "Ens ha faltat escalabilitat i rendibilitat, però aconseguir-ho en un mercat com el nostre ha estat molt complicat", admetia el cofundador al diari Hindustan Times.
"Taskbob ens demostra que, a vegades, per molt que el mercat accepti un nou producte o servei ideat per una start-up, l'èxit segueix sense estar garantit al 100% –explica Andrei Boar, professor de la UPF-BSM–. També hi intervenen altres factors importants com els marges de benefici, que si són reduïts, poden fer perillar el negoci".