I la música on queda, Spotify?
Spotify va presentar dimecres la nova versió de la seva aplicació mòbil, que no sembla pensada precisament per millorar l’experiència dels usuaris. Les recomanacions de contingut per escoltar que et fa un algoritme guanyen encara més presència sobre la selecció voluntària de l’usuari. Per exemple, introdueixen els tràilers o fragments destacats de les cançons, els podcasts i els audiollibres, pensats per captar la teva atenció i distreure’t del que pretenies escoltar. També creix la visibilitat dels videoclips que complementen les cançons. Altres novetats en les llistes de reproducció automàtiques van en la mateixa línia de les plataformes audiovisuals i les xarxes socials: que acabis deixant que un algoritme decideixi el que mires, escoltes o llegeixes.
Més que una aplicació per escoltar música, el nou Spotify és sobretot una plataforma de màrqueting a cavall entre TikTok, Instagram i Amazon. Els artistes hi poden vendre marxandatge i entrades per als seus concerts, i contractar publicitat per fer que una cançó seva surti més sovint a les recomanacions o les llistes de reproducció temàtiques, que perden així tota la credibilitat. I és que més de 500 milions d’usuaris en més de 180 països, dels quals 200 milions paguem mensualment la quota prèmium, són un mercat molt llaminer.
Malauradament, les novetats de Spotify no resolen la seva gran mancança. Diu que porta generats gairebé 40.000 milions de dòlars per a la indústria musical, però és una de les plataformes de reproducció en línia que remunera pitjor els artistes, i a més ho fa de manera injusta. La majoria de la quota que paguem cadascun dels usuaris se l’emporten les grans estrelles, encara que no les escoltem mai. Això sí, els artistes més modestos ara podran demanar caritat als fans, gràcies a un nou acord amb la plataforma Patreon de micromecenatge.
I la música? Doncs en segon terme. A sobre de ser més difícil trobar la que vols escoltar, continua sense aparèixer per enlloc la modalitat d’audició en alta resolució que es va anunciar fa gairebé dos anys i que rivals com Apple i Amazon ja ofereixen pel mateix preu.