El confinament va amenaçar moltes llibreries, però també va demostrar que molts lectors aposten per la compra conscient que doni vida a les botigues de proximitat i llibreries independents. Un dels laments del sector era que no existeixi una iniciativa aglutinadora, quan veus del sector diuen que Amazon podria estar facturant entre 250 i 300 milions d’euros en llibres, entre el 25% i el 35% de la quota de mercat, tot i que no hi ha xifres oficials. Bookshop se suma a dues plataformes existents. Una és Libelista, de la qual es va desvincular el Gremi, i que ven uns 300 llibres a la setmana i té 700.000 títols al catàleg. L’altra és Todos Tus Libros, impulsada per la Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters, amb la qual Bookshop ha signat un acord perquè totes les llibreries estiguin a les dues plataformes, que tenen “la mateixa missió” de defensa de la llibreria física. “El nostre enemic conjunt és la gran plataforma d’e-commerce”, diu Marrón.
Neix Bookshop.org: les llibreries independents volen un tros del pastís digital
La plataforma, que ha sigut un èxit als Estats Units i a Anglaterra, obre amb 200 llibreries a l’Estat
BarcelonaBuy books online. Support local bookstores. Aquest és el lema de la botiga de llibres digital Bookshop.org: compra online i dona suport a les llibreries de proximitat. Aquest dilema que tanta gent ha viscut des del primer confinament –i que majoritàriament s’acaba recorrent al gegant de l’e-commerce Amazon– és el que vol capgirar Bookshop.org. Aquest dilluns neix a l’Estat, amb seu a Barcelona, la versió catalana i castellana de la plataforma, amb un catàleg de 350.000 llibres en estoc i 200 llibreries independents adherides al projecte, 60 de les quals són catalanes. L’objectiu és arribar a 500, el 50% del total.
Bookshop és essencialment una plataforma que aglutina llibreries independents –com A Peu de Pàgina o la Documenta de Barcelona, la Llar del Llibre de Sabadell, la vaDllibres de Menorca, la Fatal de Lleida, la Geli de Girona, la Farinelli de Segòvia i la Buena Letra de Gijón–, els dona un espai propi per fer la feina de prescripció pròpia dels llibreters i ofereix als clients un servei de la mateixa qualitat que Amazon: compra en un clic, fiabilitat i rapidesa (24 hores). A més, el preu fix del llibre també ajuda en la competitivitat. “Bookshop.org és per a persones que compren llibres online però que no volen comprar a Amazon o se senten culpables de comprar-hi i busquen una alternativa àgil i ràpida a la seva llibreria de proximitat”, explica Marta Marron, que, juntament amb Marc Subirats, són impulsors de Bookshop i copropietaris de la llibreria La Memòria.
El llançament de la pàgina web als Estats Units, impulsada per l’editor del segell Catapult i la revista Literary Hub, Andy Hunter, va tenir el do de l’oportunitat: va obrir el gener del 2020. La pandèmia va arribar poc després i l’èxit va ser brutal i inesperat. En un any van facturar 50 milions de dòlars, i 12 milions de marge va anar per a les llibreries. Però és que Amazon factura als Estats Units 3.200 milions de dòlars a l’any en llibres.
Bookshop va néixer perquè els impulsors veien que Amazon passava de tenir el 35% de quota de mercat el 2015 a tenir el 50% el 2019 i, seguint la projecció, el 2025 tindria el 80% del mercat dels llibres als Estats Units. Com que les llibreries independents no participaven en el pastís creixent del comerç online, perillava l’equilibri de l’ecosistema del sector. Als Estats Units, per cada venda a domicili que feia una llibreria de proximitat, Amazon en feia 300.
El camp per córrer era brutal i cadascú feia la guerra des de la seva pàgina i la seva botiga. “Les llibreries de proximitat tenim una gran dificultat per competir en el comerç digital, per les expectatives de rapidesa que tenen els clients però també per les limitacions del catàleg de llibres que tenim en estoc i la nostra capacitat logística”, explica Marron. Les xifres parlen: una llibreria petita pot tenir 10.000 llibres en estoc i una de gran, 50.000. Però al mercat espanyol es venen 350.000 llibres. Per tant, és probable que una llibreria no tingui un llibre concret i trigui a rebre’l i fer-lo arribar al client. La plataforma té aquest ampli catàleg en estoc i la disposició d’aconseguir fins a 600.000 títols. Bookshop vol potenciar “el valor del llibreter com a prescriptor, no pas algoritmes automàtics”, diu Marron, però amb una logística centralitzada i el catàleg compartit.
El llançament de Bookshop es va replicar al novembre a Anglaterra, en aliança amb l’associació de llibreries anglesa, i va tornar a funcionar. En tres mesos van girar 5 milions de lliures; 1 milió per a les llibreries. L’empresa catalana espera facturar 10 milions en dos o tres anys per revertir més de 2 milions a les llibreries. Molts països del món s’han interessat per obrir-ne rèpliques. L’empresa americana ofereix gratuïtament la llicència de la tecnologia i el model a l’empresa local de cada país, que és la que s’ocupa de fer funcionar el negoci. De cada venda que fan, el 25% net va per al llibreter (el marge brut en una llibreria sol ser del 30%). El sistema és possible perquè editorials i distribuïdors s’han compromès a ajustar preus.
El confinament, l’origen de tot
La idea d’implantar-ho a l’Estat va arribar amb el confinament. El fet que les llibreries petites no tinguessin ni tan sols pàgina web per fer vendes online les deixava amb total incapacitat de treballar. El projecte Llibreries Obertes va salvar els mobles en molts casos. Els copropietaris de La Memòria –que ja s’havia salvat abans in extremis del tancament– van contactar amb la matriu americana de Bookshop l’abril passat, buscant la manera de fer viable un negoci com el seu. Així va néixer la idea de replicar la plataforma, incloent-hi una oferta de llibres en català competent.
“La resposta de llibreters, editors, distribuïdors i gremis és molt bona. Tothom n’havia sentit a parlar, tothom reconeix que hi havia necessitat de fer alguna cosa i veu que això pot ser una oportunitat”, assegura Marron. El gremi català ha informat els seus associats del llançament. Consideren que implica “més finestres obertes” i que cada llibreria ha de decidir la seva estratègia. Les que tenen un canal de venda amb prou força potser no volen dispersar-lo, però les que tenen l’e-commerce poc desenvolupat o poca capacitat de dedicar-s’hi hi troben la solució.
“Bookshop som les llibreries de proximitat que fem arribar els llibres on siguis, amb esperit de servei universal”, opina Guillem Terribas, fundador de La 22 de Girona. “És una oportunitat a la que només podem dir «sí»”, afirma Fe Fernández, de l’Espolsada, de Les Franqueses del Vallès. Bookshop insisteix que vol ser la segona millor opció de compra, per darrere de la llibreria física. Per això hi és Rafael Gutiérrez, de La Buena Letra de Gijón: “L’esperit de Bookshop és l’esperit de la llibreria independent, i per això ens hi sentim representats”. Caldrà veure la capacitat de lideratge i d’atracció de grans audiències de la plataforma.