Neteges amb KH-7? La fórmula és catalana i es va crear per casualitat
Jaume Lloreda, un joier fill de pagesos, va crear el producte després de set proves
D'esprais per fer relluir els marbres de la cuina o les vitroceràmiques a líquids amb insecticida per fregar el terra de casa. També fórmules llevataques per a la roba i barreges químiques per eliminar la calç incrustada a la dutxa. Els envasos de la marca KH-7 cada cop ocupen més espai als lineals de neteja dels supermercats catalans. La gamma ha crescut molt els últims anys, però hi ha un dels seus productes que és la joia indiscutible de la família: el desgreixador. Va ser el primer producte de la marca que va entrar a les llars, el 1981. Darrere hi ha una història que barreja un taller de joieria, el fill d'una família d'agricultors de les Franqueses del Vallès (Vallès Oriental) i un olfacte molt fi per al món dels negocis i del màrqueting.
"KH-7 és un producte icònic", sentencia Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF-Barcelona School of Management. És una de les marques que l'experta cita sovint a les classes que imparteix. "És un exemple clar de com un producte aconsegueix consolidar-se al mercat gràcies a correccions constants en el negoci", assenyala. De fet, que avui KH-7 domini als supermercats és un escenari que ni l'inventor de la fórmula s'havia imaginat.
El pare català del KH-7
La història d'aquest producte neix amb Jaume Lloreda, el fill d'una família de pagesos del Vallès que a principis del segle passat va emigrar a Barcelona. Va triar l'ofici de joier, es va formar a l'Escola Massana i va obrir un taller a Mallorca. El 1949, va especialitzar-se a preparar els recobriments metàl·lics de les joies i va crear l'empresa Jaime Lloreda Bufí. Al cap de deu anys, ja era una companyia amb cert renom al sector.
A mitjans dels 70, Lloreda va decidir afrontar un repte que feia anys que l'inquietava: volia trobar la manera d'enviar les joies a la clientela garantint la màxima netedat de les peces. Aleshores encara no existia cap producte al mercat per eliminar el greix que generaven els banys metàl·lics. Va clavar-hi la banya i va topar amb la fórmula clau. Acabava de crear el líquid que li canviaria la vida. Va decidir batejar-lo amb el nom de KH-7: la K, en referència al detergent que va utilitzar; la H pel dissolvent; i el 7, pel nombre de proves que va haver de fer fins a topar amb la fórmula ideal.
La troballa, al supermercat
El març de 1977, la companyia va començar a implantar-lo als seus processos productius. Tanmateix, la gran eficàcia que tenia va dur els directius a plantejar-se vendre'l al públic en general. Havien comprovat que no només servia per netejar les joies: també era molt eficaç per fregar els cotxes, rentar els plats o eliminar les taques de la roba. Així, van fer el pas. Primer, al mercat industrial; després, al de l'hostaleria i la restauració; i finalment, al dels supermercats. "El boca-orella el va convertir ràpidament en un producte molt demanat", explica Luis-Bassa. El 1992, deu anys després d'aparèixer a les botigues, KH-7 va canviar d'envàs i va incorporar l'esprai. Al cap de poc, hi va haver un relleu al timó de la nau, amb la incorporació de la segona generació a la direcció de la companyia, en la persona de Josep Maria Lloreda.
Gran part de l'èxit del producte, però, es deu a la publicitat. Les primeres campanyes van emetre's per televisió el 2001. "El nom de la marca és molt tècnic i, aparentment, poc comercial, però s'ha convertit en referent i ha permès a l'empresa comercialitzar-lo a 14 països sense haver d'adaptar la marca", analitza l'experta. El 2002, va començar la diversificació de KH-7. Aquell any, va néixer el primer llevataques. El 2004, la gamma de productes Zas!, que un cop aplicats no calia esbandir. El 2010 van estrenar una planta logística automatitzada com a avantsala del salt internacional, que van consumar el 2013.
"És un excel·lent exemple de bona gestió empresarial, però també d'una estratègia de màrqueting coherent i intel·ligent", explica la professora. També assenyala que ha sabut incorporar el consumidor en la creació i en la millora constant dels seus productes. "Sovint els ha convidat a opinar sobre l'aroma o la qualitat dels detergents que ven", recorda. També destaca els esforços que fa la companyia per arribar a nous públics, a través de les xarxes socials. El 2023, KH Lloreda, l'empresa que hi ha darrere el producte, va tancar l'exercici facturant 58 milions d'euros. Per aquest 2024 són optimistes: calculen tancar l'any movent 65 milions d'euros.
-
1949
Jaume Lloreda funda una empresa de recobriments metàl·lics per a joies.
-
1977
Crea KH-7 per a ús intern: per netejar el greix que genera els banys metàl·lics.
-
1981
El producte arriba als supermercats i s'hi consolida.
-
2001
Les campanyes publicitàries disparen les vendes i la gamma es comença a expandir.
-
2013
Els seus detergents es venen, per primer cop, fora d'Espanya.
-
2024
La companyia espera tancar l'any facturant 65 milions d'euros.