Nissan Qashqai e-Power: reinventant la hibridació
Posem a prova el sistema de propulsió més innovador de Nissan, que promet les sensacions de conducció d'un elèctric en un cotxe híbrid
Diuen que el més difícil no és arribar, sinó mantenir-se. Nissan ho va tenir relativament fàcil per arribar quan, l'any 2006, va presentar un vehicle totalment innovador i que estrenava un nou segment. Es tractava del Qashqai, que amb el seu plantejament de vehicle compacte amb carrosseria sobreelevada inaugurava la categoria SUV tal i com la coneixem avui en dia. I fins i tot podríem dir que durant uns quants anys ho va tenir fàcil per mantenir-se, ja que cada cop que es publicava un llistat amb els models més venuts el model japonès ocupava les primeres posicions.
Tant la primera com la segona generació d'aquest popular SUV compacte van aconseguir un èxit sense precedents que va obligar la resta de fabricants a posar-se les piles per no quedar-se enrere en aquest nou segment. I quan vam poder realitzar la prova de la tercera generació del Nissan Qashqai ens va quedar clar que la recepta original encara funciona a la perfecció. Però actualment el panorama és força diferent al de l'any 2006, ja que gairebé totes les marques disposen d'un o més tot camins als seus catàlegs. Vaja, que ara el Qashqai té molts rivals.
Però Nissan, que va arribar en el seu moment, també vol mantenir-se. I precisament per aquest motiu ha creat un model realment innovador que és el que estem provant avui: el Nissan Qashqai e-Power. Sobre el paper és gairebé idèntic a nivell de disseny o habitabilitat que el Qashqai normal, però sota el capó amaga un motor veritablement revolucionari que a continuació mirarem d'explicar.
DISSENY
Com sempre, comencem parlant del disseny exterior. Però en aquest cas la descripció durarà poc, perquè només els ulls més experts seran capaços d'apreciar les diferències entre el Qashqai normal i l'acabat e-Power. I és que aquesta nova versió manté l'estètica dinàmica i angulosa del model normal, però afegint unes insígnies identificatives a la part inferior de les portes davanteres i a la porta del maleter.
El frontal, protagonitzat per unes òptiques LED dividides en dos nivells, llueix la típica graella V-Motion que a la part superior està acabada en color negre de la mateixa manera que al Nissan Juke Hybrid. A més, d'aquest mateix color estan pintats els retrovisors i el sostre. A la vista lateral el que més crida l'atenció son les enormes llandes de 20 polzades que aporten un extra de dinamisme al conjunt, mentre que a la part posterior el protagonisme se l'emporten uns pilots LED que, curiosament, no estan connectats entre sí com sembla que mana la moda.
INTERIOR
Les diferències a l'habitacle tampoc són gaire destacables, més enllà d'alguns botons i menús específics referits a la conducció híbrida o elèctrica. Però el cert és que el Qashqai és un model actual, de manera que no calia aplicar cap canvi important. El quadre de comandaments està presidit per una pantalla central en posició horitzontal de 12,3 polzades en les versions més equipades, mentre que la instrumentació és completament digital i ofereix una gran quantitat d'informació a través d'una pantalla que, curiosament, també és de 12,3 polzades.
Nissan no ha optat per unir els dos monitors com han fet altres marques, de manera que l'interior del Qashqai barreja a la perfecció la digitalització amb el disseny clàssic. Un tret, aquest darrer, que també es veu potenciat gràcies a la presència de botons físics per manipular el sistema de climatització o fins i tot el volum i altres paràmetres multimèdia. Personalment trobo que la presència d'alguns botons reals hauria de ser pràcticament obligatòria, perquè quan tot està integrat a una mateixa pantalla és fàcil distreure's quan volem realitzar accions tan simples com modificar el volum o la temperatura de l'aire condicionat.
I parlant de botons, a l'habitacle del Nissan Qashqai e-Power hi veiem dos referits a la seva condició de vehicle híbrid: el primer llueix la inscripció "EV" i serveix per conduir exclusivament en mode elèctric (si la bateria té càrrega suficient com per poder-ho fer), mentre que el segon activa el famós e-Pedal de Nissan, que ens permet conduir gairebé tota l'estona fent servir només el pedal de l'accelerador.
Nissan també ofereix de manera opcional un pràctic Head-Up Display de 10,8 polzades que complementa a la perfecció la informació que ofereixen tant les altres dues pantalles com el sistema d'infoentreteniment, protagonitzat per una completa connexió amb el telèfon mitjançant Android Auto i Apple CarPlay sense fils.
HABITABILITAT
Amb una longitud de 4,42 metres, el Nissan Qashqai és el model ideal per definir el que ha de ser un SUV compacte. Això es tradueix en un habitacle força espaiós, però com que aquesta versió híbrida equipa un motor de combustió, una bateria i un motor elèctric, era important posar a prova la seva habitabilitat per veure si perdia molta capacitat interior o no. I el cert és que no, la marca japonesa ha sabut encabir molt bé tots aquests elements per aconseguir que la pèrdua d'espai sigui poc apreciable.
D'entrada, l'accés a les places posteriors és fantàstic gràcies al fet que les portes s'obren en un angle de gairebé 90º. I un cop a dins passa el mateix que al Qashqai de combustió normal: quatre adults viatjaran amb totes les comoditats però un cinquè anirà força més just tant per l'espai que té per al cap com per la presència d'un prominent túnel de transmissió central.
En qualsevol cas, el que resulta sorprenent és que Nissan hagi estat capaç d'aconseguir que la pèrdua de capacitat del maleter sigui mínima, passant dels 504 litres de la versió normals als 479 d'aquesta híbrida e-Power. A més, les formes són molt regulars i la marca ofereix la possibilitat de situar la càrrega en dos nivells. Tot plegat es suma a un equipament completíssim, format en les versions més equipades per elements com el sostre solar panoràmic, els seients amb calefacció i massatge, la càmera de 360º o el sistema de so Bose de 10 altaveus, entre d'altres.
MOTOR
Ara sí, arribem al punt més important d'aquesta prova del Nissan Qashqai e-Power: el seu motor. O més ben dit, motors, perquè com dèiem abans sota el capó d'aquest SUV compacte hi trobem un bloc de combustió gasolina d'1.5 litres i tres cilindres que genera una potencia de 156 CV, a més d'un inversor, un generador d'energia, un motor elèctric de 190 CV i 330 Nm i una bateria d'ions de liti de 2,1 kWh de capacitat. D'entrada, res que no tingui qualsevol híbrid convencional... però cal fixar-se en dues xifres realment curioses i que es diferencien força de la majoria de vehicles hibridats: l'elevada potència del motor elèctric i la capacitat de la bateria.
I és que mentre que un cotxe híbrid normal el que fa és impulsar les rodes mitjançant o bé el motor de combustió o bé el motor elèctric que el complementa, el Nissan Qashqai e-Power té una diferència importantíssima: aquí l'únic motor que mou les rodes és l'elèctric, mentre que el de combustió fa únicament de generador d'energia per carregar constament la bateria.
Com que el motor elèctric s'encarrega de proporcionar el moviment al cotxe, ha de ser molt potent (190 CV) per tal d'aconseguir que les prestacions estiguin a l'altura del que s'espera en una tecnologia tan innovadora. I ho aconsegueix, ja que el Nissan Qashqai e-Power accelera de 0 a 100 km/h en 7,9 segons, assoleix una velocitat màxima de 170 km/h (no és gaire elevada, però realment no cal més en un cotxe així) i registra un consum homologat de tan sols 5,3 litres cada 100 quilòmetres.
DINAMISME
Però a la pràctica, com es condueix aquest cotxe? Doncs el cert és que les sensacions que transmet són gairebé idèntiques a les de qualsevol vehicle elèctric de potència similar: una acceleració contundent des d'aturat i una suavitat de marxa espectacular que fa que tothom que el condueix quedi bocabadat. Una particularitat d'aquest sistema de propulsió és que no disposa de caixa de canvis tal i com la coneixem, ja que en essència és un vehicle elèctric amb tots els ets i uts. Així, l'única funció del motor de combustió és generar electricitat per, o bé transmetre-la a la bateria per recarregar-la, o bé enviar-la al motor elèctric per impulsar el vehicle... però sense haver d'engranar marxes ni res similar.
Com dèiem, el consum homologat d'aquest cotxe és de 5,3 litres... però a la pràctica és una mica superior, Amb tot, és possible aconseguir dades inferiors als sis litres, la qual cosa és molt destacable si tenim en compte que estem parlant d'un cotxe de 190 CV que pesa més de 1.600 quilos. L'eficiència del motor de combustió és força elevada perquè sempre gira al règim de revolucions òptim per aconseguir la major generació possible d'electricitat, sense perdre rendiment mitjançant la fricció o els canvis de marxes d'un cotxe de combustió tradicional. En qualsevol cas, el nostre estil de conducció també afectarà el consum perquè implicarà que el bloc de tres cilindres hagi de generar electricitat amb més o menys rapidesa.
El so d'aquest motor no és estrident—com passa en altres híbrids, especialment aquells que equipen un canvi de variador continu—, de manera que el que predomina durant la conducció del Qashqai és el confort. No estem pas davant d'un motor lent, ja que les seves prestacions li permeten realitzar avançaments i incorporacions amb gran facilitat, però en essència tot el comportament s'ha enfocat cap a oferir la màxima comoditat possible.
A més, el seu dipòsit de 55 litres li permet oferir una autonomia real molt propera als 1.000 quilòmetres. I això en temps en què es parla d'autonomies de 300 o 400 quilòmetres sona a ciència ficció. Ara bé, per aconseguir aquesta xifra caldrà seleccionar el programa de conducció més eficient i ser curós amb l'accelerador... però és possible. Finalment, cal destacar el bon funcionament del sistema e-Pedal, que atura el cotxe gairebé del tot amb tan sols aixecar el peu de l'accelerador i fa que la conducció sigui molt relaxada, especialment en entorns urbans.
CONCLUSIÓ
Quan semblava que ja estava tot inventat, ha arribat Nissan amb una idea revolucionària. No, aquest Qashqai no és la solució definitiva si el que volem és aconseguir les zero emissions (de fet disposa d'etiqueta ECO de la DGT), però representa el màxim perfeccionament possible de la tecnologia híbrida. Un cotxe que, com ja va passar l'any 2006, aporta una solució innovadora que veurem si no acaben copiant altres fabricants. El problema és que, a diferència del que passava ara fa gairebé 20 anys, els preus dels cotxes nous no són ni de bon tros tan assequibles. El Nissan Qashqai e-Power associat a l'acabat d'accés N-Connecta té un preu de 37.700 euros, però la versió que hem pogut provar (amb l'acabat Tekna+) puja fins als 43.050 euros.
- Preu<p>43.050 euros</p>
- Combustible<p>Gasolina</p>
- Etiqueta ecològica<p>Etiqueta ECO</p>
- Motor<p>1.5 gasolina + un motor elèctric</p>
- Potència<p>190 CV</p>
- Tracció <p>Davantera</p>
- Mides i pes<p>4425mm llarg / 1848 ample / 1625 alt. 1.687 quilos</p>
- Nota<p>8</p>
- La marca disposa de manuals d'usuari en català per a aquest vehicle?<p>No</p>