Així és el nou Porsche Panamera: V8 de 680 CV i etiqueta 0 gràcies a la hibridació
La berlina estrella de la marca alemanya estrena una nova generació amb disseny continuista, més tecnologia i motors més potents
Diuen que quan una cosa funciona el millor és no tocar-la. I això és precisament el que ha fet Porsche a l'hora de renovar el Panamera, la seva berlina estrella, que acaba de rebre el que a simple vista sembla una actualització però que en el fons és la tercera generació. Alguns segur que deuen recordar com a principis dels anys 2000 tothom es va posar les mans al cap pel fet que Porsche s'atrevís a llançar un SUV com el Cayenne, i la reacció va ser idèntica quan la marca alemanya va repetir estratègia amb el llançament del Panamera, l'any 2009. Però el temps no només li ha donat la raó al fabricant de Stuttgart, sinó que li ha servit per poder mantenir al catàleg models com el 911, el Boxster o el Cayman.
És per aquest motiu que tots el que vulguin que Porsche continuï venent els seus models esportius de tota la vida haurien de celebrar l'arribada de la tercera generació del Panamera. I, per què no dir-ho, també ho haurien de celebrar tots aquells als qui senzillament els agradin aquest tipus de vehicles. Perquè aquest nou model, malgrat un disseny continuista respecte al model actual, s'ha actualitzat en aspectes com la tecnologia, el dinamisme i l'oferta mecànica.
Sí, clarament és un Panamera
Porsche és experta en renovar el disseny dels seus vehicles perquè semblin avantguardistes però mantenint intacte el seu ADN estètic. I si no, mireu com era un Porsche 911 dels anys 90 i com és actualment. Ha canviat? Evidentment. Però tothom sap que continua sent un 911. L'estratègia de la marca alemanya amb el Panamera ha estat la mateixa: renovar el model però mantenir el llenguatge de disseny del model actual.
Així, a la part frontal el que més crida l'atenció és la forma de les òptiques, similars a les actuals per fora però completament noves per dins. També hi destaca el nou para-xocs, que integra una entrada d'aire frontal més prominent. Vist de costat queda clar que és un Panamera, especialment gràcies a la caiguda del sostre i a les finestres sense marc. Això sí, ara es poden escollir unes llandes de 21 polzades, a l'estil del 911 GT3.
Finalment, a la part posterior el protagonisme és compartit entre els pilots LED horitzontals, allargats i units entre si per un feix de llum, i l'aleró retràctil dividit en dues seccions. A més, també hi ha alguns colors nous, com el to Madeira Gold Metallic del model que es veu a les fotos i el to gris Turbonite que llueixen els logotips i altres detalls en les versions Turbo.
Més pantalles que mai, però sense que sembli exagerat
La majoria de fabricants actuals aposten per dissenyar interiors en els quals el protagonisme principal és per a les pantalles, però en molts casos són massa grosses i no estan ben integrades amb el quadre de comandaments. Això no passa al Porsche Panamera, que manté la seva configuració tradicional en què el conductor és el veritable protagonista gràcies al concepte Porsche Driver Experience. La instrumentació és completament digital i incorpora una pantalla de 12,6 polzades, però manté la forma exterior de la instrumentació analògica de tota la vida i els rellotges digitals tenen el mateix disseny que els d'agulles.
Així, a més de la clàssica pantalla ubicada al centre del quadre de comandaments, també n'hi trobem una d'opcional instal·lada a la zona del copilot, de manera que la presència digital interior és enorme. I encara pot ser-ho més si hi sumem el Head-Up Display. Això sí, el que no canvia i pot arribar a ser un inconvenient és que la marca no s'ha tallat gens a l'hora d'aplicar el famós Piano Black a gairebé tot arreu... Però això a Porsche no és pas un problema, ja que opcionalment podrem escollir gairebé qualsevol material per a l'habitacle.
De fet, a nivell de materials i qualitat de fabricació aquest nou Panamera promet estar a l'altura de les millors berlines de luxe del mercat. No només perquè fa servir cuir, Alcántara, fibra de carboni o alumini, sinó perquè conserva un bon grapat de botons físics, cosa cada cop més estranya en un sector en què les pantalles han guanyat tant de terreny.
I ja que parlem de pantalles, encara en falten un parell per comentar. La primera es troba a la part central del quadre de comandaments i ens permet manipular tots els controls del sistema de climatització. Disposa de botons tàctils i físics, i s'ha pogut instal·lar aquí perquè el selector del canvi s'ha traslladat a una ubicació situada entre la instrumentació i la pantalla central. I la segona correspon a les places posteriors. S'ubica entre les dues places laterals i permet manipular els mateixos menús que el monitor central de les places davanteres. Així doncs, el nou Panamera pot equipar fins a cinc pantalles. Algú en vol més?
Fins a 680 CV, motor V8 i... etiqueta 0
En el món de l'automòbil es donen algunes paradoxes molt curioses (i criticables), com per exemple que un vehicle dièsel de fa uns pocs anys tingui etiqueta B però en canvi existeixin vehicles nous amb enormes motors de combustió que disposen d'etiqueta zero emissions. Tot plegat dona per fer un article únic, així que de moment ens limitarem a comentar el que ha aconseguit Porsche gràcies a la seva tecnologia híbrida endollable, que li permet homologar alguns dels seus models amb motors V8 gasolina i etiqueta 0.
Però comencem pel principi. La gamma del Porsche Panamera està formada per tres versions: Panamera, Panamera 4 i Panamera Turbo e-Hybrid. La primera equipa un motor V6 de 3.0 litres que desenvolupa una potència de 353 CV i un parell de 500 Nm. Accelera de 0 a 100 km/h en 5,1 segons i registra una velocitat punta de 272 km/h. Per la seva banda, el Panamera 4 equipa el mateix motor però hi suma la tracció total (a l'altre model és posterior), de manera que redueix el temps d'acceleració fins als 4,8 segons i la velocitat màxima fins als 270 km/h.
Però la joia de la corona és el Panamera Turbo e-Hybrid, que munta un motor V8 de 4.0 litres associat a una caixa de canvis automàtica PDK que integra un motor elèctric de 140 kW. Aquesta combinació fa que la potència màxima sigui de 680 CV i el parell de 930 Nm, unes xifres que li permeten accelerar de 0 a 100 km/h en tan sols 3,2 segons i assolir una velocitat màxima de 315 km/h.
I si diem que disposa d'etiqueta 0 és perquè el conjunt elèctric homologa una autonomia de 90 quilòmetres, un increment notable si tenim en compte que el model actual es conformava amb tan sols 53. Tot plegat és possible gràcies a l'ús d'una bateria de 25,9 kWh de capacitat que es pot recarregar a un màxim d'11 kW i que permet una càrrega completa en poc més de dues hores.
Si a tot això hi sumem que el nou Panamera equipa uns nous amortidors i que els models híbrids es poden escollir amb una suspensió pneumàtica denominada Active Ride que és capaç d'ajustar la distància a terra i d'absorbir les imperfeccions de la carretera, és d'esperar que estiguem davant d'una berlina encara més còmoda i esportiva que abans. Això sí, també serà més cara, ja que el preu de partida del Panamera normal és de 125.102 euros, el del Panamera 4 de 129.836 i la marca en demana 198.800 per a la versió E-Hybrid de 680 CV.